Alle pointerne i “Det gyldne kompas” går tabt i et uoverskueligt sammensurium af labyrintiske handlingsforløb, flamboyante figurer og uendelige monologer. Selv ikke æstetisk imponerende er denne dyre familiefilm, der formentlig er for kompleks til at more børn og for forudsigelig til at fornøje voksne. Transferet er godt, lydsporene er fornemme, og ekstramaterialet er bedre end filmen. Hvis man er fan, kan man altså med god samvittighed købe dvd’en.
#11 wimmie 16 år siden
Vil nok give Det Gyldne kompas 3/6 (en lille 3'er) - mest pga. Sam Elliott der altid er cool :)
#12 filmz-smedt-meister 16 år siden
Enig i anmeldsen og karakteren.
#13 filmz-Is 16 år siden
Hehe,,, Jeg blev også overrasket, da jeg så oscar-uddelingen i sin tid. Effekterne i Golden Compass er simpelthen ikke gode nok. De virker alt for kunstige, og som The Insider nævner er det et enestående mysterium. :-)
#14 filmz-Erlingur666 16 år siden
#15 Collateral 16 år siden
#16 duuk74 16 år siden
Måske skulle man ha forsøgt sig med nogle folk, der interesserede sig for bøgerne, og "fattede" hvad de gik ud på. Men det er måske en luksus...jaja er ikke mig der kører firmaet (heldigvis)
#17 jesperhp 16 år siden
Jeg har læst bøgerne, og jeg synes faktisk at dette er en udmærket filmatisering.
Samtidig synes jeg dog, at deres markedsføring af filmen har været helt forkert. At lægge første trailer ud med et billede af ringen, og samtidig komme med blærelinien "from the people that brought you LOTR" eller noget i den retning - det holder jo ikke. Denne film er selvstændig, og de skulle have markedsført den som sådan.
#18 filmz-monater 16 år siden
ca. 0.55
sorry for offtopic. Det gyldne kompas stinker