Ligesom behandlingerne i filmen er beretningen i sig selv ekstremt samtaledrevet, og dialogen er her så interessant og kompleks, at man ivrigt sluger ethvert ord og oplever, at man for en gangs skyld har fornøjelsen af at overvære en film med intelligente hovedpersoner, der rent faktisk er værd at høre på. En stor del af nydelsen ved det kommer ikke mindst takket være det fremragende skuespil, som samtlige medvirkende demonstrer. Hvis man skal komme med en lille indvending over for filmen, er det, at den måske næsten er for tilbageholdende med sine virkemidler, men det er alligevel svært underholdende og spændende at se disse psykologiens monstre krydse klinger. Det forgår selvsagt alt sammen på en civiliseret, velovervejet og klinisk måde – men som bekendt gør undertrykkelsen blot drifterne endnu mere spændende at følge.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Riqon 11 år siden

Jeg så filmen sidste år sammen med min kæreste. Den var okay, men jeg havde nok gjort den fejl, da jeg så traileren, at jeg troede, der var mere thriller over den, end der reelt var. Så her blev jeg lidt skuffet. Faktisk synes filmen ikke synderligt dramatisk, og særligt det store klimaks oplevede jeg som ret så antiklimaktisk. Det er en meget stille og rolig film.

Her tænker jeg på bruddet mellem Freud og Jung, som skete over brev, hvor de aftalte ikke at snakkes ved længere. Det var i virkeligheden ganske hårdt for Jung, men med sine begrænsede virkemidler formår filmen slet ikke at vise dette... det har nok virket noget stærkere, når man har læst det i manuskriptet, end når man ser det på film.


Et andet problem er, at filmen taler ned til én. Dialogen er skrevet for lægmænd i en sådan grad, at det går ud over troværdigheden. Psykologiske teorier og filosofiske overvejelser og etiske diskussioner bliver overforklaret og skåret ud i pap i en sådan grad, at man føler sig sat tilbage i skolebænken. Sådan dér havde Freud og Jung tydeligvis ikke talt til hinanden! Bevares, selvfølgelig skal det ikke være for indforstået, så kun højtuddannede psykologer kan følge med, men synes de har sænket niveauet lidt rigeligt..

BN (3) skrev:
Eller osse har de indfundet sig i biografens mørke i et optimistisk, pubertært håb om at se en nøgen/sexscene eller to ...


Dem var der da vist også et par af, tror jeg nok.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#12 Riqon 11 år siden

Batsy (10) skrev:
Kiera Knightley vinder for mig bare fordi hun er britisk, og britisk accent og meget smuk pige er et win.


I denne film er hun tysk, og den britiske accent har hun efterladt.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#13 Batsy 11 år siden

Riqon (12) skrev:
I denne film er hun tysk, og den britiske accent har hun efterladt.


Hun ser stadig godt ud! 8)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#14 Nicki52 11 år siden

Uhh, mine forventninger var høje og steg de lige lidt mere. Mine mor og moster har rabatbilletter så skal skynde mig at huske på den film.

"MOAR!!!"
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#15 BN 11 år siden

Nicki52 (14) skrev:
"MOAR!!!"


*vender straks min flammekaster mod det skrigende og frådende monster*
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: