Ordet klassiker bliver ofte slynget rundt disse dage uden tilpas respekt for begrebets betydning, men Milos Formans “Gøgereden” er en af de få film, som faktisk fortjener at blive associeret med det eftertragtede substantiv. Tjekkens enestående mesterværk er en af filmhistoriens mest bevægende fortællinger om menneskets viljestyrke. Filmen har aldrig før set så godt ud i hjemmebiografen, men transferet er dog langtfra fantastisk. Lydsporet er ikke værd at råbe hurra for, mens det glimrende ekstramateriale er mage til det, der fulgte med dvd-udgivelsen. Men hvis man er en stor tilhænger af “Gøgereden” eller endnu ikke har investeret i filmen, er denne Blu-ray naturligvis et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Riqon 15 år siden

Ordet klassiker bliver ofte slynget rundt disse dage uden tilpas respekt for begrebets betydning, men Milos Formans "Gøgereden" er en af de få film, som faktisk fortjener at blive associeret med det eftertragtede adjektiv.


Øhm... Substantiv?
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#2 McPeter 15 år siden

Rigtig god anmeldelse - dybt, dybt enig i selve filmanmeldelsen, men har ikke set den på blu-ray til at kunne vurdere resten.

En af mine favoritfilm og jeg kan iøvrigt også anbefale at læse bogen som filmen bygger på. Den er forholdsvis anderledes bygget op (husker det som at man ser det hele fra indianerens synspunkt), men film og bog supplerer hinanden fantastisk godt.

6 / 6
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 The Insider 15 år siden

#1, of course, klassisk er adjektivet, tak.
War. War never changes.
Gravatar

#4 Wrangque 15 år siden

Nr. 3 på min all time favorite liste! GENIAL!

EDIT:

I guess this is a spoiler.
Go Chief, you smash that wall!
Gravatar

#5 Kruse 15 år siden

Er klart i min top 5 of all-time! Jeg elsker den simpelt hen. Fantastisk film, og en rigtig god anmeldelse fra The Insider(som sædvanlig).
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#6 Riqon 15 år siden

#3 - Men ja, er fuldstændig enig. Gøgereden er klart en klassiker. :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#7 zamm- 15 år siden

Jeg så den for første gang i min sommerferie... jeg må give anmelderen ret, det er en helt uovertruffen genial film man sjældent ser nu om stunder, men nu er den også over 30 år gammel :D

Men et kig værd har den fortjent!
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#8 Lawman. 15 år siden

I modsætning til mange af Keseys opdigtede personligheder er "Gøgereden" altså slet ikke så tosset.


Nice afrunding på en rigtig go anmeldelse! Den film er simpelthen fantastisk, den skal sgu snart ses igen:)
Gravatar

#9 The-new-meister 15 år siden

En af de bedste og unikke film jeg har set:)
Gravatar

#10 Zabriskie 15 år siden

Helt enig med anmelderen.

Et andet stort plus ved Gøgereden er også at den på udgivelsestidspunktet også havde en meget direkte og håndgribelig sag. Nemlig det meget åbenlyse opgør med et dogmatisk psykiatrisk system, og en umennesklig behandling af sindslidende. Og gøgereden er en film der om nogen fik sat skub i en amerikansk og vestlig debat, om hvordan et samfund bør behandle folk med kuk i kolbøtten. Dette er endnu en grund til at betragte filmen, ikke bare som et tidløst mesterværk, men som en historisk milepæl.
Le temps détruit tout

Skriv ny kommentar: