Gravatar

#11 NOWhere 19 år siden

Og jo, sefølgelig skal man altid ha blænden indstillet på det samme indtil man skifter scene.
Gravatar

#12 filmz-Diller82 19 år siden

#10 kunne ikke sige det bedre selv.
Kan anbefale et smut forbi filmbyen ude ved zentropa og wiseguy, de plejer at være meget venlige med deres rester på lageret. Min sidste produktion fik vi alt hvad vi skulle bruge, og vi skulle bruge 4 typer lysfiltre. free of charge, men måske ramte vi bare en dag med godt humør=)
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.
Gravatar

#13 filmz-gimleno1 19 år siden

#12 Tror det er en generel holdning derude at de gerne vil hjælpe instruktørspirer lidt frem. Har hørt om flere der har fået hjælp derude fra. Sgu egentligt fedt at de er så åbne omkring sådan nogle ting.
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#14 filmz-vassago 19 år siden

#11: det er jeg nu ikke helt enig i, skyder du en scene med bevægelse, og skyder først f.eks i retning af solen (ikke direkte) og panorerer rundt, følger personen gå forbi, så skudretningen bliver stik modsat - ville du så ikke vælge anden blænde?

Eller hvis du skyder fra et mørkere hjørne, og drejer mod en lampe. Generelt scener hvor du flytter rundt fra forskellige lyskilder?

Det er i hvert fald noget jeg har lært, og vil mene at det er måden det skal gøres på - hvis det skal se pænt ud.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#15 NOWhere 19 år siden

Det er jo lige præcis, den slags scener, der er svære at filme, fordi lysniveauet ændre sig. Det kan meget nemt komme til at se meget rodet ud, hvis man indstiller blænde mens man panner el. lign.. Det kommer således virkelig til at "lyse" af hjemmevideo, he he.

#14: jeg er helt enig med, det du skriver, selvfølgelig ville du ændre blænde i sådanne tilfælde, men det bli'r også først rigtig svært, når lyset skifter temperatur, som jeg også har beskrevet tidligere. Man kan ikke bare ændre blænde for at kompensere for et skift mellem ude og inde (eller sagt mere præcist, mellem naturligt og kunstigt lys). Man er nødt til at udligne forskellen mellem disse to forskellige lystyper, og det kan ikke gøres i kameraet alene.
Gravatar

#16 filmz-vassago 19 år siden

#15: Nu har jeg ingensteder i min post skrevet at der var skift med naturligt og kunstlys. Men skift mellem mørk og lyst, og mod og med lyset.

Flere kameraer har i dag mulighed for at lagre to forskellige hvidbalancer - som man kan ændre med et enkelt klik/tryk samt mulighed for andre filtre.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#17 filmz-paladrim 19 år siden

Du kan evt. bruge følgende to ting.

En halogen lampe og en plade flamingo, halogenlampen sætter du til at lyse ned på flamingoet, som du så sætter til at afgive en blødere lys ved at reflektere lyset. Alt efter hvor lyst det skal være kan du sætte et filter uden på, det kan man fx. købe i Dagbjerg.
Gravatar

#18 gi-jones 19 år siden

Jeg faldt lige over den her den anden dag. Måske andre vil synes den er nyttig:
http://www.indiewire.com/discuss/discuss.cgi?mode=...
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: