Ligesom filmhistoriens allerbedste actionfilm har “Collateral” en simpel idé som omdrejningspunkt. ”Hvad nu, hvis en lejemorder kaprede en taxa og dens chauffør en enkelt aften?” kan nu kalde sig blandt genrens bedste koncepter ligesom ”Hvad nu, hvis en bus blev udstyret med en bombe?” og ”Hvad nu, hvis en politibetjent blev fanget i en bygning spækket med terrorister?”. “Collateral” er en ekstremt velspillet thriller, der aldrig lader actionsekvenserne overskygge fortællingen eller karaktererne. En ren fornøjelse for både sanserne og intellektet. Både filmens billed- og lydside imponerer i HD, og ekstramaterialet er superbt. Fans bør afgjort købe filmen igen.
#1 Høegh 14 år siden
6 stjerner til Collateral!?
What the hell?
#dybe vejrtrækninger#
oh well, smag og behag...
Collateral er for mig en hæderlig thriller, men meget meget langt fra det mesterværk der bliver beskrevet i denne anmeldelse.
#2 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#3 AP 14 år siden
#4 filmz-ab 14 år siden
#5 Lord Beef Jerky 14 år siden
#6 chandler75 14 år siden
#7 filmz-Is 14 år siden
#8 Batsy 14 år siden
#9 filmz-Bruce 14 år siden
kunst.
8/10
#10 BN 14 år siden
I 1990'erne lavede Mann udelukkende gode film. Det blev godt nok kun til tre film i alt, men til gengæld lavede han "tre på stribe": 'The Last of the Mohicans' (1992) - 'Heat' (1995) - 'The Insider' (1999).
Jeg håber, han kommer ind i en kvalitetsmæssigt god periode igen. Jeg ved, han kan, eftersom han har lavet en af filmhistoriens bedste westerns/indianerfilm og et af de bedste krimi-dramaer nogensinde, samt en af Tom Cruises absolut bedste film, hvor Cruise fik vist nye sider af sit talent.