Den svenske mesterinstruktør Ingmar Bergman døde for knap halvandet år siden. Det er derfor også på sin plads, at han markeres med et af mange højdepunkter i sin karriere. “Fanny & Alexander” er i virkeligheden ikke det absolutte mesterværk fra mesterens hånd set i forhold til andre præstationer. Men i det store perspektiv udadtil opsummerer det stadigvæk Bergmans elegance og ekvilibrisme, og så er der stadig uendeligt langt ned til eventuelle bisiddere.
#1 Benway 15 år siden
#2 Wrangque 15 år siden
Jeg må dog indrømme at jeg måtte se den 2 gange (hvilket jeg gjorde med få dages mellemrum) for HELT at fatte genialiteten. Specielt afslutningen havde jeg det svært med første gang, men ved anden gennemgang og nærmere eftertanke er det en perfekt måde at slutte historien på. Kan også være at jeg faldt lidt af første gang da jeg kan forstå at den jo egentlig er mange timer lang og beregnet til tv? Det må være ting der er undladt i filmversionen.
Specielt én scene hjemsøger mig til denne dag:
...ved ikke hvorfor dén scene ramte mig så dybt, men stemningen, scenografien og fotograferingen her, er så eminent udført!
#3 Benway 15 år siden
#4 Skeloboy 15 år siden