“Borat” er en komedie, som forårsager krampe i kinder og led, når den er bedst, og får én til at stirre utålmodigt på uret, når den er værst. Heldigvis har skuespiller og manuskriptforfatter Sacha Baron Cohen flere genialiteter i ærmet end platheder, men han kunne godt have gjort et bedre stykke arbejde. Både filmens billed- og lydside præsenteres solidt på denne udgivelse, mens ekstramaterialet er en anelse tyndt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 jessup 17 år siden

Det sjoveste i filmen er de personer i filmen som Borat møder og ikke Borat selv - brydekampen undtaget naturligvis:).
This is just until June
Gravatar

#2 filmz-Salva 17 år siden

#1 - Sådan er det jo egentlig med de fleste komiske film - der er et anker, der forsøger at være seriøs, mens det er de ydre omstændigheder der skaber det sjove, kontrastfyldte og kontroversielle.

Se fx Mandrilaftalen med Casper Christensen. Det er ikke Casper selv, der er sjov, men alle omstændighederne omkring ham..

Borat har dog sine øjeblikke, hvor han selv bærer "filmen" helt og holdent selv - og det er flot og sjovt :)
Gravatar

#3 Skeloboy 17 år siden

Den er hylemorsom, men ved ikke helt hvad jeg skal mene om den måde han udnytter folk til at lave komik på...

Heldigvis har han ikke tabt nogle af de sagsanlæg han har fået på halsen.
Gravatar

#4 [ikke godkendt bruger] 17 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."
Gravatar

#5 dolphinfriendly 17 år siden

#4 Suk...samme gamle diskussion igen-igen, som jeg egentlig mener er unødvendig....men: Her er tale om to forskellige anmeldere, Benway så den i biografen og The Insider tog sig af DVD udgivelsen, som hver især (naturligvis) har hver deres subjektive mening om filmen. 'Filmz' er ikke en institition, hvor anmelderne mener det samme eller vurdere de pågældende film ens på vegne af et manifest, en demokratisk proces med stemmesedler eller hvad pokker du havde regnet med.

Gravatar

#6 filmz-Sklertic 17 år siden

Ja og de tekniske ting trækker også ned eller op ved en DVD anmeldelse
Gravatar

#7 HonoDelLoce 17 år siden

#6

Ja, det har jo så absolut faktisk ingeting med #4 at gøre ;) Da han specifikt skriver om karakteren for selve filmen, og ikke nævner de øvrige karakterer.. Du! ;)

Men #5 siger det jo meget præcist :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#8 filmz-Kadann 17 år siden

#5 -

Amen, brother!
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#9 jessup 17 år siden

#5 - ud over dine fine kommentarer kunne man sammenligne med de dagblade som har dvd- anmeldelser. BT giver ikke altid den samme karakter til filmen på DVD - filmen ikke ekstramaterialet.
This is just until June
Gravatar

#10 chandler75 17 år siden

# 4 Som jeg også svarede i mailen til dig...

Filmz har altid haft to anmeldelser - én af biograffilmen og én af dvd'en - og med to forskellige anmeldere. Sådan har det været lige siden begyndelsen i 2002. Det er faktisk en regel, at den samme anmelder ikke må anmelde både det ene og andet.

Ofte giver dette selvfølgelig et forskelligt antal stjerner (forskellige anmeldere har ligesom alle andre forskellig smag) - som nu med "Borat". Og nogle gange er forskellen i karaktergivning mere ekstrem end andre gange og giver nogle lidt spøjse situationer - igen som med "Borat", hvor Filmz jo faktisk er citeret på dvd-coveret med biograanmeldelsens 6 stjerner...

Men en af pointerne med Filmz er at få forskellige meninger om film frem og debatteret, og hvorfor så ikke starte blandt anmelderne? Det mener vi er vigtigere, end at Filmz har ÉN altsigende karakter. Det er lidt ligesom Ebert & Roeper, der ofte giver hhv. 'thumbs up' og 'thumbs down' i deres program.

Dog har vi valgt at holde det til disse to karaterer, så andre anmeldere giver ikke karakterer til anmeldelser, men er velkomne til at give en helt anden mening til kende i forummet - ligesom brugerne.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: