Alt i alt er “Kandidaten” en helstøbt og velkomponeret spændingsfilm med en stærk hovedrollepræstation af Nikolaj Lie Kaas. Manuskript, rollebesætning, instruktion og filmfotografi spiller smukt sammen i filmen, der i sine bedste øjeblikke fint kan måle sig med sine amerikanske forgængere. Dog bliver filmen aldrig nyskabende inden for sin genre. Handlingen er set før, også selv om der bevidst er arbejdet med plot twists og overraskelsesmomenter. Det er en af de film, som skal ses i biografen, så mørket, lyden og det store lærred kan forstærke spændingen, der formentlig vil blive lidt intetsigende og grænsende til kliché, hvis man ser den hjemme i stuen.
#1 filmz-DocDoom 16 år siden
#2 chandler75 16 år siden
#3 steadi07 16 år siden
Kaas spiller helt fint, men selve handlingen er alt for forudsigelig. IMO ender det i et forsøg på en efterligning af en amerikansk thriller, men bare ikke en særlig god efterligning.
Der var dog også en del som synes at det var noget af det bedste danske de havde set i lang tid, så meningerne er delte:)
#4 Zoracka 16 år siden
Men klart en af de bedre danske film der har gået i biffen længe, og Kaas spiller jo dejligt.
#5 Michael Andersen 16 år siden
Jeg håber forresten, at folkene bag filmen har sendt en gavekurv af sted til John Powell, som tak for "inspiration" af hans musik til "The Bourne Supremacy".
#6 BN 16 år siden
Ja, det bemærkede jeg godt, da jeg så traileren. Ikke synderlig originalt, må man sige!
#7 jesperhp 16 år siden
Den er alt for dansk - forstået på den måde, at det er endnu en krimi som roder en sagesløs hovedperson ud i et "hvad-pokker-sker-der-plot", og sjovt nok har det også denne gang forbindelse til vor helts far.
Desuden gættede jeg plottet alt for hurtigt. Dog var score og klipning god.
#8 Patriarch 15 år siden
Og ja - musikken - hold da op. Det er Jeppe Kaas igen. Første gang jeg bemærkede hans kopier var da jeg så Adams Æbler hvor det var Vertigo af Bernard Herrmann der stod for skud... Og nu Bourne. Det "sjove" er at der ikek engang er kopieret far forskellige scores så man kunne sige "kærligheds temaet er fra 'den-og-den' film, og action musikken er fra 'den-og-den'. Nej sku - samtlige temaer kommer fra SAMME score - helt ærlig! :D