“The Last King of Scotland” er en ofte neglebidende intens thriller, der hovedsageligt bliver båret af et par fremragende skuespillerpræstationer, men som desværre er en tand for forudsigelig, ujævn og konventionel til at efterlade et varigt indtryk. Men ingen filmentusiast må gå glip af Forest Whitakers mageløse pragtpræstation som den afdøde afrikanske diktator. Både filmens sprudlende billed- og lydside præsenteres stærkt på dvd-udgivelsen, og det fåtallige ekstramateriale er interessant.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 mar16 16 år siden

18#
lad mig prøve at rede trådende ud.

han mener at han ik blev overbevist om at han virklig så Idi Amin. han så ikke en massemorder, men (og nu tar jeg min egen mening som eksempel) en rar bamsefar. man behøver ikke at have mødt en historisk person for at kunne udtale sig om dem. ingen af os kendte Hitler personligt. lissom med hitler, døde modbydeligt mange mennesker under Idi Amins tid, og han mente også at hitler ikke dræbte nok jøder. ud fra disse oplysninger, kan man danne sit eget billede af ham og hvis Whitaker ikke ligner den mand man har i hovedet, så har han fejlet sin opgave, efter sin egen mening.

han har bare sin egen mening, og jeg selv blev virklig skuffet over hvor dårlig en film det er. (kameramanden falder tit i søvn og elsker at få personerne til at fylder HELE billedet hver gang) Whitaker bærer det hele på sine skuldrer, men manuskriptet er for mangelfuldt til at han kan redde den. han vandt en oscar, men det ikke ensbetydende med at man er komplet idiot hvis man går imod strømmen og syns noget andet. Whitaker er en dygtig skuespiller, men vi har alle vores egen mening, og så må vi sige hvad vi vil. f.eks at Adam Sandler er verdens bedste skuespiller (DET VAR ET EKSEMPEL)

det var blot min subjektive mening. :)
Gravatar

#22 Highland Park 16 år siden

#21:
For det første mener jeg bestemt ikke, at du kan rede trådene ud. For som du selv påpeger, har vi alle vores egen mening, så hvordan kan du tale på vegne af Kadann? Det kan du naturligvis ikke.
Men din subjektive mening er da værdsat mar16 :)
Bare tag og læs mit indlæg ordentligt. Jeg har aldrig påstået, at Kadann skulle være en komplet idiot, blot fordi hans mening går mod strømmen. Endsige at han skulle være en idiot. Jeg forstår bare ikke hans synspunkter samt hans argumentation.

"En rar bamsefar"?! Hvad er det lige for en film du har set? ;)
Og nej, jeg har intet behov for at sammenligne Whitaker med mit eget billede af Idi Amin. For mig at se spiller Whitaker en karakter ved navn Idi Amin, som er baseret på en historisk skikkelse. Der er primært tale om fiktion her. Han spiller ikke Idi Amin men en rekonstrueret udgave af ham indsat i en fiktiv rammefortælling. Som konsekvens deraf har han også undergået en vis transformation fra virkelighedens Idi Amin. At sammenligne de to i for høj grad, og dermed ikke være i stand til at skelne fiktion fra virkelighed, er at gøre sig selv en stor bjørnetjeneste.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#23 mar16 16 år siden

22#
du har ret. det er fiktion, for det baseret på en bog og det har jeg hele tiden været klar over. og helt ærligt, hvornår har jeg sagt at han var en idiot? fordi med det ville jeg sige at jeg selv er en idiot.

Hans onde side er svær at få øje på, når han opfører sig som en rar hyggeonkel. men hvis du har oplevet makværket "the rise and fall of Idi Amin" (hvor idi amin blir fremstillet som en overdimensioneret James Bond-skurk) så forstår du mig når jeg siger hvor svært det er at spille Idi Amin så han fremstår truende, uden at virke latterlig. Whitaker har fundet det helt rigtige hak, så han kan leve fuldt ud. han er i det hele taget meget mere blød end den Amin i "rise and fall of Amin", men igen er det vel netop derfor han er farlig. det de færreste med 300.000 liv på sjælen der stadig kan feste.
jeg har ikke læst den bog, men ud fra filmen af, kan man konkluderer at den viser den fiktive Amin i et lys der får ham til at fremstå som en endu større psykopat, netop fordi han mest blir vist fra hans venlige side.
men noget vi også skal huske at holde fast i, er at dette ikke er en biografi, men blot en filmatisering af en bog. og det må vi ikke glemme.
Gravatar

#24 filmz-grev_michal 16 år siden

Nu var den rigtige Idi Amin også en meget karismatisk og tiltalende person, ihvertfald på facaden og i perioder. Det er en af de ting der gjorde ham til en så farlig person, og en af grundene til at så mange folk fulgte ham blindt.

Hans vanvid og tyrani blev faktisk værere og mere tydeligt med årene, og var i lang tid også skjult for omverdenen.

Så på den led synes jeg faktisk at Whitaker gør et strålende arbejde. En skildring af en person som på den ene side er en vi alle kan holde af og på den anden alle afskyr.
Gravatar

#25 filmz-Kadann 16 år siden

#18 -

Læg nu lige mærke til smileyen i slutningen af sætningen og tag ikke tingene så seriøst. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#26 duuk74 16 år siden

#20 Du misforstår.
Min "kvikke kommentar" drejer sig ikke om hvad der diskuteret tidligere, men skrevet, fordi jeg frygtede diskussionen var ved at tage en drejning, over i noget der ligner mudderkastning (igen).
Hvis du skrev lidt mere på dette forum, ville du nok lære folk bedre at kende, og dermed også de underforståede betydninger af diverse foruminlæg.
Angående den "selvudnævnte familie", så tror jeg ikke det er noget du skal regne med.
Tjek http://www.filmz.dk/forum/item/26269/#first og læs # 129 179 189-191.
Og jeg har såmænd intet problem med de forskellige folk/typer der skriver på forum, men de "kvikke kommentarer", dem forbeholder jeg mig nu stadig retten til at fyre af. Der skal jo være plads til alle, right? :)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#27 Patriarch 16 år siden

Absolut fantastisk film. Fangede mig 100%... Noget af det bedste jeg længe har set.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: