Er der nogen der har erfaring med at lave et dolby digital 5.1 spor ud fra en stereo-kilde? Jeg går ud fra at man laver noget der minder om en Prologic decoding af signalet og derefter en encoding til AC3.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Nej det er klart, at det ikke er det samme som et ægte DD5.1 mix, men det burde vel kunne lade sig gøre at opnå et resultat der er ligeså godt som en almindelig Prologic decoder ville kunne udrette. Det er også mest for at prøve det. Kunne godt tænke mig at lave en dvd hvor forstærkeren skriver Dolby Digital :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Nej, ikke mere end din 5.1 forstærker kan i forvejen. De fleste forstærker der har DD og DTS understøtter som regel også Prologic, eller har modes der gør det "5-Channel".
Du opnår ikke noget ved at upkonvertere et "gammelt" signal rent lydmæssigt - så du kan jo ligeså godt bare lave det DD2.0 - men ellers så er der en guide i linket i post #2.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Starter lige med at erklære at lyd slet ikke er mit område...
Når man mixer til surround (om det så er ægte 5,1 eller "mindre ægte" pro logic) foretager man jo nogen valg om hvad og hvor meget der skal komme ud surround - det er jo ikke blot en encoding.
Selvfølgelig har pro-logic noget effekt på et alm. stereosignal, men det er jo ikke nødvendigvis det man ønsker. Når pro-logic udretter noget er det jo pga. at lyden oprindeligt er blevet mixet i surround og derefter encodet ned i et stereo spor.
#5: Prologic er som jeg forstår det stort set et frekvensfilter. Hele lydsporet spilles gennem de to fronthøjtalere og udvalgte frekvensområder dirigeres til center og bag. Man kan således godt tage lidt højde for det i mixingen, men da samme lydspor skal fungere på regulære stereo-setups er forskellen ikke så stor.
Men det I skriver vidste jeg for så vidt godt. Jeg var bare nysgerrig efter om der fandtes et program, der kan lave den omtalte frekvensdeling og outputte 6 seperate lydfiler, som jeg så kunne encode til DD5.1 bare for at prøve det.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#6 Nej, ikke helt. Pro Locic benytter som udgangspunkt 4 spor, som encodes ned til et stereo spor, der kan lyttes til normalt.
De 4 spor er foruden højre og venstre en center kanal og en surround kanal. Center kanalen fordeles ligeligt på højre og venstre. Surround kanalen får en begrænsning i form af et frekvens filter og fordels derefter også på højre og venste kanal, men i modfase. Ved afspilning vil højre og venstre kanal blive "sammenlignet" og forskellen bliver spillet i bag højtalerne. Så der er tale om en decideret surround mixing, men lidt af det fortaber sig selvfølgelig i encodingen.
Pro Logic II tager lidt flere high tech skridt og forsøger at skabe surround ud fra noget der blot er et almindeligt stereo signal.
Når jeg tænker mig om kunne man godt lave noget som ville kunne fremstå lidt som surround fra et stereo spor.
Jeg går ud fra TC's masterings program MD3, som jeg til dageligt arbejder med og mange større film lyd-produktions firmaer bruger. Selvfølgelig bruger de nu MD4 og MD5 som er surround modellerne.
Via MD3 kan man udskille center lydende fra stero kilden(midt lyd/perspektiv) Der efter kunne man gøre det modsatte, trække center frekneserne tilbage, og så står man med et stereo spor (mest med de våde klange (rum) og med de svært pannorerede lyde. Via Enhancer/comp/EQ ville man kunne lave et spor hvor at man filtrerede visse lyde fra. Mest oplagt ville være at lave et stereo spor som mest kun indeholdte rumklang og enkelte dybe frekvenser for at skabe nærværelse af tunge lyde. Bulder og brag. Ved at placere det våde/bassede spor i bag højtalerne og fremhæve sporet i visse situationer ville man kunne lave en mere omsluttende effekt.
Nu har vi: 1 center spor. 1 stero spor uden center. Og et stereo spor med våde klange og dybe frekvenser. I alt 5 spor = lig med fattigmands surround.
Ved at tilføre et mini delay på bag højtalerne vil man kunne skabe en effekt af "seperation" af front og bag højtalere.
Hvis man skal bruge et sjette spor til sub-bas, så ville man kunne tage mono sporet og fjerne alle frekvenser der ikke hører til i sub frekvens området. Og der efter selvfølgelige booste sub frekvens området og måske tilføre et mini delay for IGEN at skabe perspektiv.
Delay effekten kan hurtigt gøre at lydkilderne bliver skildt ad og hele lydsporet får mere fylde. Men vi snakker om milli sec. Ovegør man det, så kommer det med det samme til at lyde som hvis man trykker på "stadion" knappen på sin forstærker, adddwww. Man vil muligvis også opnå lidt "fase" sjov ved delay effekten, igen ville det muligvis kunne medvirke til mere adskillelse af lydkilderne og et mere transient lyd billede.
#1 gi-jones 18 år siden
#2 filmz-vassago 18 år siden
Lidt læsning: Doom9 forumtråd
#3 gi-jones 18 år siden
#4 filmz-vassago 18 år siden
Du opnår ikke noget ved at upkonvertere et "gammelt" signal rent lydmæssigt - så du kan jo ligeså godt bare lave det DD2.0 - men ellers så er der en guide i linket i post #2.
#5 Thorsby 18 år siden
Når man mixer til surround (om det så er ægte 5,1 eller "mindre ægte" pro logic) foretager man jo nogen valg om hvad og hvor meget der skal komme ud surround - det er jo ikke blot en encoding.
Selvfølgelig har pro-logic noget effekt på et alm. stereosignal, men det er jo ikke nødvendigvis det man ønsker. Når pro-logic udretter noget er det jo pga. at lyden oprindeligt er blevet mixet i surround og derefter encodet ned i et stereo spor.
#6 gi-jones 18 år siden
Men det I skriver vidste jeg for så vidt godt. Jeg var bare nysgerrig efter om der fandtes et program, der kan lave den omtalte frekvensdeling og outputte 6 seperate lydfiler, som jeg så kunne encode til DD5.1 bare for at prøve det.
#7 Thorsby 18 år siden
De 4 spor er foruden højre og venstre en center kanal og en surround kanal. Center kanalen fordeles ligeligt på højre og venstre.
Surround kanalen får en begrænsning i form af et frekvens filter og fordels derefter også på højre og venste kanal, men i modfase. Ved afspilning vil højre og venstre kanal blive "sammenlignet" og forskellen bliver spillet i bag højtalerne. Så der er tale om en decideret surround mixing, men lidt af det fortaber sig selvfølgelig i encodingen.
Pro Logic II tager lidt flere high tech skridt og forsøger at skabe surround ud fra noget der blot er et almindeligt stereo signal.
#8 lasse78 18 år siden
Jeg går ud fra TC's masterings program MD3, som jeg til dageligt arbejder med og mange større film lyd-produktions firmaer bruger. Selvfølgelig bruger de nu MD4 og MD5 som er surround modellerne.
Via MD3 kan man udskille center lydende fra stero kilden(midt lyd/perspektiv) Der efter kunne man gøre det modsatte, trække center frekneserne tilbage, og så står man med et stereo spor (mest med de våde klange (rum) og med de svært pannorerede lyde.
Via Enhancer/comp/EQ ville man kunne lave et spor hvor at man filtrerede visse lyde fra. Mest oplagt ville være at lave et stereo spor som mest kun indeholdte rumklang og enkelte dybe frekvenser for at skabe nærværelse af tunge lyde. Bulder og brag. Ved at placere det våde/bassede spor i bag højtalerne og fremhæve sporet i visse situationer ville man kunne lave en mere omsluttende effekt.
Nu har vi: 1 center spor. 1 stero spor uden center. Og et stereo spor med våde klange og dybe frekvenser. I alt 5 spor = lig med fattigmands surround.
Ved at tilføre et mini delay på bag højtalerne vil man kunne skabe en effekt af "seperation" af front og bag højtalere.
Hvis man skal bruge et sjette spor til sub-bas, så ville man kunne tage mono sporet og fjerne alle frekvenser der ikke hører til i sub frekvens området. Og der efter selvfølgelige booste sub frekvens området og måske tilføre et mini delay for IGEN at skabe perspektiv.
Delay effekten kan hurtigt gøre at lydkilderne bliver skildt ad og hele lydsporet får mere fylde. Men vi snakker om milli sec. Ovegør man det, så kommer det med det samme til at lyde som hvis man trykker på "stadion" knappen på sin forstærker, adddwww.
Man vil muligvis også opnå lidt "fase" sjov ved delay effekten, igen ville det muligvis kunne medvirke til mere adskillelse af lydkilderne og et mere transient lyd billede.
KUN teori, har aldrig prøvet det....
#9 Patriarch 18 år siden
a) Hvad skal jeg købe hvis jeg vil lave et stykke musik til fattigmands surround?
b) Hvad skal jeg købe for at mixe is surround fra start af.
Takker.
#10 gi-jones 18 år siden