Jeg er nu snart i 16års alderen og skal til at tage en af de vigtigste beslutninger i mit liv. Min uddannelsesvej. Jeg ved at jeg gerne vil være noget inden for emnet medie og jeg satser på at jeg kan få en instruktøruddannelse (HÅBER). Mit spørgsmål er så til hvilke uddannelsesveje der er for mig. Jeg har brug for al den fakta og gode råd jeg kan få og er da også meget interresseret i om det overhovedet er muligt at leve af uden yderligere jobs?
Tag dig en gymnasial-uddannelse og lav film ved siden af så seriøst som du kan. Du kommer ikke ind på filmskolen uden, og du får mange flere muligheder på den måde.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Vil råde dig til f.eks at kigge på Filmskolen i Ebeltoft (koster en del), eller andre mediesteder hvor man kan arbejde med lidt forskelligt, men også få skabt sig nogle kontakter - som f.eks TV-Basic i Århus. Derefter så måske steder som Super 8 og Super 16 osv, der er meget film-orienterede.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Jeg vil også råde dig til at ta gymnasiet med i en eller anden form. Find f.eks. et gymnasie, som tilbyder Film&TV som valgfag. Og lav film, lav film, lav film!! Hvis det virkelig er filmskolen instruktørlinie, du stiler efter er EFC (Filmhøjskolen i Ebeltoft) også en rigtig go idé, og så skal du finde din egen stil. Der er omkring 300, som søger ind på Statens Filmskoles instruktørlinie hvert andet år, og de tar kun 6, så man skal ha noget personligt at byde på. Derfor tar de for det meste (der er undtagelser) folk, som er midt eller sidst i 20'erne. Så jeg vil råde dig til at finde ud af hvem du er, og hvad du gerne vil fortælle med dine film. Det tar tid, men det er det de leder efter.
Tag gymnasiet!! altid... det er det vigtigste, for uden den kan du nemt komme til at sidde fast! Da det er et krav for mange videregående uddannelser. Hvis det almene Gymnasium ikke lige er noget for dig.. Så vil jeg råde dig til at tage en 2 årig HF. undgå HTX eller HHX hvis du hverken vil være Fysiker eller handelsmand, for der er mange fag som du måske vil lære meget af og vil kunne bruge også i filmens verden, men der er ting du vil kunne bruge 100 gange mere. Og en gymnasiet uddannelse er ikke det afgørende led i dit liv, det er et springbræt der skal hjælpe dig til at finde ud af hvad du vil i livet!
Du kan sammensætte din egen HF på F.eks. VUC hvilket er et rigtigt godt sted hvis du vil møde specielle mennesker, hvilket også er vigtigt for din udvikling, da det alti er godt at være åben overfor uregelmæssigheder! Her kan du tage Film&tv, dog kan man være uheldig at lande i en klasse men nogle der kun er der for at score en billig karakter. Det er så her at du skal vise overfor dig selv at du kan motivere folk! I Film&tv faget vil du lærer få grundlæggende ting om den fysiske produktion, men at analysere films virkemidler, hvilket giver dig mere viden end du muligvis havde regnet med! Det vil også være vigtigt at du tager faget dansk meget seriøst! da det er med til at udvikle din fortæller form/teknik og evnen til at analysere. Ellers kan du sammensætte den som du vil, Lidt handel er også en god ting at have i ballasten, historie er også godt at vide noget om. Hvis du så har tid i fritiden, så kan du begynde til fritidsteater da det vil give dig et stort indblik i skuespiller/produktions verdenen og give nogle gode kontakter, og selvfølgelig personlig udvikling!
Når du så har færdiggjort gymnasiet med nogle gode karakterer forhåbentligt :) så tag ud og oplev verden!! rejs et år til USA, Canada, Australien etc. Du kan her tage nogle medie kurser eller andet medie relateret, det er ikke et must da det er karakter og selvstændighed du er ude efter.
Under din 3 årige uddannelse til livet kan jeg anbefale dig at du I din fritid lære at læse, ikke bare ABC eller Pixibøger men lære at kunne lide at læse, jo mere du læser jo mere vil du udvikle din fantasi og viden. Og det er lidt ligegyldigt hvad du læser for alt af interesse vil udvide din horisont konstruktivt.
Nu har du en grundlæggende uddannelse i medie verdenen som er et springbræt til videre udannelse.
Det er selvfølgelig bare et forslag eller en retningslinje til hvordan det kan forgå, du finder jo nok din egen vej, men det vil måske give dig en ide om hvilken indgangsvinkel man kan tage til medieverdenen.
#5 Super16 er en forening i København, hvor medlemmerne selv uddanner sig til instruktører og producere. Hvert hold består af 8 instruktører og 8 producere - deraf navnet. Læs mere på deres site under punktet Profil.
I vist nogenlunde samme ånd er der i Århus dannet Super8. De er dog pt. åbenbart forsvundet fra deres egen hjemmeside.
#1 =galledalle= 18 år siden
På forhånd TAK
-More than just movies
#2 gi-jones 18 år siden
#3 filmz-vassago 18 år siden
#4 NOWhere 18 år siden
Der er omkring 300, som søger ind på Statens Filmskoles instruktørlinie hvert andet år, og de tar kun 6, så man skal ha noget personligt at byde på. Derfor tar de for det meste (der er undtagelser) folk, som er midt eller sidst i 20'erne. Så jeg vil råde dig til at finde ud af hvem du er, og hvad du gerne vil fortælle med dine film.
Det tar tid, men det er det de leder efter.
#5 filmz-canner 18 år siden
#6 filmz-toke_dk 18 år siden
Tag gymnasiet!! altid... det er det vigtigste, for uden den kan du nemt komme til at sidde fast! Da det er et krav for mange videregående uddannelser. Hvis det almene Gymnasium ikke lige er noget for dig.. Så vil jeg råde dig til at tage en 2 årig HF. undgå HTX eller HHX hvis du hverken vil være Fysiker eller handelsmand, for der er mange fag som du måske vil lære meget af og vil kunne bruge også i filmens verden, men der er ting du vil kunne bruge 100 gange mere. Og en gymnasiet uddannelse er ikke det afgørende led i dit liv, det er et springbræt der skal hjælpe dig til at finde ud af hvad du vil i livet!
Du kan sammensætte din egen HF på F.eks. VUC hvilket er et rigtigt godt sted hvis du vil møde specielle mennesker, hvilket også er vigtigt for din udvikling, da det alti er godt at være åben overfor uregelmæssigheder!
Her kan du tage Film&tv, dog kan man være uheldig at lande i en klasse men nogle der kun er der for at score en billig karakter. Det er så her at du skal vise overfor dig selv at du kan motivere folk!
I Film&tv faget vil du lærer få grundlæggende ting om den fysiske produktion, men at analysere films virkemidler, hvilket giver dig mere viden end du muligvis havde regnet med!
Det vil også være vigtigt at du tager faget dansk meget seriøst! da det er med til at udvikle din fortæller form/teknik og evnen til at analysere. Ellers kan du sammensætte den som du vil, Lidt handel er også en god ting at have i ballasten, historie er også godt at vide noget om. Hvis du så har tid i fritiden, så kan du begynde til fritidsteater da det vil give dig et stort indblik i skuespiller/produktions verdenen og give nogle gode kontakter, og selvfølgelig personlig udvikling!
Når du så har færdiggjort gymnasiet med nogle gode karakterer forhåbentligt :) så tag ud og oplev verden!! rejs et år til USA, Canada, Australien etc. Du kan her tage nogle medie kurser eller andet medie relateret, det er ikke et must da det er karakter og selvstændighed du er ude efter.
Under din 3 årige uddannelse til livet kan jeg anbefale dig at du I din fritid lære at læse, ikke bare ABC eller Pixibøger men lære at kunne lide at læse, jo mere du læser jo mere vil du udvikle din fantasi og viden. Og det er lidt ligegyldigt hvad du læser for alt af interesse vil udvide din horisont konstruktivt.
Nu har du en grundlæggende uddannelse i medie verdenen som er et springbræt til videre udannelse.
Det er selvfølgelig bare et forslag eller en retningslinje til hvordan det kan forgå, du finder jo nok din egen vej, men det vil måske give dig en ide om hvilken indgangsvinkel man kan tage til medieverdenen.
Mvh Toke
#7 Thorsby 18 år siden
I vist nogenlunde samme ånd er der i Århus dannet Super8. De er dog pt. åbenbart forsvundet fra deres egen hjemmeside.