Hermed ikke sagt, at “Carnage” ikke er en ganske underholdende oplevelse, selvom den foregår i kun ét eneste rum og tilmed i realtid. Men med en spilletid på 80 minutter kan Polanski ikke nå at stikke hul i alle de fordomme og arketyper, som han og manuskriptforfatteren Yasmine Reza postulerer, at bymennesker udformer deres liv efter. Til sidst ender filmen derfor med at være en ganske overfladisk oplevelse i stedet for den dybdegående analyse af den moderne tilværelse, som den ellers gerne vil være. Men måske er “Carnage” derfor bedst, når den ses som en intellektuel stiløvelse i stedet for en fuldendt beskrivelse af dannet kultur og opførsel. Men måske skal den ses på begge måder. Problemet er, at man som tilskuer er i tvivl. Desværre virker Polanski, som om han også er det.
#1 Business Monkey 12 år siden
Burde et drama mellem to forældrepar der udspiller sig udelukkende i en lejlighed overgå Polanskis egen oplevelser af at få myrdet sin kone af et kultfølge og være anklaget for pædofili?
Kan et højdepunkt være en skuespiller? Jeg spørger for jeg ved det ikke, men kan ikke lade være med at blive forvirret af sætningen.
Er der et særligt behov for en helt og sandsiger i sådan en film? Hvis præmissen for filmen virker søgt, virker denne observation da endnu mere søgt.
Har ikke set filmen endnu, men må sige, at jeg kun får mere lyst til at se den efter at have læst denne anmeldelse, da jeg vitterligt ikke kan forstå store dele af den, og derfor bliver fordret til at gå hen og forstå hvad der er med den her film, endnu mere.
#2 Lehrmann 12 år siden
Polanski har en klasse som man ikke skal fornægte. Grav dybere.
#3 John Jack Jim 12 år siden
#4 The Insider 12 år siden
#5 Business Monkey 12 år siden
#6 maniac 12 år siden