Sandberg og Rønning svælger for meget i eksistentielle tanker og dialoger i stedet for at give os et ordentligt indblik i de seks eventyrere, som altså er interessante, men som man aldrig lærer så godt at kende, som man burde. Derved forhindrer instruktørduoen, at “Kon-Tiki” når hele vejen fra havbunden og op til overfladen. Man kommer simpelthen ikke nok ind under huden på karaktererne. I filmens allerbedste scener ser man Thor i samspil med konen Liv, der er lige så sulten efter eventyr som sin mand, men som er tvunget til at blive hjemme hos børnene. Sagt med andre ord: Thors drømme bliver til virkelighed på bekostning af andre. Hvis “Kon-Tiki” havde vist lidt mere af den slags – den menneskelige side af dramaet – kunne den snildt have sneget sig op på en stjerne mere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Snaden 10 år siden

Meget enig med anmeldelsen. Vanvittig flot film, men på en eller anden måde formår filmen ikke rigtig at løfte resten af slæbet. Det er ærgerligt, da det ellers er en helt igennem fantastisk historie og bedrift.

Jeg kan anbefale folk at se Kon-Tiki dokumentaren fra 1950. Fantastisk dokumentar, som også vandt en oscar for bedste dokumentar.
Gravatar

#2 bjarke 10 år siden

Jeg er lige en tand mere begejstret for filmen end Nadia. Så absolut en smuk og ofte nervepirrende film, hvor det mere er det brusende eventyr, end en autentisk skildring, der har styringen. Jeg synes nu egentlig ikke, at filmen går i tomgang, men ja, det personlige drama mangler mere bid og dybde. 4 uf af 6 stjerner fra mig.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#3 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Snaden (1) skrev:
Jeg kan anbefale folk at se Kon-Tiki dokumentaren fra 1950. Fantastisk dokumentar, som også vandt en oscar for bedste dokumentar.


Den så jeg også for 35 år siden. Jeg gik helt bagover, kan jeg huske.
Doctor Last Warning
Gravatar

#4 Jb-film 10 år siden

Gravatar

#5 Outbound Sith 10 år siden

Fire store eller måske fem små stjerner herfra. Historien er egentlig meget ordinært fortalt med alle de sædvanlige vendepunkter, skurke, der får deres helteøjeblik, osv., men det gør mig ikke noget, når emnet er så ekstraordinært og grænseoverskridende. Jo, der kunne godt have været en anelse mere psykologisk dybde, men hvis det skulle have været med, ville filmen måske have føltes en anelse for lang, og så har jeg respekt for, at man har taget et valg og gjort det til en lidt lettere fordøjelig - men stadig flot eksekveret - tur i rutsjebanen.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#6 B.Pedersen 10 år siden

Endelig en god film, rigtig godt billede og fremragende lyd, god historie, ja det hele. 6 stjerner.

Skriv ny kommentar: