Gravatar

#1 filmz-nordstjernen 19 år siden

Jeg kan simpelt hen ikke overskue at lede efter mine gamle noter, hvori jeg har skrevet alle mulige tekniske detaljer ned i..

Altså ikke at mit spørgsmål er særligt teknisk, men alligevel.

Hvordan kan jeg undgå, at lyset skifter, fx når solen bryder frem? Selvfølgelig kan jeg ikke helt undgå det, men lidt bør jeg kunne gøre. I mit hovede runger der noget om Shutter Speed, men er det helt langt ude?

Jeg har et PD 170, til oplysning.

-NS
Gravatar

#2 gi-jones 19 år siden

Det er fordi dit kamera står til at køre med autoblænde. Dette kan ændres på de fleste lidt dyrere kameraer, og selvom jeg ikke kender dit vil jeg tro at det samme gør sig gældende.

Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 filmz-vassago 19 år siden

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, er det at tingene bliver mere og mere overbelyste jo længere du kommer op op af morgen/formiddagen. Jo mere sol jo mere lys, og desto mindre blænde skal du have. Så ned med blænden :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#4 filmz-nordstjernen 19 år siden

Jeg mente, fx når det først er overskyet, eller hvis man panorerer forbi et vindue, hvor lyset falder ind..

Men blænden, hvad er det nu, den hedder på engelsk? Iris??

Tak for hjælpen :)

-NS
Gravatar

#5 filmz-vassago 19 år siden

Hvis du panorerer forbi et vindue kommer det måske til at se lidt crappy ud, det er 2 forskellige slags lys. Hvis det er fordi det er overskyet skal du bruge blænden.
Gravatar

#6 gi-jones 19 år siden

Hvis kameraet er sat til autoblænde (iris på engelsk) vil det automatisk justerer lystyrken under optagelsen. Dvs. hvis du panner forbi et belyst vindue, vil kameraet først hæve blænden (sænke lysstyrken) for at kompensere for den øgede lysmængde, og dernæst sænke den igen når vinduet ikke længere lyser i linsen. Hvis du slår autoblænden fra, vil du til gengæld få et overbelyst vindue, men bevare et ensformigt billede. Generelt bør man, til seriøse optagelser, altid bruge manuel, eller i hvert fald statisk, blænde.
Gravatar

#7 filmz-vassago 19 år siden

jo, men det er lys-typen jeg tænker på, udendørs lys er mere blåt, og det vil omgivelserne også komme til at bære præg af, især hvis det er noget 'varmt' lys man filmer i indendøre.
Gravatar

#8 filmz-nordstjernen 19 år siden

vassago, jeg ved præcis, hvad du mener, men det var ikke det, der var problemet. Tak anyways, for du kan jo ikke vide, hvad jeg ved, hvis du ved, hvad jeg mener.. hehe.. Tak ;)

gi-jones, mange tak. Der ramte du i plet. Så hvis man indstiller irisen/blænden til et bestemt tal (som automatikken har valgt ud fra lysstyrken), vil det ikke variere så meget..?

Jeg ved godt, jeg ikke helt udtrykker mig præcist nok.

-NS
Gravatar

#9 gi-jones 19 år siden

#8: Prøv. Jeg tror det er der dit problem er. En autoblænde vil i hvert fald give dig varierende lysstyrke gennem optagelsen, hvis du panner over et lyst vindue.
Gravatar

#10 NOWhere 19 år siden

Det man gør for at lave en glidende overgang mellem det lys, der i et lokale og det lys, der er uden for vinduet, er at man sætter et ND filter på selve ruden. ND står for Natural Density og "sænker" lysstyrken på dagslyset udenfor, så det matcher den temperatur lyset har indefor. Derefter indstiller du kameraet til kunstigt lys (altså indendørs optagelser) eller en forholdsvis høj blænde og kan nu filme løs, uden at det ligner hjemmevideo, hvor alting først blir helt sort i det skarpe modlys for derefter at blive synligt, som autoblænden justerer. ND filter fås i div. filmudstyrsforretninger og er ret dyrt, men muligvis ka du kontakte nogle selskaber efter nogle rester eller noget, du må låne. Sørg for at ha et helt stykke, som dækker hele glasset i vinduet (og kun glasset), ellers ligner det crap!

Skriv ny kommentar: