Den længe ventede “Die Hard 4.0” når ikke sine forgængere til sokkeholderne, men er alligevel sublim underholdning efter bedste beskub. Det er desuden befriende, at instruktøren har været nytænkende og søgt tilbage til rødderne på samme tid. Samspillet mellem Willis og Justin Long er dynamisk. Sjæl og krop fra særligt “Die Hard” er en fryd, selvom skabelonen visse steder er for tydelig, og actionsekvenserne i et par tilfælde ryger ud af proportioner. Udgivelsen største styrker ligger dog i de tekniske kvaliteter og et fremragende ekstramaterialeudbud.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Hasselguff 17 år siden

Jeg har endelig også fået set udgaven med blod og bandeord.

Dog er jeg noget skuffet over måden, som især bandeordene er lagt ind i filmen på - langt de fleste fucks er dubbet ind over billeder, hvor man ikke kan se Willis' ansigt eller mund, og de virker påsatte.

Jeg havde håbet, at der var flere egentlige alternate takes af samme scener, så der også blev klippet ind til close-ups af ham, når han fyrer dem af. I stedet kommer de for det meste, når han står med ryggen til, over intercoms eller i totaler - selv det sidste 'yippee-ki-yay motherfucker' ligner et halvsløjt dub, selvom man tydeligt hører ordet. Der er nogle enkelte in-your-face fucks (temmelig hemmeligt udtryk der!), og de fungerer fint. På den anden side er hele filmen generelt temmelig dårligt dubbet, også i bifudgaven, så det er ikke fordi håndværket som sådan er blevet ringere i Unrated udgaven.

Blodet er også cool at have med, selvom det igen virker noget kunstigt - og man kan tydeligt se, det er lagt på efterfølgende med CGI. Om ikke andet virker filmen helt sikkert mere brutal og er tættere på den klassiske Die Hard stil, og det er fedt.

Er det en bedre film? IMO er den faktisk en smule bedre end bifudgaven, fordi den er mere hårdfør, men man kommer ikke uden om at råheden virker noget påklistret.

Die Hard 6/6
Die Hard 2 3/6
Die Hard 3 4/6
Die Hard 4 3/6
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#112 filmz-ab 17 år siden

Virker råheden påklistret? Der må jeg nok erklære mig dybt uenig. Tværtimod, så synes jeg de har gjort det fremragende med denne unrated udgave, hvor råheden skinner igennem. Willis har aldrig været bedre og sejere.

At Willis og de andre nogle gange står med ryggen til (når de siger fuck), hvor man ikk ser deres ansigt, har jeg ærligt ikke bemærket eller tænkt over - det tror jeg ikk engang folkene bag har. Har det noget at sige? Jeg husker ihvertfald flere scener, hvor man netop ser deres ansigt og mumd.

Jeg synes de har gjort et godt stykke arbejde med unrated. Virkelig godt gået!
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#113 Patriarch 17 år siden

Og det var Ultimate Action Edition?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#114 Hasselguff 17 år siden

Hvor mange gange ser du rent faktisk Bruce Willis sige fuck i filmen? Her taler jeg ikke om de gange, hvor vi hører ham sige det, mens han vælter et køleskab off screen, springer ud af en bil i fuld fart eller dækker munden med sin walkie-talkie, men at der rent faktisk er et full frontal take, hvor man ser ham levere varen som den hårde banan, han nu engang er/var?

Selv i indstillingen til sidst, hvor Willis siger 'yippee-ki-yay motherfucker' er det tydeligt, at 'motherfucker' er dubbet over det samme take, som allerede blev brugt i bifudgaven - forskellen er, at pistollyden er forsinket for at give plads til bandeordet. Han bevæger ikke engang munden, da han siger det!

Som jeg umiddelbart husker det, ser vi Matt Farrell og Mrs. Kaludis sige decideret 'fuck' i filmen, mens Olyphant får et halvt 'fuck' over intercom'en. Willis' 'fucks' er overvejende dubs (her tæller jeg f.eks. heller ikke det 'motherfucker', han giver, da den franske henchman hænger på siden af bilen i starten, eller når han tamper kællingen i elevatoren - fordi det igen er et tydelige dubs).

Det er muligt, jeg ikke husker samtlige replikker i filmen, men lige meget hvad, så er det langt fra den stil, vi kender fra de tidligere 'Die Hard' film, hvor bandeord flød i stride, og meget åbenlyse, strømme og netop var en fast integreret del af 'Die Hard' konceptet. Det er de ikke længere i 4.0, hvordan du så end vender og drejer filmen.

Hvis du rent faktisk ikke kan se forskellen, vil jeg anbefale dig at pudse øjnene og se de første tre 'Die Hard' film igen. Du må også meget gerne pege mig i retning af de on screen Willis-'fucks' (igen et fabelagtigt udtryk) i filmen, som jeg evt. har misset.

Har Willis aldrig været bedre? Jo, det har han.

Unrated Reg 1
Gravatar

#115 Hasselguff 17 år siden

Mens jeg husker det, så ser/hører vi faktisk Willis sige 'shut the fuck up' i bilen på et tidspunkt - her vil jeg naturligvis mene, det er undtagelsen, der bekræfter reglen jf. ovenstående eksempler.
Gravatar

#116 thomas040 17 år siden

this is amazing how fucking much we are nit picking the word fuck in this fucking movie...

but hey, we're fans :)
Failure is a zero out.
Gravatar

#117 filmz-ab 17 år siden

Det er altså for småt at bruge tiden på min ven. Det er simpelthen noget af det ringeste jeg mindes at have læst.

Men for at svare dig, så siger han også fuck mens vi ser hans mund. Den scene i bilen, som Thomas er inde på, også der hvor han nakker hende kvinden, og skurken siger det også. Jeg kan nu ikke huske dem alle.

Hvis du kommer ind på imdb, så har Die Hard 4 en højere rating end både 2'eren og 3eren....Sjovt nok??
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#118 Patriarch 17 år siden

Det viser bare enten a)de har ramt det pupertets/teenage publikum de satte ud for at ramme eller b) at den moderne stil passer bedre til nutidens post-Matrix publikum.
Gravatar

#119 Patriarch 17 år siden

hehe - var lige inde og tjekke, og ganske rigtigt; "Males under 18" er dem der står får den højeste rating :)
Gravatar

#120 kasper.jen 17 år siden

Det er dejligt at se at man formår at lave noget nyt... De tre første die hard film er selvfølgelig klassikere, men die hard 4.0 er så underholdende at det halve kunne være nok. Jeg synes bestemt ikke at actionscenerne bliver for meget! 5/6

Skriv ny kommentar: