Gravatar

#1 filmz-Bad Ash 15 år siden

Hej

Jeg er nok så newbie som det bliver når det handler om at lave film. Har dog altid haft en enorm interesse for mediet generelt og har i mine teenage-år gået med store drømme om filmskolens instruktør-linje osv.

Uanset hvad er der aldrig noget af det som rigtig er blevet til noget. Jeg har aldrig rigtig kendt nogen og kender stadig ikke nogen som er interesseret i det og har lyst til at lave projekter. Det er jo en branche hvor man skal kende nogen som kender nogen og networking og alt det her.

Uanset hvad, min tætteste kontakt til filmen har været kurser på folkeuniversitetet og lignende steder som jeg har fulgt med stor interesse ved siden af jobbet. (Teori er jo også spændende)

Nu er jeg dog blevet enig med mig selv om at selvom man bliver ældre (er nu heller ikke så gammel, men alligevel) skal man ikke opgive sine drømme og så faldt jeg over det her site og nogen af debatterne.

Jeg er rigtig god til at plapre løs, men det indlægget i virkeligheden handler om kommer nu. Har i nogle forslag, gode ideer, guides osv til hvordan jeg kommer igang for alvor med den store forkromede drøm om at "lave film"?
Gravatar

#2 natterjack 15 år siden

Mit umiddelbare forslag er et ophold på Den Europæiske Filmhøjskole, i Ebeltoft. Opholdet varer otte måneder, fra september til april, og jeg gik der 07/08. Skolen er kort og godt et introduktionskursus til alle aspekter af filmproduktion, og den er lavet med henblik på at elever, uden erfaring, kan følge med. Man opdeles i hold og så har nogle fx manuskriptskrivning og andre instruktion, en måneds tid, hvorefter alle eleverne i fællesskab laver film. Der fokuseres altså meget på det praktiske, der blev bl.a. lavet over 60 film i løbet af mit ophold.

Nu nævner du også at forbindelser er noget af det vigtigste, når man vil ind i filmbranchen, og det er nok det største plus ved at gå på skolen. Du møder først og fremmest 100 mennesker med samme interesse, som dig, og du har, efter opholdet, lidt foden indenfor den danske filmbranche. Fridthjof Film (Blå Mænd) tager bl.a. op på skolen, hvert år, for at hyre produktionsassistenter, samt tonemester-, filmfotograf-, og redigeringselever. Derudover spørger filmfolk tit eleverne på skolen om hjælp, hvis de står og mangler folk til mindre filmproduktioner (oftest i København). Skolen fik også ny rektor, for et år siden, nemlig Søren Høy, en af de mest indflydelsesrige filmjournalister i Danmark, så du kommer i kontakt med en masse kendte filmmennesker, i løbet af opholdet. Nikolaj Arcel har fx været elev på skolen (hans afgangsfilm er hysterisk dårlig :P), og han er altid på besøg, i løbet af opholdet, og han virker meget villig til at hjælpe eller snakke med en, hvis man har gået der. Vi var fx en 6-7 elever, der tog ud i Filmbyen i Avedørelejren, og der tilbød han at vise os rundt, fordi vi kom oppe fra skolen.

Det største minus er dog at opholdet koster ca. 72.000 kr. Det kommer sig af at skolen har to biografer, redigeringsfaciliteter, et stort multikamera-studie, og nogle professionelle kameraer (de har faktisk fået nye i år). Derudover er lærerne fantastiske, da de er rigtige filmfolk og ikke bare mennesker der fx har læst medievidenskab. Instruktørunderviseren var fx ham der stod for den første Robinsonsæson, underviseren i Production Management har arbejdet sammen med Sascha Cohen på The Ali-G Show, underviseren i manuskriptskrivning har arbejdet i Hollywood (hvor han udvalgte manuskripter for filmselskaber, og han valgte bl.a. at bortkaste American History X :D), osv.

Nu ved jeg ikke lige hvor gammel du er, men der er folk i alle aldre, på skolen, selvom de fleste er i tyverne. Da jeg gik der var den ældste 47, og det var bare fedt med nogle forskellige aldersgrupper. Derudover er ca. halvdelen af eleverne udlændinge, så alt foregår på engelsk.

Hvis der er mere du vil vide spørger du bare løs, ellers kan du tage et kig på hjemmesiden: www.efc.dk
Gravatar

#3 gi-jones 15 år siden

#1: Altså umiddelbart så er det bedste råd altid: "At gøre det". Sæt dig et eller andet forholdsvis overskueligt projekt for, og kast dig ud i det. Skid på fancy udstyr og alt den slags til at starte med. Bare lav en film med hvad du har.

Det er naturligvis forudsat at du har et ønske om at være initiativtager, og alt hvad dertil hører af bekymringer. Alternativt kan du jo vælge at fokusere på en delopgave, indenfor et felt som du ved noget om. Men det afhænger altsammen lidt af hvad du gerne vil.

Anyhow, alle starter med ingenting.

Hov ja, og tag et kig på www.wideshot.dk :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#4 filmz-Bad Ash 15 år siden

#3: Jeg har lidt gået og tænkt på at anskaffe mig et hjemmekamera og gå igang med et eller andet. Forsøge en masse forskellige ting. Det vil jeg helt sikkert gøre. Har også besluttet mig for at jeg vil forsøge mig til videomarathon til næste år så det skal nok blive spændende.

Derudover har jeg siddet og læst debatten om forummet du referere til med stor interesse og har også forsøgt at komme ind på det i løbet af aftenen men det er ikke lykkedes. Jeg har ikke kunnet åbne siden desværre.

#2: Det lyder super fedt. Har kigget lidt nøgternt på den skole og det vil jeg helt sikkert gøre lidt mere af efter du har nævnt den. Så er der jo bare en opsparing for og en evt orlov fra jobbet. Er jo desværre nødt til at få penge ind et sted fra indtil andre muligheder viser sig hehe

Er glad for at folk vil svare og hjælpe og vil gerne hører mere hvis der er andre med inputs og i må selvfølgelig også komme med flere hvis i har dem.
Gravatar

#5 frahm-2 15 år siden

Meget er jo blevet sagt, men film og fotoskolen "Rampen" i København skulle heller ikke være et dårligt sted at starte.
Ellers prøv at kigge på www.dvoted.net eller findditfilmcrew.ning.com , der er også et godt forum og mulighed for at komme i kontakt med andre filmfolk.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#6 gi-jones 15 år siden

#4: Ja, det opdagede jeg så også. Vi har haft nogle serverproblemer, men er back in business nu.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: