I en tid, hvor mange tegnefilm bliver skåret over samme læst og bygget på et fundament af platte jokes, er det tvivlsomt, at man ville overveje at producere en film som “Fantasia”. Disneys tredje tegnefilm i spillefilmslængde er en æstetisk triumf, der stadigvæk overgår næsten alt, som Disney og konkurrenterne har udgivet siden. “Fantasia” er vitterligt fantastisk, og det samme kan man sige om udgivelsens blændende AV-præsentation. Den gamle klassiker har formentlig ikke set så godt ud siden biografpremieren i 1940, og lydsporet er fænomenalt. Der er ikke lige så meget ekstramateriale på skiven som på de fleste af Disneys BD-udgivelser, men det, som er her, er glimrende. Enhver tilhænger af håndtegnet animation bør eje denne skive.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Michael Andersen 13 år siden

Da optagelsen er fra 1939-40 har den sine naturlige begrænsninger. Jeg tvivler på, at du kan finde en optagelse fra den tid der lyder langt bedre :)

I 1982 lavede Disney en genindspilning med en anden dirigent, som naturligvis lyder bedre i hi-fi forstand, men det var nærmest en blasfemisk handling da filmens "hovedperson" er Leopold Stokowskis indspilning.

Prøv "Fantasia 2000". Der finder du den fantastiske lydoplevelse af klassisk musik som du leder efter :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#22 Antlion 13 år siden

Enestående film! [url= sekvensen[/url] vækker fortsat skræmmende minder med søvnløse nætter fra barndommen, og er den i dag en fantastisk beretning om slavisk mytologi...
Gravatar

#23 Lord Beef Jerky 13 år siden

#9 Hehe... "Michael Mouse" =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#24 MaXer 13 år siden

#21 som jeg skriver, så er jeg godt opmærksom på at det er en gammel indspilning. Men når den får 6 af 6 stjerner for audio, så forventer jeg bedre. Jeg havde nok givet 4 eller 5.
Gravatar

#25 Buck Rogers 13 år siden

Det er sjovt, så mange børn der åbenbart hader Fantasia som pesten. Jeg har vist den for mine to unger, fra de var ca. 1½ år gamle, og det har været en enorm succes. Jeg vil tro, at den ældste, der nu er 6, har set den 50 gange, og den kommer stadig jævnligt på. Måske er det et spørgsmål om at introducere den type film, inden børnenehar fået blæst hjernen ud af Cartoon Network og andet skrammel :)

Jeg har ikke fået opgraderet dvd'en endnu, men det må hellere gøres. Fin anmeldelse
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#26 Riqon 13 år siden

#25 - De helt små sidder nok ikke med samme forventninger om en historie eller sammenhæng, men sidder i nu'et og nyder de mange farver. Hvis jeg havde set den fra jeg var 1½ år gammel, så havde mit forhold til filmen nok også været et andet som 6-årig.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#27 Nagash 13 år siden

MOVIE1000 (13) skrev:
#7 Er det ikke det, DVD står for?? Disney Video Disc ;)

Nu står V'et i DVD altså for versatile og IKKE video ;)

Skriv ny kommentar: