“Borat” er en komedie, som forårsager krampe i kinder og led, når den er bedst, og får én til at stirre utålmodigt på uret, når den er værst. Heldigvis har skuespiller og manuskriptforfatter Sacha Baron Cohen flere genialiteter i ærmet end platheder, men han kunne godt have gjort et bedre stykke arbejde. Både filmens billed- og lydside præsenteres solidt på denne udgivelse, mens ekstramaterialet er en anelse tyndt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Skeloboy 17 år siden

Desuden så er de stjerner heller ikke særlig brugbare, selvom det da lige giver et hurtigt overblik og man kan refere til det: "Filmz gav Borat x stjerner, BT gav den kun X...".

Jeg har nu aldrig set en film kun på baggrund af antal stjerner, men anmeldelserne læser jeg da.
Gravatar

#12 davenport 17 år siden

Noget helt andet er, at jeg synes det er flot at du (Chandler) tager dig tid til at skrive og forklare til en bruger, hvorfor og hvordan. Det tager jeg sku hatten af for!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#13 chandler75 17 år siden

Vi forsøger altid at svare så udførligt og præcist i henvendelser som muligt :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#14 filmz-BrotherJack 17 år siden

Jeg synes ikke anmeldelsen rigtigt går ind på filmens præmisser. Det er da fair nok at synes at de nogleaf de konstruerede sekvenser ikke er sjove, men at de virker FOR konstruerede forstår jeg ikke - filmen gør da stærkt opmærksom på at de sekvenser er konstrueret, og skal opfattes som en anderledes komik, end den hvor Borat møder virkelige folk (som garanteret også er konstrueret de fleste steder).

Jeg er selv ligeglad med konstruktion/ikke konstruktion - filmen fik mig til at grine, nærmest konstant, og mere beder jeg ikke om fra en komedie. Jeg holder mere på biografanmeldelsens ******
Gravatar

#15 jessup 17 år siden

#14 jeg er sådan set enig i at DVD anmeldelsen af denne film ikke er særlig god. Derfor min kommentar i #1 at perspektivet med at de andre medvirkende er mest morsomme - jeg har svært ved at se hvorfår en konstruerethed skulle gøre det mindre morsomt.

Anmelderen tager ikke rigtig stilling til genren/diskursen Mockumentary og det hæmmer perspektiverne i anmeldelsen.
This is just until June
Gravatar

#16 The Insider 17 år siden

#14, anmeldelsen er, naturligvis, et udtryk for mine egne, subjektive holdninger :-) Og som jeg skriver i anmeldelsen, så synes jeg selv, at filmen fungerer bedst, når det lykkes den at vedligeholde en dokumentarisk aura. Jeg kan sagtens forstå og respektere at visse folk, som dig og talløse andre, ikke har problemer med de scener, som jeg følte var alt for konstruerede. Men jeg følte personligt, at de virkede ude af trit, sync og ånd med filmens bedste segmenter, uanset om der så blev lagt skjul på, om hvorvidt scenerne var konstruerede, eller ej.
War. War never changes.
Gravatar

#17 The Insider 17 år siden

#15, det, at visse scener skulle være mindre morsomme, fordi de føles "konstruerede", er ikke noget jeg mener eller antyder i anmeldelsen :-) Nogle af de ting, som tydeligvis er 110% planlagt er hysterisk morsomt (nøgenkampen bliver bl.a. nævnt i teksten), og nogle af de spontane påfund er hamrende ineffektive. De "konstruerede" segmenters svaghed er primært, efter min personlige vurdering og som noteret i #16, at de som regel ikke opnår den samme effekt, som nogle af de momenter, der virker mere troværdige. De savner oftest den samme glød, gejst og uafrystelige spontanitet. Og så synes jeg også ,at de er med til at hæmme flowet. Men, som sagt, fordi det er konstrueret, behøver det ikke være skidt. Jeg er lige så stor en fan af "These go to 11" som enhver anden filmentusiast ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#18 filmz-Mumbles 17 år siden

Diskussioner som disse er grunden til, at de fleste er holdt op med at skrive på forummet. Hvor latterligt er det ikke at brokke sig over en anmeldelse. Accepter dog, at anmelderen skal være kritisk og vil give sin egen mening om filmen. Om det så havde været Fellowship of the Ring, der fik 2 stjerner, må filmzbruger sgu acceptere, at sådan er anmelderens mening om filmen. Fejl og mangler i anmeldelsen er en anden ting, men sålænge anmelderen begrunder sin "pointgivning" er der ikke meget at komme efter.

Grow up.
Gravatar

#19 Zabriskie 17 år siden

Jeg synes det var en virkelig god anmeldelse, som ikke falder helt på halen over konceptet i "Borat", for det er ganske rigtigt ikke så originalt som det er blevet udråbt, ligesom det virker forstyrrende når den dokumentaristiske stil ofte tilsidesættes af konstruerede scener.

En del af morskaben er netop at publikum ved det er rigtige mennesker Borat møder, men hvis man lige pludselig bliver i tvivl om det forsvinder morskaben også delvist.
I sidste ende er det dog stadig en solid underholdende film der fortjener de fire stjerne den får i anmeldelsen.

Jeg var en smule skuffet over "Borat" efter at have læst biografanmeldelsen, men når jeg tænker tilbage på den nu var den jo faktisk vanvittig morsom.
Le temps détruit tout
Gravatar

#20 filmz-BrotherJack 17 år siden

#18
Øhm... Det er jo et diskussionforum. Anmelderen kommer med en holdning, vi diskuterer - fordi vi er uenige. Det kommer der en debat ud af.
Der er da intet barnligt i at give sin mening til kende, fordi man er uenig. Så går anmelderne jo ind og diskuterer med, forsvarer sig, ændrer syn/ændrer vores syn på tingen. Det er vel kun en god ting ved filmz, i forhold til f.eks. Politikens anmeldere, som du aldrig ville kunne diskutere med.

Grow up - right back at ya!

Skriv ny kommentar: