“Moonraker” er pudsigt nok stadigvæk én af Bond-seriens største kassesucceser, hvilket garanteret har en del at gøre med det tidspunkt, filmen oprindeligt udkom på, men også en del med dens barnagtige, letfordøjelige væremåde. For børn vil “Moonraker” garanteret være en fin introduktion til Bond og hans univers (det var den i hvert fald for undertegnede), men filmen er en ujævn og tåbelig affære med få store lyspunkter. AV-præsentationen er god, og ekstramaterialet er – som altid – fyldigt.

James Bond vender tilbage i ”For Your Eyes Only”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 NightHawk 17 år siden

Syntes 3/6 er en alt for flink karakter til denne katastrofe i Bond serien. Lad mig sige det med det samme, jeg hader den film og kan borset fra de scener The Insider nævner, med raketsimulatoren og jagtturen i Drax have, hvor hans sekretær må lade livet til et par glubske dobermænd, samt titelsangen ikke se noget som heldst positivt ved den film.

Mange har nævt intro scenen med faldskærmene som en af de bedste i Bond historien. Det syntes jeg så kun delvist den er. For allerede ved scenens afslutning, går der pinlig klovneri i den, da Jaws kigger ind i kameraet fordi hans faldskærm ikke virker og efterfølgende begynder han så på idiotosk vis, at blafre med armene som en fugl.

Så er standarden for den pinligste og mest kiksede Bond film ligsom lagt. Senere blir Jaws så forelsket, Bond kører i gondol igennem Venedigs gader, hvor en due forbløffet kigger på ham og en mand tjekker om han har drukket for meget rødvin. Bond falder ud af en ambulance med 100 km i timen, på vej op af en bjergvej og derpå rejser han sig og børster jakkesættet som om intet var hændt og som om man ikke har set nok gøjl, ja så skal man også lige pines ekstra i en scene hvor Bond wrestler med en gigantisk python slange.

Og alt det er bare før Bond kommer i rummet, hvor der går totalt "Star Wars" og "Flash Gordon" i skidtet.

Hugo Drax er, i mine øjne, den mest kedelige skurk Bond har mødt i sine 20 film. Den mand/figur har absolut ingen karisma og minder mest af alt som en menneskelig version af tegnefilmshunden Droopy Dog.

sammenligningen er slående :

http://www.toonopedia.com/droopy.htm

http://www.jamesbondmm.co.uk/bond-villains/michael...

Og både Drax og filmens plot er jo direkte kopieret i store træk fra den forrige "The Spy Who Loved Me", hvor skurken mangemilliardæren Karl Stromberg vil udslette alle mennesker på jorden blot for, at skabe sit eget perfekte univers under vandet med den perfecte race. Drax' vil det samme men bare i rummet. Uforståeligt at man har valgt, at lægge de to film lige efter hinanden når skurkenes plan er så ens. Noget som også gir kraftige minus point, hos mig.

Håndlangeren Jaws mistede jeg alt respekt for i "Moonraker". Hvorfor sku' en så karimatisk person pludselig forvandles til en lallende Frankenstein. Og så er der bond babes'ne der her må siges at ramme lavmålet, anført af den dullede Holly Goodhead. Hun har højst sansynlig nok sku' stå for den mere intelligente modpol til Bond, men for at være helt ærlig, ja så virker hun faktisk som det stik modsatte.

Og så er der skurken over dem alle...Roger Moore. Hvad i alverden havde han gang i, i "Moonraker". Han fumler rundt og har totalt tabt den aura som normalt hænger over Bond figuren. Hans potrætering af agent 007 tangere selvparodi, når det er værst. Bond har forvanlet sig fra at være kølig secret agent til her, at fremstå som en omvandrende klovn båret af lummer humor af værste skuffe.

Man burde vel ha' set det komme, især fordi Moore allerede fra "Live and Let Die", fik ændret Bond universet fra action/thriller med glimt i øjet til lyspilsagtig farce med action elementer. Men hvem havde troet at selvironien og de platte jokes sku' ha taget så meget overhånd som det endte med i "Moonraker".

Synd og skam at denne rædsel sku' være Bernard Lee's sidste. Han havde fortjent en bedre film til, at runde sin karriere som M af med. Og publikum havde så samtidig også fortjent aldrig at sku' være blevet udsat for det her makværk.

Trods 2 gode scener og Shirley Bassey's smukke titelsang, ja så vejer det ikke, som jeg ser det, tungt nok til at ku' gi' filmen nogen kredit. Så det kan lyde lidt upassende, men jeg blir nød til at gi "Moonraker" et stort 0/6.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#2 filmz-Bruce 17 år siden

Nok den dårligste af samtlige Bond film. Det er nemmere at nævne de gode ting i filmen end de dårlige. Startscenen indtil, som Guf siger, Jaws flakser og overlever styrtet. Resten var en stinker.

1/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 pulse83 17 år siden

Helt enig i anmeldelsen. En udemærket Bond-film de første 80-90 min, hvorefter det hele så går fløjten i den sidste halve time. Desuden er sub-plottet med Jaws kærlighed KOMPLET og ALDELES idiotisk!!! Det er simpelthen hovedrystende latterligt. Bortset fra det, er det nu en ganske god omgang underholdning. John Barry's score er iøvrigt ganske flot, syntes jeg. Jeg fik helt lyst til at se (eller rettere, høre) Danser Med Ulve. 3/6

Billedet står rigtigt godt og får 5/6 herfra.

Lyden er meget front-baseret med enkelte surround-øjeblikke og stort set ingen brug af subwoofer. Men acceptabelt flot. 4/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#4 Alex 16 år siden

Et forsøg på at konkurrere Star Wars
Gravatar

#5 filmz-Erlingur666 16 år siden

the movie sucks suck sucks sucks
Gravatar

#6 Yoda 16 år siden

Slettet
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#7 BN 16 år siden

Her er de gode ting ved 'Moonraker':

- Titelsangen - elsker Shirley Bassey's kraftige sangstemme

- den flotte fotografering og de flotte locations

- John Barry's fænomenale score - Lyt lige til 'Flight Into Space' i den fulde cd-version! (eller hør musikken i scenen hvor Bond - ved synet af de mange unge par i passagerkabinen - overfor Holly Goodhead sammenligner Drake's planer med Noas ark)

- slåskampen mod den asiatiske fyr; her er Bond rimelig brutal (minus den pjattede slutreplik)

- scenen hvor Bond får en tur i den centrifugale øvelsesmaskine med efterfølgende højst usædvanlig kølig afvisning af kvindelig hjælp - Roger Moore er fuldstændig overbevisende i den scene og ser virkelig rystet og chokeret ud (det er for mig et usædvanligt øjeblik og står i stærk kontrast til Moore's ellers temmelig overfladiske virkemidler og 'light comedy'-stil)

- Bond på fugle-jagt sammen med over-kurken Drake: Her er scenen i al sin enkelhed:

Drake har et godt stykke derfra placeret en snigskytte, der formentlig skal agere et vådeskuds-uheld, i et træ. Nogle fugle letter og Bond affyrer sit gevær. Ingen af fuglene bliver ramt.

Drake: 'Du ramte ved siden.'

Bond: 'Gjorde jeg?' (hvorpå man ser snigskytten falde død ned fra træet)

Bond: 'som du sagde: sådan en god sport!'

(Replikken er måske/måske ikke flertydig på engelsk: 'such a good sport' = sådan en flink fyr.)

.... Midterdelen er én lang række usammenhængende actionscener optaget forskellige stederi verden og virker nærmest som en turistreklame, og den dramatiske finale ikke rummet er - ikke blot i overført betydning men også i bogstaveligste forstand - alt for verdensfjern. Og som flere andre har påpeget, er der for mange fjollede komedie-elementer i filmen, hvilket er en tilbagevendende svaghed ved Roger Moore's Bond-film (plus hans trompetbukser og "I'm British"-fimsede evigt ironiske fremtoning).

jeg giver filmen 3/6 (den sidste stjerne skyldes underlægningsmusikken af John Barry og filmens billeder, samt det faktum at en Bond-film trods alt aldrig er kedelig)

Nej, Roger Moore's bedste Bond-film er ubetinget 'For Your Eyes Only'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8 aknot 16 år siden

#1 kunne ikke være mere enig
Gravatar

#9 kasper.jen 16 år siden

Jeg synes faktisk at filmen er meget underholdende... Godt nok er der et par åndsvage scener fra rummet. Men 4½/6 for god andsvag underholdning:)

Skriv ny kommentar: