“The Last King of Scotland” er en ofte neglebidende intens thriller, der hovedsageligt bliver båret af et par fremragende skuespillerpræstationer, men som desværre er en tand for forudsigelig, ujævn og konventionel til at efterlade et varigt indtryk. Men ingen filmentusiast må gå glip af Forest Whitakers mageløse pragtpræstation som den afdøde afrikanske diktator. Både filmens sprudlende billed- og lydside præsenteres stærkt på dvd-udgivelsen, og det fåtallige ekstramateriale er interessant.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 mar16 16 år siden

hvis i forresten er i tvivl om Whitaker var god, så prøv at se det her klip. det helt grinagtigt.
Gravatar

#12 duuk74 16 år siden

Fin film. Whittaker gør det knaldgodt. Enig i at Nicholas handlinger virker noget utroværdige nogle gange.

#1 Dog synes jeg denneher virker ganske troværdig.

..Derefter tager han - omringet af Idi Amins sværtbevæbnede vagter - generalens pistiol og skyder en ko. Uh-hu.
..
Han er jo ved at gå op i en spids, og panikker nærmest. Koen symboliserer lidt de kaotiske tilstande dernede, og bliver skudt, så han kan få ro i sit hoved igen. Jeg kan sagtens sætte mig ind i situationen.


Det mest skræmmende var, da jeg for noget tid siden, sad og så en doku, med et hold danskere der var taget ned til Uganda, for at undersøge omkring deres brug af børnesoldater. De interviewede en general mener jeg, og det var totalt flashback til Last King. Hans argumenter holdt virkelig slet ikke vand, og det var helt absurd som de prøvede at smigre og forsikre om, at de ville gøre alt hvad de kunne for at samarbejde med journalisterne. Programmet endte med at de gav op, fordi de simpelthen blev for skræmte, da de havde aftalt et tvivlsomt møde med en "stikker". De vidste simpelthen ikke hvem de kunne stole på.
Idi Amins styre lever i bedste velgående.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#13 wiseguy 16 år siden

Troværdig eller ej så er det en af de mest gribende og underholdende film, jeg har set i år.
Whitaker’s Oscar var fuldt fortjent, men jeg synes nu generelt, at det var en velspillet film.
5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#14 filmz-Dstroh 16 år siden

Da jeg er født i uganda, og min far stadig bor der havde jeg den fornøjelse at gå bag om scenen, da den blev lavet i sommeren 2005 .. :) Om filmen syntes jeg whitaker spiller glimrende og beviser hvorfor han fortjente alle de priser
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out. death in judgement.
Gravatar

#15 chandler75 16 år siden

# 9 True. Blondine-looket klæder hende.

# 12
Nu skal læger jo kunne arbejde under pres, og han var jo ikke i gang med en større operation, men med at forbinde en forstuvet tommelfinger. Som jeg forstod det, var det dog for at dyret ikke skulle ligge og lide. Men alligevel... Det mest realistiske havde nok været, at en af vagterne havde skudt ham. Selvom han er blivet tilkaldt er det jo tydeligt, at vagterne er ekstremt on the edge og ikke ved hvem han er, da han ankommer. En udlænding, de ikke kender, tager foran livvagterne generalens pistol og begynder at skyde... den var ikke gået hvis det havde været fx. USA's præsident.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#16 Highland Park 16 år siden

#7: Undskyld, gider du ikke uddybe det lidt? Hvad mener du f.eks. med en "fjollet uniform"?
Og skal vi nu ikke lige være enige om, at denne film ikke tilstræber status af dokumentar. Jovist spiller Whitaker tyranen Idi Amin men vel at mærke i en udpræget fiktiv rammefortælling.

Hvordan du med en henkastet bemærkning kan nedsable en så intens skuespillerpræstation, begriber jeg virkelig ikke. Det er værste er sgu næsten, at du virker stolt af at have en mening, der går mod strømmen. Som om det i sig selv var værdifuldt.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#17 filmz-Kadann 16 år siden

#16 -

Hvad er det du ikke forstår? Jeg ser ikke Idi Amin, jeg ser Whittaker.

Sætter jeg "Der Untergang" på, ser jeg Hitler, ikke Bruno Ganz.

Whittaker overbeviste mig aldrig om at han skulle forestille at være Idi Amin, hvilket jeg også skrev i den tidligere diskussion om denne film.

Og du må meget undskylde at jeg har fornærmet dig personligt ved ikke at falde på halen over Whittaker. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 Highland Park 16 år siden

#17: Pudsigt... for hvis jeg sætter "Der Untergang" på, ser jeg Bruno Ganz i rollen som Hitler.

Nu har jeg ikke læst den diskussion du taler om, så det nytter ikke noget at henvise til den.
Fint så overbeviste han dig aldrig. Personligt er mit billede af og dermed viden om den virkelige Idi Amin hverken særligt detaljeret eller nuanceret og derfor har jeg ingen problemer med at forestille (et ord du også selv bruger) mig Whitaker i rollen som ham.
Men du kender åbenbart så meget til både Amin og Hitler, at du er i stand til at vurdere, hvornår en skuespiller ligefrem portrætterer dem fuldstændigt overbevisende. Tillykke med det :)
Og lad mig så lige slå fast, at du på ingen måde har fornærmet mig personligt. Hvis du er ude på at provokere mig, må du tage andre metoder i brug.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#19 duuk74 16 år siden

Here we go again ...
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#20 Highland Park 16 år siden

Sjovt duuk74...
Og utroligt så ringe accept og tålmodighed forummets selvudnævnte "familie" udviser, når knap så aktive medlemmer har en diskussion, som de allerede har været igennem.
Hvad med at droppe de kvikke bemærkninger og forstå at der skal være plads til alle?
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: