“Drabet” er en intens skildring af en mands forsøg på at holde fast på rammerne i sit liv, hvor han må tage stilling til sine politiske holdninger og følelsesmæssige relationer. De følelsesmæssige tråde har Fly fint styr på, men de politiske hænger og blafrer løst i vinden, som en god idé, der aldrig rigtig bliver ført ud i middelklassetilværelsen.
#11 jessup 19 år siden
#12 filmz-saku 19 år siden
Jessup, hvis du giver den 3/6, så er jeg nysgerrig for at høre, hvad du giver film som war of the worlds?
#13 jessup 19 år siden
#14 Vestas 19 år siden
#15 filmz-goodcall 19 år siden
#16 filmz-mnielsen 19 år siden
At brugerne på filmz vurderer en plat kopifilm som Constantine højere end denne vil være mig en evig gåde.
Men okay, pressen har da i det mindste fattet det.
Jeg synes det er en skam at anmeldelsen her ikke nævner den døde politimands enkes rolle. Som agitator vender hun alene op og ned på J. Christensens synspunkt og liv, og det virker meget stærkt på publikum. Det var desuden et ret fedt plus ved filmen at hovedpersonen ikke faldt til flasken som man kunne forvente hvis det havde været en amerikansk produceret kliché film.
6/6 herfra.
#17 filmz-Bruce 18 år siden
Jeg mener nu ikke nogen udøver nogen indflydelse på Carstens liv. Manden er fra start af en patetisk skæbne, som kun er interesseret i eget velbefindende. Han er bagmanden for Pils idéer og idealer, formet på et tidspunkt i gymnasiet, hvor hun har været et let offer for podning og hans agitering mod kapitalismen og for at handle selv, uanset om dette skulle få nogle omkostninger. Der er en diskussion i starten med Pil og Carsten, som omhandler netop dette og det ses at Pil allerede her, er blevet radikaliseret.
Hele filmen igennem påvirker Carsten, Pil, ikke med omtanke for hende, men for størst udbytte for ham selv. Pyt med Pils samvittighed. Hun skal være fri, så han kan være sammen med en 20 årig. Pyt med enken. Hun skal ikke påvirke Pil i en retning, som kan ødelægge at han kan være sammen med hende. Han holder hende på afstand. Beslutninger som har ødelæggende konsekvenser for andre og i sidste end, ham selv.
Tilsidst er han selv fanget i det han foragter mest og tror han er flygtet fra. Borgerlighed. Et forhold, hvor han er den jaloux part og vil kontrollere Pil. Slut med åbenhed og kollektiv aktivet. Han forsumper i spekulation og da Pil og han skilles, er det ikke hans idealer om at handle som falder ham først ind, men medynk og forsøg på at komme tilbage til ekskonen, et forhold han selv havde erklæret for dødt og ingen af dem levede eller var lykkelige i.
Det glimt af samvittighed han viser, ved at møde op på politistationen og forsøge og melde Pil og hos enkens far er kun de sidste udveje for en slags sjælelig pleje, fordi Pil ikke vil have ham.
En mand som qua sin position, kunne pode et andet uselvstændigt menneske med idéer, han mente var de rigtige, men som handlede umoralsk og egennyttigt, forrådte alle egne idealer og satte sig selv over familie og venner. Et superportræt af 68'er generationen og den tids idealer, man lykkeligt bekender sig til og udspreder, mens man bor i villa, sommerhus, drikker rødvin og tænker på sig selv.
Middelklassen eksponeret.
5/6