Den svenske mesterinstruktør Ingmar Bergman døde for knap halvandet år siden. Det er derfor også på sin plads, at han markeres med et af mange højdepunkter i sin karriere. “Fanny & Alexander” er i virkeligheden ikke det absolutte mesterværk fra mesterens hånd set i forhold til andre præstationer. Men i det store perspektiv udadtil opsummerer det stadigvæk Bergmans elegance og ekvilibrisme, og så er der stadig uendeligt langt ned til eventuelle bisiddere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Benway 15 år siden

Helt bestemt en fremragende film og et klokkerent mesterværk. Filmen er værd at se alene for Allan Edwalls (Emils far fra "Emil fra Lønneberg") sublime tale. Jeg er dog en lille smule skuffet over, at det ikke er hele tv-serien, der bliver udgivet, selvom dens længde i sig selv måske virker afskrækkende på nogle.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#2 Wrangque 15 år siden

Jamen den er superb ingen tvivl.

Jeg må dog indrømme at jeg måtte se den 2 gange (hvilket jeg gjorde med få dages mellemrum) for HELT at fatte genialiteten. Specielt afslutningen havde jeg det svært med første gang, men ved anden gennemgang og nærmere eftertanke er det en perfekt måde at slutte historien på. Kan også være at jeg faldt lidt af første gang da jeg kan forstå at den jo egentlig er mange timer lang og beregnet til tv? Det må være ting der er undladt i filmversionen.

Specielt én scene hjemsøger mig til denne dag:
Scenen hvor Fanny og Alexander lure på Allan Edwall som ligger død i kisten der kan skimtes gennem to døre og Ewa Fröling der pacer frem og tilbage i rummet mens hun jamre de mest kuldegysende skrig jeg længe har hørt :D

...ved ikke hvorfor dén scene ramte mig så dybt, men stemningen, scenografien og fotograferingen her, er så eminent udført!
Gravatar

#3 Benway 15 år siden

#2 Den er oprindeligt lavet som tv-serie på fem timer fordelt på fire afsnit, men er så bagefter blevet klippet sammen til tre timer og udsendt som film i biografen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 Skeloboy 15 år siden

Eminent, siger jeg...men tager man de film, som betragtes som Bergmans store værker...så går man på intet tidspunkt forkert...

Skriv ny kommentar: