Spansk film har i de seneste år duperet den internationale filmscene med effektfulde og nervepirrende gys skåret over en velkendt skabelon, men med et lokalt spansk temperament iblandet. Den beskrivelse opfylder Bayanos anmelderroste “Børnehjemmet” også, om end et par uigennemtænkte scener er for tyktflydende i mæglet og sætter sit præg på det samlede indtryk. Men uhyggeligt er det stadigvæk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Spanner 15 år siden

Det er stadig ikke noget, jeg ville anbefale børn under 11 år at se.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#12 The Insider 15 år siden

15 år havde måske været mere logisk, men jeg var åbenbart en af de få, som fandt "Børnehjemmet" ekstremt overvurderet og forbavsende ineffektiv og tandløs. Mine nerver blev aldrig for alvor pirret og i stedet følte jeg ofte, at jeg blev holdt for nar og talt ned til af en filmmager, som havde travlt med at sælge sine utallige klicheer som originale ideer. Derfor synes jeg ikke, en aldersgrænse på 11 år er så slem endda. Det var værre, da Starship Troopers udkom på video og fik 11-tallet smækket på omslaget :-)

Jeg havde forventet en film med ordentlig stemningsopbygning og ordentlig uhygge. I stedet blev jeg ubehageligt overrasket over en film, der er mildest talt proppet med billige chokeffekter, hvori alskens inventar hele tiden falder imod kameraet, hvor den mindst berøring får figurerne til at flyve tilbage, og hvor en dør ikke kan lukkes, uden at den smækker med et altoverdøvende brag. Suk. Apropos lyd er det ærgerligt, at ordet "mådeholdenhed" tydeligvis ikke eksisterer i komponistens ordforråd. Mange af de "uhyggelige" sekvenser blev fuldstændig lemlæset af strygerorkesteret anmassende aggressivitet.

Derudover fandt jeg ingen af karaktererne sympatiske, og der var absolut ingen kemi mellem nogen af skuespillerne - værst af alt virkede moderen mere pissed over end taknemmelig for sin adopterede søn, så derfor gav hendes selvfortærende jagt på ham ingen mening for mig. Slutningen havde jeg for længst forudset, og forsøgene på at fremtvinge aktivitet i mine tårekanaler fik mig udelukkende til at ryste opgivende på hovedet. Og scenen med mediet var jo mildest talt tyvstjålet fra Poltergeist.

Jeg synes, det er meget sigende at filmen lægger så enorm vægt på at klargøre, at Guillermo del Toro har haft produceret filmen - tydeligvis i et desperat forsøg på at indkassere lidt ekstra penge i kølvandet på den ubeskriveligt overlegne Pans labyrints velfortjente succes og den bedre (men også meget ujævne - hvad fanden skal det trivielle trekantsdrama til for?) The Devil's Backbone. Som bruce nævner, er The Orphanage en nydelse både at se på og lægge øre til på Blu-ray, men personligt fandt jeg den nøjagtig lige så forglemmelig som mange af de sjælløse gyser-remakes, Hollywood i øjeblikket spytter ud på samlebånd.
War. War never changes.
Gravatar

#13 Spanner 15 år siden

#12

Jeg er klart enig med dig i meget af det, du siger.

Efter at have hørt fra flere kammerater, at det var den bedste gyser siden The Ring, så var mine forventninger til egentlige gys - og ikke bare chockeffekter - helt i top, og der blev jeg voldsomt skuffet. Den er dog ikke så billig, som mange andre "gysere", men den manglede det, der gjorde, at jeg sad på kanten af sædet og rystede i bukserne.

Med hensyn til det sidste punkt, så var der lagt så meget vægt på Guillermo Del Toro, at ingen til den filmquiz, jeg var til kort tid efter premieren, kunne svare på hvem der havde instrueret den.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#14 theassociate 15 år siden

"Ghostbuster"-scenen var nu den som fik mig helt ud på sædet da jeg var inde i biografen og se den. Den var noget så uhyggelig og fik hårene til at rejse sig på armene. At least efter min mening :)

Skriv ny kommentar: