Man forlader “28 Dage Senere” med blandede følelser og ikke mindst en fornemmelse af, at filmen kunne have været rigtig god, hvis bare der havde været investeret mere tid i indhold og struktur. Heldigvis holder filmen sig for det meste i det høje gear, hvor den fungerer bedst, og Danny Boyles mest vellykkede film siden “Trainspotting” får på trods af markante ridser i lakken stadig “Resident Evil” til at ligne en kulørt legetøjsreklame.

De meget grynede og rystede DV-optagelser som bader filmen i en bevidst grim æstetik syntes jeg er rigtig fede og får hele den dyre produktionen til at ligne en low-budget hjemmevideo fra helvede. Musikken og lyddesignet spiller på samme høje niveau, og der burde ikke herske tvivl om, at “28 Dage Senere” både er den bedste og mest blodige mainstream zombiefilm der endnu er lavet – hvor meget det siger må så være op til den enkelte biografgænger selv.

Læs også Ugens filmz for et kig bag kulisserne på produktionen af “28 Dage Senere”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-omega2005 21 år siden

Havde nogle forventninger til filmen inden jeg tog ind og se den og her bagefter kommer man til at tænke på om de penge kunne have været brugt bedre?
Filmen i sig selv er da udemærket og handlingen holder udemærket. Starten er den bedste, det er her hvor den er mest syret og fordrejet ... men slutningen med soldaterne kommer til at ligne noget man har set før!
Skuespillet er rimeligt, selvfølgelig ikke det bedste, men man vil ikke sige det er dårligt på nogen måder. Filmen bygger heller ikke på effekterne, dette kan tydelig ses, dog har effekter osv. ikke den store indflydelse på selve filmen. Filmen har dog en utrolig fed effekt, som der også står i anmeldelsen er det hele filmet på en speciel måde... dette synes jeg giver filmen karakter og originalitet.

Gyser/Skræg film kan man vel godt kalde den ... der er massere af steder folk kan få et shock, dette mente personen der sad ved siden af mig ihvertfald :) Jeg selv fik kun et shock, det var I starten da den forladte sølvgrå mercedes alarm går i gang ... dette var totalt uventet og man føler at filmen rigtig begynder.

Jeg synes den givne vurdering er fin ... ville nok give den samme!
Gravatar

#2 Hasselguff 21 år siden

Hæ hæ - ja den med alarmen er god!

Grunden til at billederne i filmen virker en anelse "hakkede" skyldes, at der bliver filmet med færre frames (undercranked) end normalt, hvorved det hele får en slags stakkato-effekt. Man lægger specielt mærke til det i scener hvor det regner, idet det virker som om at dråberne hænger stille i luften.

Effekten blev også brugt i film som "Saving Private Ryan" og "Gladiator".
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#3 Kram 21 år siden

Jeg vil gerne spørge om filmen er værd at se, for en med min smag :)

Jeg er af den klasse der elsker forskellige slags film, især med action.

Film jeg ekstremt godt kan lide er f.eks. Resident Evil, LotR II, Signs, Matrix, 8mile.

Af at læse denne anmeldelse får jeg det indtryk af at personen der har set filmen, ikke er ovenud lykkelig for den, og jeg kan ikke rigtig danne mig et billede af om jeg skal se den eller ej. Help :)
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#4 Hasselguff 21 år siden

Hvis du kan lide "Resident Evil" vil du med sikkerhed også kunne lide denne her. Tag endelig ind og se den for dens gode action-sekvenser!
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#5 azathoth 21 år siden

#3: Lækkert at se din signatur, Kram ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#6 filmz-Retep 21 år siden

jeg blev godtnok skuffet, fik faktisk kun (ligesom jeg andre :]) en chock derved bilen, suspense effekten imo, da man havde forventet en eller anden form for chock, men mere noget ala "zombie bag dig" typen. Jeg havde faktisk også forventninger om en meget blodig film, men det var faktisk meget lidt :(

btw er der nogen der ved hvad det nummer der hedder som man hører i reklamerne for filmen? Det var også i filmen, hvor de kører i taxa på morotvejen... Ret trist i stemningen, også det man hører i slutningen af traffic.

Hvis nogen kender navnet på det må de gerne skrive det her ihvertfalde :)

Men god anmeldelse, er enig et langt stykke af vejen :)
Gravatar

#7 Hasselguff 21 år siden

#6

Det lyder lidt som om at du er typen der gerne løber nøgen gennem et slagteri bevæbnet med en motorsav og et inderligt ønske om at blive sølet til i involde ;)

Ok - spøg til side. Jeg syntes absolut filmen var blodig nok. Scenen jeg henviser til i min anmeldelse er ikke alene hårrejsende voldelig men det sprøjter da så sandelig også med blod - eller er det bare mig?
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#8 azathoth 21 år siden

Hmmm... jeg synes der var blod nok, men forventer man folk der rives itu så deres indvolde sprøjter ud ala Romero's 'Day of the Dead' eller en gut der går amok med en plæneklipper ala Jacksons 'Braindead' så bliver man nok slemt skuffet!!! ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#9 filmz-Aalihay 21 år siden

holdkæft den er bare så ring
hej
Gravatar

#10 azathoth 21 år siden

#9: ...og din begrundelse for den udtalelse er hvad?
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

Skriv ny kommentar: