Film må gerne tage fat, hvor det gør ondt, men må også meget gerne underholde, og det gør “Monumenternes mænd” meget solidt. George Clooney og jeg har nok det tilfælles, at vi elsker velskreven dialog à la screwball, og på den front leveres der. Man kan savne flere radikale valg eller bare en mere nuanceret fremstilling af nazister, men George har altså besluttet at lave film, som man gjorde, før franskmændene surfede på nye bølger, og dogmatiske danskere smed deres kamerastativer væk. Det er gammeldags stjerneparade og rigtig hyggeligt, men denne gang udfører han det mindre elegant end tidligere.
#1 bjarke 10 år siden
#2 X&O 10 år siden
#3 Buck Rogers 10 år siden
Anmeldelsen er generelt fin, og jeg kan sagtens forstå Cary Grant-parallellerne. Jeg studsede dog over denne sætning:
"Sikkert er det, at Clooney med undtagelse af "Kamæleonen" aldrig har lavet en film, der foregår, efter han selv er født"
Øh? Manden er født i 1961. Han har da lavet adskillige film, der foregår efter 1961 (The Peacemaker, Three Kings, Up in the Air, Gravity, Argo etc etc.) Eller misforstår jeg hvad du skriver?
#4 Batsy 10 år siden
Vil vædde med at han mener på en Instruktør plan :)
#5 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
#6 Michael Andersen 10 år siden
"Confessions of a Dangerous Mind" foregår også i 70'erne og 80'erne. ''The Gong Show'' er fra 1976, og i 80'erne ser vi Barris skrive sin bog.
Alexandre Desplats score er til gengæld rigtigt godt. Han har lavet den bedste [url= siden "Chicken Run" :)
#7 Rust Cohle 10 år siden
Måske er det blot fordi, at man bevidst hamrer det, som skulle være morsomme pointer, ud med badevandet. Var det blot corny, men det er jo to niveauer under og når filmen så tilmed forsøger at fremtvinge følelser hos publikum overfor en fuldkommen ubeskrevet karakter og dennes kranke skæbne, så er det lige før, at man må se sig over skuldrene efter det skjulte kamera. Hvilket afskyeligt misk mask af personager, rodet plot og bevidstløs dialog.
Jeg ville ønske jeg kunne sige, at jeg ikke ved, hvad der er gået galt her. Men jeg ved ærligt talt ikke, hvad der er gået godt?
Christ Clooney.
#8 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
Du glemte denne:
#9 Geekalot 10 år siden
#10 Gasivodo 10 år siden
Sjovt har det på samme måde - med dine to sidstnævnte;-) Men er os' en WWII-nørd, mht HW:-)
'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(