Alt i alt er “Kandidaten” en helstøbt og velkomponeret spændingsfilm med en stærk hovedrollepræstation af Nikolaj Lie Kaas. Manuskript, rollebesætning, instruktion og filmfotografi spiller smukt sammen i filmen, der i sine bedste øjeblikke fint kan måle sig med sine amerikanske forgængere. Dog bliver filmen aldrig nyskabende inden for sin genre. Handlingen er set før, også selv om der bevidst er arbejdet med plot twists og overraskelsesmomenter. Det er en af de film, som skal ses i biografen, så mørket, lyden og det store lærred kan forstærke spændingen, der formentlig vil blive lidt intetsigende og grænsende til kliché, hvis man ser den hjemme i stuen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-DocDoom 15 år siden

Kaas står ikke på rollelisten, selvom han spiller hovedrollen...
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#2 chandler75 15 år siden

Det gør han nu :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 steadi07 15 år siden

Så den i tirsdags til noget forpremiere og var ærligt talt ikke imponeret.

Kaas spiller helt fint, men selve handlingen er alt for forudsigelig. IMO ender det i et forsøg på en efterligning af en amerikansk thriller, men bare ikke en særlig god efterligning.

Der var dog også en del som synes at det var noget af det bedste danske de havde set i lang tid, så meningerne er delte:)
Gravatar

#4 Zoracka 15 år siden

Jeg var nede og se den i går aftes, og jeg var, i modsætning til overstående indlæg, meget imponeret. Jeg kunne godt lide handlingen og blev til tider overrasket, dog forlod jeg biografen med en følelse af, at der manglede en forklaring på en eller flere ting.

Men klart en af de bedre danske film der har gået i biffen længe, og Kaas spiller jo dejligt.
"Did you see saw?" - "Yeah, I saw Saw." - "Did you see Saw 2?" - "I saw Saw 2 too"
Gravatar

#5 Michael Andersen 15 år siden

Jeg synes så, at det er en af sjovere danske film jeg har set :) Ah det er lidt overdrevent, men den er til tider ret tåbelig og er endnu en af de der "intelligente" spændingsfilm, som prøver at være skarp, men så snart tilskueren selv bruger hovedet så falder lortet sammen.

Jeg håber forresten, at folkene bag filmen har sendt en gavekurv af sted til John Powell, som tak for "inspiration" af hans musik til "The Bourne Supremacy".
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 BN 15 år siden

#5 - Michael Andersen:

Jeg håber forresten, at folkene bag filmen har sendt en gavekurv af sted til John Powell, som tak for "inspiration" af hans musik til "The Bourne Supremacy".


Ja, det bemærkede jeg godt, da jeg så traileren. Ikke synderlig originalt, må man sige!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7 jesperhp 15 år siden

Har lige set den. Og er ikke glad for den!

Den er alt for dansk - forstået på den måde, at det er endnu en krimi som roder en sagesløs hovedperson ud i et "hvad-pokker-sker-der-plot", og sjovt nok har det også denne gang forbindelse til vor helts far.
Desuden gættede jeg plottet alt for hurtigt. Dog var score og klipning god.
Gravatar

#8 Patriarch 15 år siden

Så fik jeg også set den. Har det som #5 - den var godt nok "morsom". Hele konspirationen er så tænkt, konstrueret og skrøbelig at det ikke giver mening. Den er den type konspiration der kun virker hvis helten gør præcis som han nu gør i filmen - én uventede handling og det hele ryger på gulvet.

Og ja - musikken - hold da op. Det er Jeppe Kaas igen. Første gang jeg bemærkede hans kopier var da jeg så Adams Æbler hvor det var Vertigo af Bernard Herrmann der stod for skud... Og nu Bourne. Det "sjove" er at der ikek engang er kopieret far forskellige scores så man kunne sige "kærligheds temaet er fra 'den-og-den' film, og action musikken er fra 'den-og-den'. Nej sku - samtlige temaer kommer fra SAMME score - helt ærlig! :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: