Hvilke redigeringsprogrammer bruger I? Kom lige til at tænke på at det kunne være interessant at høre hvad andre end jeg selv bruger. Jeg bruger selv det system der hedder Pinnacle liquid edition pro 5,5. Det er et vildt fedt redigeringssystem!
I skrivende stund er jeg mere eller mindre lammet af tømmermænd, hvilket dermed sagt, er undskyldningen for nogle af de dårlige formuleringer jeg sikkert har formået at begå......
Bruger Adobe Premiere Pro, og kender lidt til Avid.
Synes klart bedst om Adobes program serier, jeg har dog kigget lidt på Pinnacle og FAST, men synes slet ikke de holder. Der er for meget effekt lir, og brugerfladen er efter min mening decideret ringe (sammenlignet med Adobes), faktisk næsten pinlig.
Jeg har endnu selv ikke fået anskaffet mig et RT.X100 Extreme Pro kort, men sammen med Premiere Pro, skulle det ifølge flere test give alle andre redigeringer baghjul (i den prisklasse).
Det er så min personlige mening, redigering er lidt ligesom religion, så det kan være ret svært at blive enige. Test kan sige en ting om et produkt, men den personlige holdning er måske en anden. Hvis man kender, og er tryg ved et produkt, så skal man bare blive ved med at bruge det.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Hmmm, Adobe Premiere Pro, det må jeg prøve at få fingrene i, for der er flere der har anbefalet det til mig.
Jeg bruger meget Adobes produkter og er meget glad for dem, selvom de er i den tunge ende for mange brugere, men jeg syntes personlig at de tjenes hurtigt hjem når man ser de flotte resultater og ikke mindst tifredse kunder :)
Jeg er enig med vassago at det kan være svært at blive enige, men mit råd er at få fat i nogle demoer og prøv så at arbejde med den sammen filmstump på de forskellige programmer og sammenlign både resultat og brugervenlighed før du beslutter dig for at købe en fuld version.
Jeg bruger i øjeblikket Avid Xpress, og set i forhold til prisen er det faktisk enormt godt. Det kører med et system, der grabber direkte fra firewire, til et bibliotek på harddisken i Avids eget format. Det betyder at selve redigeringen kører i PAL kvalitet HELT uden forsinkelse. Man kan scrubbe fra den ene ende af filmen til den anden helt flydende, og det giver en ganske anden fornemmelse. Det kan dog ikke køre med analog video, og er lidt svært at sætte op.
Er der i øvrigt nogen, der har erfaringer med Cinelerra?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Vil til hver en tid sværge til Mac når det gælder redigering og programmet final cut pro, gerne 4.0. men hvis det skal være brugervenligt og kunne det basale vil jeg sige pinnacle. Pc's modstykke til Final cut pro er avid (skulle jeg mene) syntes selv det er lidt for forvirrende, men det er vel bare det program man har lært først man sværger til. (intolerable cruelty er redigeret i Final Cut Pro =)
----------------------------------- The pen is mightier than the sword...mostly.
Bruger selv Windows moviemaker 2.0. Ved godt at programmet er for absolut begynderer. Men jeg går og overvejer at gå hen til Macromedia Director, netop fordi jeg iforvejen arbejder (og iøvrigt behersker de´m på professionelt plan) med Macromdeia Dreamweaver og Macromedia Fireworks.
Men hvad kan i sige om director kan det anbefales?
#7 - Jeg har tidligere brugt både Director og Premiere, men jeg har dog ikke brugt Director til at redigere film, det eneste jeg har brugt det til, er at lave et par små spil.
Adobe Premiere er derimod lækkert til at redigere film i, måske man lige skal lære det, men der findes en bunke tutorials på nettet (gjorde der i hvert fald da jeg begyndte at bruge det).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#1 filmz-JuuL 20 år siden
Jeg bruger selv det system der hedder Pinnacle liquid edition pro 5,5. Det er et vildt fedt redigeringssystem!
I skrivende stund er jeg mere eller mindre lammet af tømmermænd, hvilket dermed sagt, er undskyldningen for nogle af de dårlige formuleringer jeg sikkert har formået at begå......
#2 filmz-Crystalstar1200 20 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#3 filmz-vassago 20 år siden
Synes klart bedst om Adobes program serier, jeg har dog kigget lidt på Pinnacle og FAST, men synes slet ikke de holder. Der er for meget effekt lir, og brugerfladen er efter min mening decideret ringe (sammenlignet med Adobes), faktisk næsten pinlig.
Jeg har endnu selv ikke fået anskaffet mig et RT.X100 Extreme Pro kort, men sammen med Premiere Pro, skulle det ifølge flere test give alle andre redigeringer baghjul (i den prisklasse).
Det er så min personlige mening, redigering er lidt ligesom religion, så det kan være ret svært at blive enige. Test kan sige en ting om et produkt, men den personlige holdning er måske en anden. Hvis man kender, og er tryg ved et produkt, så skal man bare blive ved med at bruge det.
#4 filmz-Crystalstar1200 20 år siden
Jeg bruger meget Adobes produkter og er meget glad for dem, selvom de er i den tunge ende for mange brugere, men jeg syntes personlig at de tjenes hurtigt hjem når man ser de flotte resultater og ikke mindst tifredse kunder :)
Jeg er enig med vassago at det kan være svært at blive enige, men mit råd er at få fat i nogle demoer og prøv så at arbejde med den sammen filmstump på de forskellige programmer og sammenlign både resultat og brugervenlighed før du beslutter dig for at købe en fuld version.
Held og Lykke !
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#5 gi-jones 20 år siden
Er der i øvrigt nogen, der har erfaringer med Cinelerra?
#6 filmz-Diller82 20 år siden
The pen is mightier than the sword...mostly.
#7 filmz-davidolsen 20 år siden
Men hvad kan i sige om director kan det anbefales?
#8 ks 20 år siden
#9 dyg 20 år siden
Adobe Premiere er derimod lækkert til at redigere film i, måske man lige skal lære det, men der findes en bunke tutorials på nettet (gjorde der i hvert fald da jeg begyndte at bruge det).
#10 filmz-davidolsen 20 år siden