Disney har længe måttet se til fra sidelinjen, mens Pixar har vist, hvordan man i dag gør det, som Disney frem til og med 90’erne var mestre i: at producere film af høj, høj kvalitet for børn i alle aldre. Opskriften har været opfindsomhed, uforudsigelighed og elskelige karakterer. Og selvom det gamle mastodont-selskab har vist gode takter med “Bolt” og “Vilde Rolf”, så er det først med “Frost”, at de for alvor har knækket koden. Visuelt er den fantastisk (animationsfilm skal ses i 3D!), og soundtracket rummer kommende klassikere. Det her er uden tvivl en film, der kan optø ethvert forfrossent hjerte!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Høegh 10 år siden

Jeg synes det er ret relevant, at der skelnes mellem Disney (The Walt Disney Company) og så "Walt Disney Animation Studio".

Disney ejer trods alt et par animationsstudier, der alle spytter animationsfilm ud. Heriblandt "Pixar" og "Walt Disney Animation Studio".
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#12 X&O 10 år siden

Høegh (1) skrev:
Pixar = Disney
Disney = Pixar


Høegh (11) skrev:
Jeg synes det er ret relevant, at der skelnes mellem Disney (The Walt Disney Company) og så "Walt Disney Animation Studio".

Disney ejer trods alt et par animationsstudier, der alle spytter animationsfilm ud. Heriblandt "Pixar" og "Walt Disney Animation Studio".


?
Gravatar

#13 Høegh 10 år siden

X&O (12) skrev:
Høegh (1) skrev:
Pixar = Disney
Disney = Pixar


Høegh (11) skrev:
Jeg synes det er ret relevant, at der skelnes mellem Disney (The Walt Disney Company) og så "Walt Disney Animation Studio".

Disney ejer trods alt et par animationsstudier, der alle spytter animationsfilm ud. Heriblandt "Pixar" og "Walt Disney Animation Studio".


?



Det jeg mere præcist mente med min første post var, at "Pixar" jo er en del af Disney (på samme måde som "Walt Disney Animation Studio" og et hav af andre filmstudier også er det). Derfor giver det ikke rigtigt mening i anmeldelsen, at fx skrive: "Disney har længe måttet se til fra sidelinjen, mens Pixar har vist, hvordan man i dag gør det..."

Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#14 X&O 10 år siden

Du har ret. Når det så er sagt, så virker det som om Pixar kører meget godt selv uden indblanding fra Disney, ikke mindst i kraft af John Lasseters stilling hos Disney.
Gravatar

#15 Noz 10 år siden

God film! Dog vil jeg nu mene det er den bedste (kun) siden Treasure Planet.

Og ja, både snemanden og rensdyret kunne man godt have pillet ud af filmen uden egentlig at miste det store.

"Fornemt er det f.eks. at se Anna smide fødderne op på Kristoffers slæde, for derefter at irettesætte ham med ordene: "Er du vokset op i en lade eller hvad?" "

Du skal vist se filmen igen! Det er nemlig ham og ikke hende der siger den sætning :)
Gravatar

#16 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#15 Det var redaktøren, der havde fået den galt i halsen - tak for rettelsen :)
Gravatar

#17 enfilmnørd 10 år siden

Så fik jeg også set Frost. Det er muligvis fordi jeg er barn af 90'erne, men denne her film indeholdt alt det jeg ønsker af en god Disney film. Gode karakterer, en bevægende historie, lidt humor og gode sange(Nu hører jeg til den lille sære del af befolkningen der holder meget af musikals).

Jeg havde lidt frygtet det værste, for trailerne gav lidt et indtryk af et eventyr om verdens mest irriterende snemand, men jeg blev lidt gjort til skamme. Jeg har ikke noget imod slapstick og sjove karakterer, og syntes netop denne film brillerer i at holde balancen mellem seriøse øjeblikke, og fjollede øjeblikke.
Mini Spoler:
F.eks. er jeg ret glad for at man vælger at lade rensdyret være et rensdyr, og ikke giver ham evnen til at tale. Ligeledes finder jeg Olafs grundlæggende karaktertræk: at være en snemand der længes efter sommer uden at kende konsekvensen, for en rigtig god ide.


Regulær spoiler:
Et godt eksempel på hvor jeg syntes at det seriøse og slapstick balanceres godt er i scene hvor Anna er låst inde og døende, go Olaf kommer ind til hende. Scenen er ret alvorlig og, og der bruges tid til at figurerne kan indse dette selv. Vi får et øjeblik til at fordøje at prinsen er en nar, og får lov at havde lidt karakterudvikling med Anna der indser at hun er et følelsesmæssigt vrag, som konsekvens af hendes barndom. Dette kombineres så med lidt humor fra Olaf der gør sit bedste for at løse problemerne samtidigt med at han får sat ild til sin ene arm. Jeg syntes scenen fungerede virkeligt godt


På det visuelle plan er jeg også ret imponeret, alle sne og is effekterne er fantastiske, og hele designet af verdenen og karaktererne passer perfekt til de store eventyr Disney ønsker at fortælle.

I mine øjne den bedste Disneyfilm siden Skønheden og udyret. Ikke at jeg ikke kan lide Løvernes Konge, det er bestemt også en god film, men jeg syntes frost er bedre. For det første kan jeg bedre lide Olafs implementering i frost, end jeg kan lide Timon og Pumba. Og så har jeg nogle problemer med nogle af karaktermotivationerne i løvernes konge(Har siden jeg var barn og så den i biografen altid været irriteret over hvorfor Simba selv som voksen mener han slog sin far ihjel, og hvorfor han så hurtigt skifter mening fordi Scare siger noget andet til sidst. Og så problemet med at alt tilsyneladende dør ud, fordi Scare får magten?). Ikke at Frost er perfekt, der er bestemt også nogle tvist og karakterer som jeg har problemer med, men selve grunddynamikken; forholdet imellem de to søstre er bare rigtigt godt og troværdigt. Dette plus lidt nytænkning af de gamle Disney-konventioner gør det i mine øjne til den bedste Disney film siden Skønheden og udyret.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.

Skriv ny kommentar: