Men “Mysterious Skin” er ikke blot en film om ekstreme ubehageligheder og kulsorte fremtidsudsigter, det er i høj grad en fortælling om forsoning og forløsning. Såvel som grumme, rystende stunder er der stilfærdige øjeblikke, der bevæger og inspirerer. De sidste rørende scener får én til at begræde drengenes fortabte barndom og deres knuste ungdom. De forskellige seksuelle handlinger bliver aldrig udpenslet – men dialogen og de insinuerende, men ikke afslørende billedkompositioner er også rigeligt. Filmen er næsten tre år gammel, men distributørerne bør komplimenteres for overhovedet at have modet til at udgive et så udfordrende drama herhjemme, især i disse blockbuster-læssede sommermåneder.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Morbid 17 år siden

Sørme en overraskende film pludselig at se under biograf anmeldelser. Ved at være nogle år siden jeg har set den.

Ved ikke om det er godt eller skidt at den kommer nu. Enten er de begyndt at rette fejl og samle gamle perler op, ellers er distributionen bare utroligt skuffende.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#12 filmz-pandora 17 år siden

Jeg så Mystrious Skin på Natfilm i sin tid, og den bragte mig totalt i chock. Misforstå mig ikke, det er en fantastisk god film, men jeg ville ønske at jeg ikke havde set den - det ville jeg i al fald i flere timer efter at jeg havde forladt biografen.

Min (dengang nye) kæreste, som havde set den før, havde taget mig med fordi han synes den var noget for sig. Men han fortrød bitterligt, den stakkels mand - for selvom den er lidt af et hardcore mesterværk, som jeg bestemt må hylde intellektuelt, kunne jeg slet ikke tackle den emotionelt.

Den påvirkede mig meget fysisk: Jeg må stå af cyklen og gå hjem, jeg fik kvalme, følte angst og havde ækle billeder kørende over nethinden konstant indtil jeg faldt i søvn. Jeg var helt ude i tovene. Og sex? Glem det, det område var helt off boundaries, besmittet og beskidt i min bevidsthed den aften.

Jge var helt derude, hvor jeg overvejede, om der måske var nogle 'Recovered memories', den havde rørt ved .. den teori holdt dog heldigvis ikke stik.

Det skal lige siges - som anmeldelsen også fremfører, men som jeg er ved at gemme under det fysiske ubehag - at det er langt mere end en film om voldtægter og pædofili - den handler om sexualitet, kærlighedens komplekse natur, barn/ung/voksen, svigt, tillid, relationer - og det er kombinationen af denne dybde og så de handlingselementer, der giver effekten.

En film der kan påvirke og skræmme én så meget er altså speciel - og meget, meget veldrejet og velspillet. Hvad angår ubehag overgår den alt hvad gyser/slasher-fabrikken kan præstere, og latterliggør totalt den genres forsøg på at skabe psykolgiske gys til at gå med de fysiske. Så er zombier ikke skræmmende nok for dig - prøv socialrealisme.
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#13 Slettet Bruger [2615534146] 17 år siden

#12 (pandora):
Selvom jeg har rimelig mange af sådanne film, så var dette alligevel en af de få, der virkelig påvirkede mig så meget fysisk at det kunne mærkes.
Jeg har det dog ikke som dig, men jeg var i stedet overvældet over hvilket mesterværk det var - og alle de væmmelige elementer slog mig i stedet imens jeg så den (og igennem rulleteksterne), og efter et par minutter gik væmmelse over i en følelse af at være imponeret.

"Mysterious Skin" er bestemt en film jeg er glad for at jeg valgte at se, at dette ville jeg ikke lave om på.

Dit indlæg viser nogle effekter som filmen har på tilskueren som er svære at beskrive, og jeg nødt virkelig at læse dit indlæg (tak). Du får meget godt beskrevet noget som denne film opnår, men langt, langt, langt de fleste andre, slet ikke kommer i nærheden af. Ved sådanne film, der er det netop den oplevelse du havde som jeg stræber efter - men eftersom jeg har set flere sådanne film, så mister de ligesom lidt deres stærke effekt. Dog vil jeg forsat stræbe efter at opnå disse følelser, som absolut ingen gyser kan give, men som der skal noget andet til for.

Så til alle der endnu ikke har set filmen:
Læs pandora's indlæg! - Og lad det ikke afstrække jer, men i stedet inspirere jer til at se den.
PLEASE DELETE THIS ACCOUNT!
Gravatar

#14 filmz-pandora 17 år siden

Tak. Det var venligt af dig at skrive. :o)
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"

Skriv ny kommentar: