Shit, du sku' ha' læst synopsis på en halv side først... :-) Men så var jeg selvfølgelig gået glip af dine pæne ord mht. den del af manus'et du nåede igennem.
Min kommentar er muligvis ganske grov eller hvad man nu skal kalde det, men helt seriøst så er "betjent løser først gåden, EFTER han er blevet suspenderet fra tjenesten/mistænkt for forbrydelse" en af de mest brugte clichéer i det strømerfilm, jeg har set.
nej, det er okay - jeg ka' holde til det :-) Det er muligvis en kliche, men i dette tilfælde mener jeg at den er berettiget. Vi taler jo her om en mand der har fået så meget lort i hovedet at han er ved at gå helt ned, og hans arbejde er det eneste der holder ham gående. Eksperimentet med manus'et var at se hvad det ville ske når man tager _alt_ fra en mand, og så bliver jeg nødt til at tage jobbet fra ham, også. Og så hedder det enten suspension eller fyring - jeg valgte det første fordi jeg kunne skrive en mere ydmygende scene rundt omkring det, og fordi hans pligtopfyldelse trods alt stopper ham fra gerninger der ellers ville indstille ham til fyring. Måske det er en kliche, men jeg er selv ganske indstillet på at æde klicheer i film (lad os indse det, alt er blevet vist på film flere gange) _hvis de virker i konteksten_, hvad jeg håber er lykkedes her. Klicheer bliver irriterende, når kan man se dem komme; hvilket jeg er overbevist om ikke er tilfældet her.
No worries, jeg ka' ta' det - og er glad for kritikken. Nu venter jeg bare på at se noget, _du_ har skrevet, så jeg ka' gengælde tjenesten ;-)
Jeg må indrømme at jeg ikke har fundet tiden til at læse det hele igennem, så jeg vil undlade at kommentere på selve historiens forløb. Dog mener jeg at kunne fremhæve nogle tekniske svagheder i din måde at skrive på. Der er ingen tvivl om, at du skriver flot og medlevende, men dine beskrivelser af følelser, tanker og så videre hører ikke hjemme i et filmmanuskript. Jeg siger dette med fare for at blive haglet ned, men efter min mening bør der, i et script, kun stå hvad man vil kunne se på skærmen. Hvis der står at karakteren tænker på sin barndom er det ikke noget der kan bruges til noget. Det kan ikke SES eller HØRES. Hvordan vil du vise det i en film? Nu vil du så svare, at det vil hjælpe skuespilleren med at spille rollen, men det er instruktørens job at få ham til. Du er ude i en analyse og beskrivelse, som ikke høre hjemme på manuskriptniveau. Din tekst bliver for lang og for tung. Et manuskript skal være præcist og kort. Hver side bør svare til et minuts film. Lad alle de følelsesmæssige aspekter være op til skuespillere og instruktør, selvom det er svært at lægge fra sig. Der skal kun stå, hvad personen gør eller siger.
Jeg ved at det er en hård kritik, men det har hjulpet mig selv i tidligere situationer. Håber at du ligeledes kan bruge det til noget.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
"Jeg ved at det er en hård kritik"; kun hvis man ikke ka' holde til det - hvilket jeg kan. Jeg har hørt den før; og har før da også holdt mig til alle de officielle regler, så at sige. Men jeg forlod dem til fordel for en mere fortæller-venlig stil. Jeg boede i Hollywood i et års tid, og en endog overordentlig køn veninde af min kom sammen med Rob Cohen. Jeg fik chancen for at udfritte ham, og han fortalte mig om hvordan han var led og ked af, ja, konsekvent smed manuskripter fra sig når han stødte på det, at historierne var uden sjæl, og ikke mindst beskrev hvordan scenerne skulle skydes ('cut to', etc.). Lige siden har jeg gjort det anderledes. Jeg synes at hvad han sagde til mig, gav mening. Og siden har jeg efterfølgende fået så stor respekt for skuespillerne, at jeg kun er blevet bekræftet i dette valg: at give dem mere at arbejde med - og dermed bliver instruktørens job også lettere, og han kan koncentrere sig om filmens flow og stil.
"Jeg siger dette med fare for at blive haglet ned". Ikke fra min side.
"men det har hjulpet mig selv i tidligere situationer": Det kunne være sjovt at se noget, du har skrevet...?
#11 filmz-harleydk 20 år siden
/Morten
#12 filmz-Martin Schou 20 år siden
#13 filmz-harleydk 20 år siden
nej, det er okay - jeg ka' holde til det :-) Det er muligvis en kliche, men i dette tilfælde mener jeg at den er berettiget. Vi taler jo her om en mand der har fået så meget lort i hovedet at han er ved at gå helt ned, og hans arbejde er det eneste der holder ham gående. Eksperimentet med manus'et var at se hvad det ville ske når man tager _alt_ fra en mand, og så bliver jeg nødt til at tage jobbet fra ham, også. Og så hedder det enten suspension eller fyring - jeg valgte det første fordi jeg kunne skrive en mere ydmygende scene rundt omkring det, og fordi hans pligtopfyldelse trods alt stopper ham fra gerninger der ellers ville indstille ham til fyring. Måske det er en kliche, men jeg er selv ganske indstillet på at æde klicheer i film (lad os indse det, alt er blevet vist på film flere gange) _hvis de virker i konteksten_, hvad jeg håber er lykkedes her. Klicheer bliver irriterende, når kan man se dem komme; hvilket jeg er overbevist om ikke er tilfældet her.
No worries, jeg ka' ta' det - og er glad for kritikken. Nu venter jeg bare på at se noget, _du_ har skrevet, så jeg ka' gengælde tjenesten ;-)
Med absolut venlig hilsen,
Morten
#14 filmz-Martin Schou 20 år siden
#15 filmz-harleydk 20 år siden
#16 gi-jones 20 år siden
Jeg ved at det er en hård kritik, men det har hjulpet mig selv i tidligere situationer. Håber at du ligeledes kan bruge det til noget.
#17 filmz-harleydk 20 år siden
"Jeg siger dette med fare for at blive haglet ned". Ikke fra min side.
"men det har hjulpet mig selv i tidligere situationer": Det kunne være sjovt at se noget, du har skrevet...?
Mvh.
Morten