Gravatar

#1 Collateral 18 år siden

Hej,
Jeg skal til at arbejde på nogle nogle novelle, som jeg regner med at optage med et DV kamera, og redigere det i Pinnacle studio. Hvad jeg godt kunne bruge, er et tip omkring hvad jeg kan gøre med lyd, kan man købe en ekstra mikrofon til et sådant kamera?
Desuden er jeg meget modtagelig for tekniske foreslag, for ved ikke SÅ meget om det.

Jeg håber at høre fra jer :)
Mark
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 filmz-vassago 18 år siden

er det miniDV elle DV-cam?

Du kan sagtens købe en ekstra mikrofon, så man f.eks kan boome - det kræver dog at du har en extra mikrofon-indgang. Hvad er det for et kamera du har?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 maniac 18 år siden

Jeg plejer at skrotte lyden fra optagelserne, og indspille lyden forfra under kontrollerede forhold, så man får den uden al mulig støj. Det kræver dog lidt mere arbejde, men jeg synes resultatet er det værd :)
Gravatar

#4 Collateral 18 år siden

Mit kamera er et JVC miniDVcam.
Det præcise navn er jeg ikke helt sikker på.

#3: Kan jeg godt se fordelen i, men tror bare ikke jeg har lydeffekterne til at erstatte f.eks. fodtrin og den slags.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#5 maniac 18 år siden

Du kan låne adskillige cd'er med lyd-effekter på biblioteket, mener jeg.

Desuden kan man tit finde lydeffekter på http://www.findsounds.com dog ikke altid i prima kvalitet.
Gravatar

#6 gi-jones 18 år siden

Jeg vil nu altså også påstå at det ikke er "lidt mere arbejde" at erstatte et helt lydspor. Det er væsentligt nemmere at forbedre et lydspor som man har gjort sig umage for at optage rigtigt.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 filmz-Emilio 18 år siden

helt enig med gi-joe, at erstatte et helt lydspor er et kæmpe projekt.
"Revenge is a dish best served cold"
Gravatar

#8 Collateral 18 år siden

Hvilket bringer os tilbage til hvor vi startede, hvor kan jeg købe en mic, der passer i mit cam, og hvordan ved jeg hvad kvaliteten af den er?
Gravatar

#9 lasse78 18 år siden

Jeg har lige overstået et omfattende mikrofon kursus og lært en masse om .... mikrofoner selvfølgelig hehe.

Det du skal ha fat i er en mic med "nyre/omni" karakter. Fås også som super nyre og SUUUPER nyre karakter, alt efter hvor følsom den skal være.

En mic med nyre karakter har kun adgang forfra, og fanger mere præcist hvad den bliver rettet mod.

Men jeg vil mene at de fleste mics til kameraer er af nyre karakter. Jeg vil så råde dig til at spendere lidt ekstra på en god mic, for jeg kan love, at fjerne støj fra lydspor er krævende PISSE IRRETERENDE og kan blive dyrt i tid/sofware i sidste ende.

http://www.sennheisernordic.com/nordic/icm_eng.nsf...

Et lille link til eventuelle modeller og ekstra læsning.

En god nyre karakter mic som er rettet mod en talende person som er placeret på et set med støj i baggrunden, burde kunne opfange talen fra personen klart og tydelig med støjen i baggrunden MEGET minimalt.

Og et lille EKSTRA tip. Sørg for at skærme mikrofonen godt for vind og eventuelle unødvendige lydkilder. Hvis du indspiller i en lejlighed, så LUK vinduerne. Også selv om det er en pisse varm sommerdag ;)
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#10 Collateral 18 år siden

Mange tak for hjælpen, jeg vil prøve at se om jeg kan forstå det :)

Skriv ny kommentar: