Enhver form for logik, sammenhæng eller rimelighed må hurtigt vige i filmen, men til gengæld formår den at finde på så mange absurde situationer og hårdt pumpede sekvenser, at man alligevel er ganske godt underholdt. Det er oplagt at sammenligne den med en af Michael Bays mange eksplosionsfyldte film, men i modsætning til Bay har Justin Lin tydeligvis langt bedre forståelse for selve det filmiske håndværk. Til gengæld kunne han godt have udvist noget mere sparsommelighed i omfanget. Over to timer er for lang tid til en film med så lidt reelt indhold, og mange scener fremstår blot som unødvendigt fyld.

Ellers så er filmen ikke mindst mindeværdig for sin bizarre sluttekst, som oplyser, at de stunts, der udføres i filmen, er farlige og ikke bør afprøves derhjemme. Bare lige for det tilfældes skyld, at nogen skulle være fristet til at vælte en bus på vej hjem fra biografen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 PredatorX 12 år siden

Frederik (8) skrev:
Det bedste ved Fast and Furious 5 er at den er socialt progressiv. Filmen har et utroligt forskelligartet cast uden nogensinde at nævne det ved at indblande diverse bemærkninger om folks hudfarve (se Thor). I Fast and Furious 5 er der sorte, latinoer, asiatere osv. og det er dejligt at se at studierne tør tage risikoer og bevæge sig fra den kedelige "all-white" trend der ellers hersker i de fleste film.

Det er måske ikke noget den gennesnitlige danske biografgænger lægger mærke til, men det betyder utrolig meget :)


Hvad i al verden snakker du dog om?? Hollywood film er da befolket af mennesker med alverdens hudfarver! Det skal nemlig altid være så pisse politisk korrekt.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#12 Ericmase 12 år siden

PredatorX (11) skrev:
Frederik (8) skrev:
Det bedste ved Fast and Furious 5 er at den er socialt progressiv. Filmen har et utroligt forskelligartet cast uden nogensinde at nævne det ved at indblande diverse bemærkninger om folks hudfarve (se Thor). I Fast and Furious 5 er der sorte, latinoer, asiatere osv. og det er dejligt at se at studierne tør tage risikoer og bevæge sig fra den kedelige "all-white" trend der ellers hersker i de fleste film.

Det er måske ikke noget den gennesnitlige danske biografgænger lægger mærke til, men det betyder utrolig meget :)


Hvad i al verden snakker du dog om?? Hollywood film er da befolket af mennesker med alverdens hudfarver! Det skal nemlig altid være så pisse politisk korrekt.


Jeg tror han snakker om at hovedrollerne er forskellig hudfarvet :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#13 Frederik 12 år siden

Batsy (10) skrev:
8# Der er da sorte i Thor? :P, ham der vagten hvor Thor siger" You big, Fought bigger". Så der os en anden gud tror jeg det er og han er os sort eller?


Nu bevæger vi os ind i spoilers, men da
The Warriors Three ankommer til jorden og går igennem byen ser man to SHIELD agenter kalde dem noget i stil med "Robin Hood, Xena og Jackie Chan..virkelig? Jackie Chan? Ugh.



Hvad i al verden snakker du dog om?? Hollywood film er da befolket af mennesker med alverdens hudfarver! Det skal nemlig altid være så pisse politisk korrekt.


"Of the 30 highest grossing films from last year, only two featured major nonwhite characters. One of them—“The Karate Kid”—was set in China. The other, “Grown Ups,” had a couple of scenes for Chris Rock (black) and Rob Schneider (part Filipino). The year before, only six of the top 30 had mixed casts—and two of those (“Avatar,” “District 9”) featured races that were computer-generated effects."

Det har ikke noget med at være 'politisk korrekt' at gøre, det har noget at gøre med at man viser portrætterer et realistisk verdensbillede. At du overhoved prøver at overbevise mig om at der ikke er nok hvide mennesker i film siger en del om dig.
Gravatar

#14 PredatorX 12 år siden

Frederik (13) skrev:
Det har ikke noget med at være 'politisk korrekt' at gøre, det har noget at gøre med at man viser portrætterer et realistisk verdensbillede. At du overhoved prøver at overbevise mig om at der ikke er nok hvide mennesker i film siger en del om dig.


Dvs stort set hver gang man har en gruppe på 5 mennesker, så mener du det at det er et realistisk verdensbillede, at der i gruppen er en asiat, en neger, en mulat og to hvide? Aha jaså.

Jeg prøver desuden ikke at overbevise dig om, at der "ikke er nok hvide mennesker i film". Jeg påpeger bare at jeg hader politisk korrekthed. Jeg er pisse ligeglad med hvilket hudfarve folk måtte have. Så spar mig for dit vås.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#15 PredatorX 12 år siden

Frederik (13) skrev:
The Warriors Three ankommer til jorden og går igennem byen ser man to SHIELD agenter kalde dem noget i stil med "Robin Hood, Xena og Jackie Chan..virkelig? Jackie Chan? Ugh.


... Og? Hvad er problemet?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#16 Djarnis 12 år siden

#8

Jeg er lidt uforstående og befinder mig i samme undrende liga som PredatorX. Mine observationer er også, at de større blockbustere er monumentalt gennemsyret af politisk korrekthed. Især i forbindelse med castet, hvor man stensikkert har en repræsentation af hver race, så holdninger som dine netop derved undgåes.
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#17 Highland Park 12 år siden

Djarnis (16) skrev:
... de større blockbustere er monumentalt gennemsyret af politisk korrekthed.
Apropos:
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#18 IK 12 år siden

Fast Five

Så har jeg også set denne action-drøn, og lad os lige få nogle ting på plads. Fast Five byder ikke ligefrem på en fantastisk historie, store præstationer eller intens dialog, men det er heller ikke filmens eller hele franchisens formål for den sags skyld. Filmen er en blockbuster, der vil underholde sine seere med sine action-sekvenser og karismatiske persongalleri, og det lykkedes i høj grad at få undertegnede med på vognen. Der er virkelig nogle helt vilde action-sekvenser i Fast Five, og slutsekvensen alene er alle pengene værd.

Modsat en actionfilm som ’The Expendables’ formår Fast Five faktisk, at få sit publikum følelsesmæssigt involveret i historien og personerne, især med filmens centrale tema, der handler om det at have en familie, og andre til at støtte op om en når man er i nød. Det er selvfølgelig set i mange andre film, men det kom lidt som en frisk overraskelse, da jeg ikke helt forventede sådan en ’seriøs’ og vedkommende undertone lige i denne film.

Vin Diesel og Paul Walker er igen de centrale karakterer, og er blevet mere modne siden de første film, og de får glimrende modspil af den hårdføre og virkelig pumpede Dwayne Johnson, der vil gøre alt for at fange dem. Kampscenen mellem ham og Diesel, får Stallones fight med Steve Austin, til at ligne en 'filmskoleafgangsfilm'. Birollerne får også rigeligt screentime, og især Tyrese og Ludacris brillerer i de scener, de er på.

Fast Five byder såmænd ikke rigtigt på noget nyt, men man er slet ikke i tvivl om, at filmholdet virkelig har nydt, at lave denne film. Filmen er forbandet underholdene, og takket være karismatiske skuespillere og fantastisk action, keder man sig slet ikke under filmen. Tilgiv plottets simplicitet og den lidt ’cheesy’ dialog, og du vil med garanti få en helt forrygende oplevelse. Og husk også lige at lave hjulspind og give lidt mere gas på vejen hjem efter filmen. ;-)

7/10
Gravatar

#19 Kviesgaard 12 år siden

#10

Nu ved jeg ikke om du har set Thor, men

Heimdal i Thor vil jeg da kalde temmelige sort (hvilket er temmelig ironisk, når man tænker på at han i de nordiske myter også er kendt som den hvide as).
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#20 wiseguy 12 år siden

Hjernedød drengerøvs action fra start til slut, men damn! Hvor var det underholdende. Filmens længde ka’ godt diskuteres og realisme er en fiskeret på Tonga but who cares? Folk der løser billet til Fast 5, ved hvad de går ind til og det er ikke realisme, de forventer. Actionsekvenserne er velkoreograferede og så er Vin Diesel og the Rock altså bare old school action badass’, hvilket de beviser filmen igennem. Lydsporet alene er nok til, at jeg engang ska’ ha’ den på BD.
Klart den bedste Fast-film i serien siden 1eren.

4/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: