Gravatar

#1 gi-jones 14 år siden

1 helt år undervejs vil jeg hermed præsentere min kortfilm Madding, optaget i sommeren 2008. I hovedrollerne ses Simone Lykke og Steffen Nielsen.

Manuskript og instruktion er undertegnede, og musikken er af ingen ringere end filmz.dk's egen Patriarch.

Som det forhåbentligt kan ses er der lagt rigtigt meget arbejde i dette projekt, og jeg håber meget at I vil tage jer tiden til at se den igennem og give lidt feedback.

Og uden yderligere snak:

www.madding.dk
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#2 Lord Beef Jerky 14 år siden

Haha, den var sgu fin nok.
Episk harpun og episk fisk (både som legetøj og CGI). Jeg kan måske ikke sige god for handlingen, da den er meget typisk og utroværdig, men som amatørkortfilm er det da en glimrende stiløvelse der viser potentiale. Musikken er ligeså top notch, og så er det sejt, at du har fået Jessica Biel og Hugh Jackman til at være med i din film... i øvrigt klarer skuespillerne det også glimrende, især set i lyset af hvordan mange af de etablerede danske skuespillere ofte fjumrer sig igennem deres roller.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3 Wrangque 14 år siden

Et godt stykke arbejde må jeg sige! Den er utrolig flot skudt og CGI'en virker... Især når det er film på forholdsvis amatør niveau. Dog falder det lidt sammen når heltinden kæmper med et lidt for tydeligt stykke paper mache. Ellers meget meget imponerende! Musikken er også rigtig godt lavet.

Må jeg være så fræk at spørge hvor meget den har kostet at producere? :)
Gravatar

#4 filmz-Bruce 14 år siden

Hey også lige indspark herfra :) Imponerende godt lavet med, hvad jeg formoder er, små midler. Flot filmet!

Kunne godt tænke mig at se en kortfilm, hvor I fokuserede på spænding. Kunne være sjovt at se, hvilke virkemidler I ville bruge for at få adrenalinen til at pumpe :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 gi-jones 14 år siden

Wrangque (3) skrev:
Må jeg være så fræk at spørge hvor meget den har kostet at producere? :)

Jeg er ikke helt sikker på det faktisk, men i underkanten af 5000,- vil jeg nok skyde på.



bruce (4) skrev:
Kunne godt tænke mig at se en kortfilm, hvor I fokuserede på spænding. Kunne være sjovt at se, hvilke virkemidler I ville bruge for at få adrenalinen til at pumpe :)
Tak, og det vil jeg tænke over. Men det er jo en af de virkelig svære ting at opnå. Lidt ligesom at lave en effektiv gyser, hvilket også er noget meget få er i stand til (på trods af at så mange ivrigt prøver).
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#6 Corgan 14 år siden

Oi!
Først og fremmest (et forsinket) tillykke med det fine resultat. Alt i alt synes jeg I har gjort et godt stykke arbejde. Der er dog nogle få ting der springer i øjnene (IMO):

1 - LoneTower Visuals logo-animationen:
Det virker lidt for billigt. Navnet er der ikke noget i vejen med, men måden det er lavet på, sender ikke så godt et signal. Og så er det lidt svært at læse når det er spejlvendt på hovedet. Med et fyrtårn som logo og uhygge som et element i filmen, burde der være en masse fede ting I kan lave.

2 - Teksterne:
De er meget Photoshop-agtige med deres outline og bevel. Og så er skrifttypen måske ikke helt den bedste (men det er selvfølgelig en smagssag). Den minder mig bare lidt om runer eller noget i den stil, og det falder ikke rigtigt i spænd med resten af filmen. Det er dog fedt at du har tracket teksterne ind... men husk lige at smide noget motionblur på når du tracker. :-)

3 - Åbningsskuddet:
Super fedt skud! Elsker den måde scenen bliver etableret på. Fedt at man kan se hende i det fjerne komme cyklende hvorefter hun så hopper af cyklen tæt på kameraet. Med dette skud ved man allerede hvor man befinder sig, hvor isoleret der er og hvornår på året/dagen det er. Godt tænkt... og så er det lækkert med trackingen... men det har jeg jo allerede nævnt.

4 - Etableringen af søen:
Det første skud hvor man ser over skuldren på pigen og derefter resten af søen er rigtig fedt. Bare den lille bevægelse i kameraet får det til at virke lidt dyrere. Rigtig god måde at åbne op for søen. Fedt!

5 - Colorgrading:
Generelt er colorgradingen fin. Men den ser ud til at hoppe en smule fra skud til skud. Især fra closeup til total. Det er som om totalerne blev optaget sidst på dagen eller hvor der var overskyet og close-up blev optaget midt på dagen med sol. Det er selvfølgelig noget man ikke kan undgå, men derfor er det vigtigt at man retter op på det i gradingen, og her synes jeg close-ups ser varme og sommer-agtige ud, mens totalerne er koldere.

6 - Musikken:
Patriarch elsker Hollywood! :-D Men det giver filmen rigtig meget stemning og det er med til at løfte hele produtionen længere op. Han kan jo sit kram.
Jeg lagde lige mærke til en ting... er der et lille nik til Jaws? I skuddet hvor piger svømmer forbi kameraet kommer der lige et lille hint af et Jaws tema. Det kan også være jeg bilder migselv det ind, men det fik mig da til at smile. Rigtig fedt.

7 - Skuespillet:
Pigen gør det meget godt. Hun leverer sine linier ok overbevisende og det virker naturlig. Fyren går det dog ikke helt så godt for. Man kan sige at hans rolle er noget sværere end pigens, men ikke desto mindre er det vigtigt at han kan leverer en troværdig præstation. Og det kan han desværre ikke helt, i mine øjne. Jeg vil dog på samme tid gerne sige at hans linier ER svære. De er ikke super godt skrevet og virker lidt som en karikatur. Det hjælper så heller ikke at beklædning virker lidt for.... hmm... komisk.

8 - Fisken:
Papmache-fisken lider desværre af at have en teksture der minder meget lidt om en fisks skæl/overflade. Det giver den desværre et billigt og lidt komisk look.
Skuddet hvor man ser det hele nedefra og op, er for CG.... og der er i mine øjne flere ting i vejen med det skud: farven på vandet, visibiliteten i vandet, farven af solen, den manglende dybdeskarphed m.m.
Til de andre CG skud er der nogle ting der springer i øjnene på mig. I skuddet hvor fisken springer op mod pigen, har I prøvet at tracke noget nyt vand ind, men det er ikke lykkedes så godt. Det vand den kaster med sig, bliver ikke reflekteret i vandoverfladen. I totalerne er der en mystisk hvid skygge under fisken som i det ene skud animerer op på plads (måske mangler der at blive slettet en keyframe?). Fisken har virkelig meget vand i munden, selvom det vel i realiteten burde ryge igennem gællerne på den. Til gengæld har den ikke meget vand andre steder. Øjnene mangler dybde og er for det meste bare flad gule prikker.... og så mangler fiskens teksture noget af det spil man normalt ser på en fisk. Og normalt ville en våd fisk også være for glat til at lande så fast på tømmerflåden.
Generelt set kunne CG skuddene godt trænge til noget comp-lovin' :-)
Jeg ved at det måske er at gå lidt for meget i detaljer, men disse er alle med til at hive mig lidt ud af illusionen.

9 - Historien:
Jeg kan faktisk godt lide ideen. Og den er generelt fortalt på en god måde. Historien kunne nok godt leve uden dialogen, da alt der skal fortælles, bliver vist ude på vandet. Det er fedt at pigen ikke er den typiske teenager der beslutter sig for at tage en svømmetur i Jason Voorhees' sø, men at hun derimod har et motiv til det. Og så kan jeg godt lide at hun bruger fyren som Madding.

Men selvom jeg har en masse punkter som jeg føler kunne have været forbedret, så må man også se filmen for hvad den er, og som amatørfilm på et meget lille budget, synes jeg I har gjort det rigtig godt. I har en lille interessant historie, fortalt på en god måde.

Jeg glæder mig allerede til at se Jeres næste produktion.
Gravatar

#7 elwood 14 år siden

Det første skud hvor man ser over skuldren på pigen og derefter resten af søen er rigtig fedt. Bare den lille bevægelse i kameraet får det til at virke lidt dyrere. Rigtig god måde at åbne op for søen. Fedt!

gi-jones er rigtig glad for sine kran skud 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#8 gi-jones 14 år siden

I loooove da crane :)

Corgan: Tak for de mange ord. Jeg vil lige komme med at par hurtige kommentarer til dine punkter:

1. Logoet er noget vi har brugt i et par andre produktioner efterhånden og noget der skal laves anderledes til den næste film, men i denne sammenhæng havde jeg ikke mulighed for at lave selve logoet om, og besluttede mig derfor for vandeffekten. Jeg tror det ville give god mening, hvis man havde set flere af vores film, men jeg kan samtidig godt se at vi nok endnu ikke nyder den samme genkendelse som Universal :)

2. Jeg er selv ret glad for fonten, men det er jo en smagssag. Jeg skulle i øvrigt hilse og sige at det ikke var et nemt skud at tracke :) Kig på det igen og læg mærke til hvordan ALTING bevæger sig i for- og mellemgrunden.

3-4: Ja, de skud er bare for dejlige. I looooove da crane :)

5. Grading er en svær historie, og ærlig talt noget jeg gerne ville udlicitere på sigt. Du har ret i at det ikke er helt konsekvent.

6. Det er jo egentlig Patriarchs område, men jeg er rigtig glad for musikken, og synes det er vildt fedt at kunne have et score på en kortfilm der ikke er bange for at lyde af noget. Og ja, der er en helt klar Jaws reference :) - du er den første der har bemærket det.

7. Der er mange ting her der gør sig gældende og flere ting der kikser. Generelt er karakteropbygningen filmens største problem, for dem begge to. Jeg vil ikke rode mig ud i noget dybere her, men blot nøjes med at sige, at de begge er formidable skuespillere og de problemer der er 100% står for min regning.

8. Det her selvfølgelig den virkelige tekniske diskussion. Papmachefisken blev aldrig hvad den skulle have været, men skuddene var nødvendige så vi var nød til at bruge dem.

Mht. de andre ting så er der ingen tvivl om mange ting kunne have været bedre. Specielt vandet har været en læreproces (havde aldrig rodet med det før). Under alle omstændigheder har det været et KÆMPE arbejde at komme dertil med det hvor vi er, og på et tidspunkt er man også bare nød til at sige FÆRDIG :) Hvis du en dag kommer til Århus skal jeg gerne vise dig tingene i en mere adskilt form, for det er svært at gå ind i detaljerne, sålænge du kun har det færdige produkt at analysere.

Jeg vil dog mene at det sikkert er Danmarks mest VFX-tunge kortfilm til dato ( i hvert fald af hvad jeg har set).


Men som sagt, mange tak for ordene. Nye projekter venter naturligvis i horisonten.

Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#9 gi-jones 14 år siden

Hov, ja. For en god ordens skyld så skal det da lige nævnes at Elwood (Kenneth) har været tonemester på optagelserne, og i øvrigt været blandet ind i alle mulige praktiske aspekter af produktionen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: