“The Aviator” har på mange måder de typiske træk som tit følger storfilmene. Den har udseendet og skuespillerne med sig, men er også for lang og for luftig. Men på trods af det, er vi alligevel også i Scorsese-land, stedet hvor dæmonerne er stærkere end englene og det tekniske apparat forstår at afsløre dem, men helt så interessant som tidligere bliver det dog ikke.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Loft 19 år siden

Troede den ville få højere. Men må hellere selv tage ind og se den før jeg kan bedømme andres mening ;)
Gravatar

#2 filmz-Exitium 19 år siden

jeg synes den minder om Pearl Harbor
"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

Kan kun give anmelderen ret i sine betragtninger. Ingen tvivl om, at DiCaprio spiller rollen som Hughes godt og Oscar nomineringen er fortjent.

Aviator er blevet Technicolor behandlet. Farverne er flotte og har det dersens glamourøse skær af 50'er farvefilm over sig. Det får filmen til at ha' det rigtige look og det er imponerende.

Som anmelderen pointerer, så ligner Cate Blanchett ikke Kathrine Hepburn, men by golly, hun lyder nøjagtig ligesom hende og det er ikke nemt. Hun er god og filmen mister noget, da hendes rolle fades ud.

Historien om Hughes er interessant, men vi mangler mere om Hughes forhistorie og vi mangler meget om hans efterhistore. Men filmen hedder Aviator og det er hans periode som flyver som beskrives, så på en måde kan beslutningen købes. Men det er stadig ikke en tilfredsstillende start eller slutning.

Alt i alt en ok film, velproduceret, flot og godt skuespil, men i mine øjne ikke en Oscar værd, nøjagtig ligesom Ray. Disse to film har Oscarværdige hovedrollepræstationer, men det ville være synd hvis een af disse film skulle sætte niveauet for 2004's bedste film.

Jeg formoder, at både Million Dollar Baby og Sideways er bedre film og har en fornemmelse, at Hotel Rwanda måske også er det...overraskende.

Film: 7/10
Teknik: 9/10 (flot billed og lyd, god CGI men elendig animation af Spruce Goose flyvningen)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 ks 19 år siden

Rigtig god anmeldelse, langt hen af vejen passer den perfekt med min egentlig opfattelse af filmen.

Den er uden tvivl for lang, og det er egentlig underligt hvordan det, trods en længde på 3 timer, stadig føles som om der mangler nogle detaljer. Som bruce også siger, vi mangler lidt om hans forhistorie og efterhistorie. Specielt synes jeg vi mangler lidt om hans forhistorie, hvad der driver han. Filmen starter meget pludseligt og jeg følte virkelig, at jeg blev kastet direkte ind i midten af en film, det gør naturligvis at man hurtig bliver interesseret, men også at, man stiller mange spørgsmål.

Ikke 2004's bedste film, Ray er stadig min bedste oplevelse anno 2004 i mine øjne.
Gravatar

#5 filmz-happyhansen 19 år siden

Jeg var altså hellr ikke begejstret for denne film.

Næ, lad os håbe at Sideways rykker til Oscars, for den er da for god den lille film.
Gravatar

#6 Outbound Sith 19 år siden

Jeg er ikke enig i, at filmen er for lang. Om noget er den nærmere for kort! Jeg kan sagtens se, at det er den mest interessante periode i Hughes' liv, der portræteres, men det enorme ryk i tid og den lidt uforløste slutning kunne måske have været undgået med bare ti minutters længere spilletid.

De perioder i filmen, hvor den så går hen og bliver lidt langsom og på nippet til at blive kedelig, er efter min mening netop de tidspunkter, hvor især Leo og Cate får lov til at vise, hvad de kan som skuespillere. Jeg vil give Michael ret i, at Cate Blanchett er fantastisk, men for DiCaprio er rollen som Howard Hughes måske hans livs rolle, og jeg mener, at haendog meget overbevisende. Man kan mene meget om de mindre flaterende aspekter af Hughes, som ikke er med i filmen, men som det fremstilles i "The Aviator" er det ikke svært at få medlidenhed med ham, når han virkelig er nede i de dybe psykiske huller. Nok Leo's hidtil største chance for en Oscar, men den får Jamie Foxx jo.

Teknisk har jeg intet at indvende. Det er muligvis på grund af Technicolor-behandlingen (vidste jeg ikke, får jeg læste bruce's kommentar), men det føles som en rigtig FILM-film på den gode, gammeldaws, FEDE måde. Hele stemningen fra sidst i 20'erne til sidst i 40'erne er både på billed- og lydsiden fanget eminent. Synd for Howard Shore, at han blev disket i Oscar-kapløbet, for hans musik supplerer resten af soundtracket perfekt.

Endelig må jeg sige, at Kate Beckinsale i rollen som Ava Gardner virkede helt perfet på mig. Hun er ganske vist for lidt på lærredet, men i de scener, hun har, får hun virkelig brændt igennem med et sprængfarligt temperament, der alligevel har en blød, sympatisk side. Alan Alda er osgå ganske god, men ikke Oscar-god. Den nominering må være en "tak for alt"-nominering, men det kan man vel heller ikke sige noget imod.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#7 filmz-Asta 19 år siden

Jeg syntes at det var en virkelig god :D Den føltes ikke så lang, som den egentlig var ;) Jeg synes at Leonardo egentlig var ret god, men jeg har dog den hæmsko at jeg synes at han er irriterende at se på *G*
Cate Blanchet var virkelig god. Det er rart at se hende i en hele anden type rolle, end ellers :D Som #3 skriver så er det ærgerligt mister lidt i hendes fravær.
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#8 filmz-fons 19 år siden

Synes filmen er helt suveræn, og har ikke kun fortjent sin oscar nominering men alle sine 3 golden globes.

Leonardo Dicaprio er yderst overbevisende som Howard Hughes og hans fortolkning af hans neurotiske opførsel er skræmmende god.
Gør intet Cate Blanchet ikke ligner Kate, for hendes skuespil opvejer dette let, forbløffende præstation.
Alt i alt en film man kun kan beundre!

Lille sidenote til anmelderen, hvad med 'Catch me if you can'(2002) ?
Gravatar

#9 Michael Andersen 19 år siden

#8 Hvad med "Catch Me If You Can"?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 jessup 19 år siden

Jeg har set filmen og synes at karakteren og anmeldelsen er dækkende for filmen. Jeg vil tilføje at de mange af fortidens stjerner der har små roller i filmen virker en anelse irriterende og forvirrende. Man når aldrig rigtigt at tro at dem der spiller dem, er dem de giver sig ud for at være og de kommer derfor til at virke som et postulat.

Jeg venter stadig på et nyt mesterværk fra en af de bedste nulevende intruktører.
This is just until June

Skriv ny kommentar: