Enhver form for logik, sammenhæng eller rimelighed må hurtigt vige i filmen, men til gengæld formår den at finde på så mange absurde situationer og hårdt pumpede sekvenser, at man alligevel er ganske godt underholdt. Det er oplagt at sammenligne den med en af Michael Bays mange eksplosionsfyldte film, men i modsætning til Bay har Justin Lin tydeligvis langt bedre forståelse for selve det filmiske håndværk. Til gengæld kunne han godt have udvist noget mere sparsommelighed i omfanget. Over to timer er for lang tid til en film med så lidt reelt indhold, og mange scener fremstår blot som unødvendigt fyld.

Ellers så er filmen ikke mindst mindeværdig for sin bizarre sluttekst, som oplyser, at de stunts, der udføres i filmen, er farlige og ikke bør afprøves derhjemme. Bare lige for det tilfældes skyld, at nogen skulle være fristet til at vælte en bus på vej hjem fra biografen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Nunji 12 år siden

Synes du griber filmen lidt forkert an. Ved at have den holdning, at konsekvenserne for de syge stunts skal være noget tilsvarende til den virkelig verden vil få filmen til at virke kedelig!
Selvfølgelig skal der være nogle stunts osv, som er urealistisk - Filmen kommer efter min mening ikke til at give et adrenalin kick, som hvis den er realistisk. Det ville jo ikke være fedt, at følge med hvis Dom med et brækket ben og sine kvæstelser efter sin rescue i et halvt-helt år. Men du har muligvis ret at der er nogle scener der er måske liidt for overdrevet. Men på den anden side set - er det jo pisse fedt! mere ild!
Desuden angående til slutteksten:" caution do not attemt to do.. bla bla.. done by professionels.. " Skal jo være der! - Folk er idioter, og de har der med på en måde et grundlag for at fralægge sit alt ansvar for hvad idioter gør efterfølgende. Ikke for at nævne de utallige youtube klips af idioter der efterligner flere række filmstunts!
F.eks. Jackass! Folk er idioter!

.Thomas
Gravatar

#2 Kruse 12 år siden

#1: Men hvis du læser videre, siger han jo netop også at det faktisk i sidste ende fungerer til filmens eget bedste at det ikke er realistisk.

Manglen på forbindelse til noget, der ligner den virkelige verden, kunne på mange måder være denne films akilleshæl, men på sin vis bliver det næsten en del af underholdningsværdien her, efterhånden som den ene mere grotesk usandsynlige hændelse overtager den anden.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3 PredatorX 12 år siden

Fantastisk anmeldelse :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#4 Collateral 12 år siden

Jeg er pjattet med slutningen af anmeldelsen. Lige i skabet!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#5 BN 12 år siden

Collateral (4) skrev:
Jeg er pjattet med slutningen af anmeldelsen. Lige i skabet!


Jeg har - grundet en udtalt ligegyldighed overfor den her type film - først lige læst anmeldelsen OG slutningen nu, og jeg kan kun sige:

hahahaha
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 Collateral 12 år siden

#5: Skal da gerne indrømme at jeg også mere skimtede end gennemlæste, men konklusionen fangede lige mit blik, og fik mig også en lille griner.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7 Bruce 12 år siden

God anmeldelse Benway :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8 Frederik 12 år siden

Det bedste ved Fast and Furious 5 er at den er socialt progressiv. Filmen har et utroligt forskelligartet cast uden nogensinde at nævne det ved at indblande diverse bemærkninger om folks hudfarve (se Thor). I Fast and Furious 5 er der sorte, latinoer, asiatere osv. og det er dejligt at se at studierne tør tage risikoer og bevæge sig fra den kedelige "all-white" trend der ellers hersker i de fleste film.

Det er måske ikke noget den gennesnitlige danske biografgænger lægger mærke til, men det betyder utrolig meget :)
Gravatar

#9 Peacemaker 12 år siden

Det lyder da meget lovende. Fast & Furious filmene har godt nok aldrig været min kop te, men ud fra anmeldelser lyder dette kapitel som et rimelig solidt actionbrag :)
Gravatar

#10 Batsy 12 år siden

8# Der er da sorte i Thor? :P, ham der vagten hvor Thor siger" You big, Fought bigger". Så der os en anden gud tror jeg det er og han er os sort eller?
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: