Vi bliver hurtigt vant til, at filmfortællingerne tager én under armen og uden omsvøb fortæller, hvad man skal mene og hvorfor. “Dogtooth” adskiller sig derimod ved at høre til den forsvindende lille gruppe, der byder op til refleksion. Den leverer i stedet en tankeprovokerende fortælling om indoktrinering og i sidste ende den måde, vi alle indretter os på. Det er næppe en film, der vil tilfredsstille hele sit publikum, men deri ligger også en styrke. De fleste filmhistorier tigger om din billigelse. Den her frygter ikke at blive hadet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Bruce 13 år siden

#10 Alt skulle have vundet i stedet for Hævnen.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#12 fazz 13 år siden

#11
Kan kun give dig ret. Jeg var nu ret imponeret over denne lille perle.
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#13 Bobby Singer 13 år siden

Må indrømme at jeg var rimelig skuffet efter alt den positive omtale. Jeg har ikke noget imod film der prøver at provokere. Men når provokationen fremstår som provokation for provokationens skyld, så står jeg altså af. Jeg finder filmens stil stærkt påtaget og den vinder ikke noget ved at være fortalt som den er fortalt efter min mening.

Sidste års fis i en hornlygte.

1/6
Idjit
Gravatar

#14 Bruce 13 år siden

#13 Jeg tvivler meget på, at filmen provokerer for provokationens skyld. Tværtimod finder jeg, at der under dens surrealistiske overflade ligger nogle bidske relevante kommentarer til diverse samfundsindretninger, ikke mindst en autoritetstro tagen-for-gode-varer af alskens informationsstrømme uden at stille spørgsmål. Hvis Dogtooth skulle provokere mig, så er der 1000 andre film hvert år, som jeg burde føle mig mere provokeret af.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: