Det er imponerende, hvordan stemningen og detaljerne fra den 30 minutter lange live action-version fra 1984 er blevet gengivet og videreudviklet i “Frankenweenie”s stop motion-univers. Men de tætte bånd til forlægget ender desværre også med at blive filmens helt store svaghed. I et misforstået forsøg på at fastholde den oprindelige slutning misser den fuldstændig en oplagt mulighed for at komme med et smukt budskab om at lære at give slip på dem, vi elsker. I stedet er det eneste, man sidder tilbage med, en fin, lettere forskruet opfordring til børn om at interessere sig for naturvidenskab og en spandfuld underholdende og teknisk imponerende – men i sidste ende tomme – kalorier. Men det er stadig sjovt, mens det står på!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Hulemanden 11 år siden

"Frakenweenie" er flot lavet, mange fine referncer der vidner om en kærlighed til klassikerne og er sympatisk nok i sin historie. Men når det er sagt, så ligner det alt for meget det Burton er kendt for. Det gotiske univers, der befolkes af et skævt og grotesk persongalleri. Så hvis man ikke har set "Corpse Bride", så er den film "Frankenweenie" dybt overlegen, og deri ligger problemet: Der er mange elementer i begge film der minder meget om hinanden. Det kan ses at Burton lavede sin novellefilm "Frankenweenie" tilbage i 1984, og har brugt nogle af elementerne i "Corpse Bride". Det er synd, for det lider spillefilmen en del under.

Jeg ved ikke om Burton er auteur eller autist. Men jeg må efterhånden hælde til det sidste, da der er meget lidt variation i hans stil, i hvert fald når han laver sig eget. Måske er det bare hans signatur, men det er ekstremt slidt og trænger til fornyelse, jeg sad og havde følelsen af at se en dårlig kopi af "Corpse Bride", så meget genbrug er der tale om. Selv hovedpersonerne hedder det samme (Victor) og ligner hinanden, blot som barn og voksen. Det er garanteret tilsigtigt, men meget lidt originalt. Og så er der også hunden "Sparky" ikke ulig den der optræder i "Corpse Bride".

Så alt i alt en fin og hjertevarm film, der hylder det fundament den bygger på, men det er set før og mere ambitiøst i "Corpse Bride".
3/6 på en god dag.
Gravatar

#2 cunninglinguist 11 år siden

Synes klart denne er den svageste af Burtons dukkefilm. Meget "meh"
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 11 år siden

Hvis den er værre end Corpse Bride, springer jeg fuldstændigt over. Har heller ikke set Dark Shadows endnu, da jeg efterhånden har givet op på Burton.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 Lavendel 11 år siden

#3, Dark Shadows var ikke tro mod sin oprindelige serie. Og så kan man godt blive forvirret hvilken genre det er, om det er en Komedie, Gyser, Drama, Splatter eller Romantik, men ellers er den stadig meget god ;-). Jeg har set den første Frankenweenie fra 1984, og syntes den var meget god, så jeg tror nok jeg gerne vil se den her film, men venter til den er udgivet på DVD.
Nogen gange er man ond, andre gange er man god, men ingen dømmer, bortset fra dommeren.
Gravatar

#5 Lavendel 11 år siden

Men Burton er begyndt lave dårlige film, lige for det sidste Dark Shadows var hellere ikke nogen mesterværk men var da også meget godt, men det der ødelagt den er hans mange gange samarbejdspartner Johnny Depp.
Nogen gange er man ond, andre gange er man god, men ingen dømmer, bortset fra dommeren.

Skriv ny kommentar: