Dertil må det skrives, at det på sin vis er en lidt ensidig forestilling. Vi oplever Jørgen Leths syn på kvinden, erotikken og kærligheden. Men det erotiske univers opbygges som bekendt omkring de elektriske udladninger mellem to mennesker, her mand og kvinde. Og netop kvindens indtryk lever en mere skjult tilværelse. “Det erotiske menneske” har været mange år undervejs og krævet megen forberedelse. Og det mærkes også. Filmen er kvalitativt velgennemarbejdet. Visuelt er den en orgastisk nydelse. Men måske netop fordi det er instruktørens mest personlige eksperiment til dato, bliver det også den sværest tilgængelige for et alment publikum. Alligevel bør man som begærligt biografpublikum ikke snyde sig selv for den særegne oplevelse fra en aldrende mesters hånd.

Klik her for at se Filmz TV’s interview med Jørgen Leth.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Petrescu 13 år siden

Det lyder som "Det erotiske menneske eller hvordan en intellektuel gammel gris anskuer unge kvinder fra udviklingslande".
Gravatar

#2 Martindan 13 år siden

Jeg elsker Jørgen...

Men så den i onsdags, og den er ikke i nærheden af at være 4 stjerner værd.

Den er rodet, uforståeligt og fremstår mange steder ligegyldig.

Den starter som en kunstfilm, så prøver den at være en spillefilm, så en dokumentar... og så blander han det hele, til et rodet virumvirak af ingenting.

Jørgen har villet for meget med filmen, og ikke kunne beslutte sig for hvilken retning han skulle.

En skam, for skabelonen til noget stort erotisk værk, er der. Man kan mærke ideen, men den sjukses bare igennem.

Så sorry Jørgen.

kun 2 stjerner herfra.
for cryin' out loud......
Gravatar

#3 Antlion 13 år siden

Martindan (2) skrev:
kunstfilm, så prøver den at være en spillefilm


Huh?
Gravatar

#4 Benway 13 år siden

Enig med anmeldelsen. Det er nu en lille uge, siden jeg har set filmen, og mine tanker er flere gange vendt tilbage til den.

Jeg var overrasket over, hvor nostalgisk den var i tonen. På mange måder handler den om længslen efter et tabt øjeblik, ønsket om at genskabe det men også umuligheden af projektet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: