Ligesom de imponerende skibe i filmens begyndelse kommer “The New World” med vinden tilsyneladende ud af det blå, men bringer, i stedet for splid og aggressivitet, tilbageholden grandiositet til et publikum, der ovenpå masser af adrenalinpumpet intensitet kan nyde rigtig godt af det kærkomne åndehul i biografmørket, som filmen leverer.
Skriv ny kommentar:
#41 Skeloboy 13 år siden
#42 Muldgraver 13 år siden
:)
Til gengæld rangerer alle fire instruktørens film højt. Jeg har ganske vist ikke givet karakterer, men de tre ligger for mig på mindst 5/6.
#43 Babo Rises 13 år siden
Farrell er udmærket valg, men han virker ikke så oplagt. Han slår simpelthen ikke nok igennem. Bale er ikke meget med, derfor er hans præstation noget nær ikke-eksisterende. Plummer er desværre også skygge af sig selv. Jeg ved ikke hvem der er bedst, men ingen skinner igennem, og rollerne virker totalt flade. I sidste ende er man bare ligeglad.
Filmen er generelt flot filmet og optaget på flotte steder, og de få kampscener er da underholdende, og det hele løftes en tand med James Horners fine score. Så der er få gode momenter undervejs, men det er småt med kvaliteterne. Bedre held næste gang.
5/10
#44 Skeloboy 13 år siden
Nu går filmen jo ikke ud på kampscener...
#45 Bruce 13 år siden
The Thin Red Line, 9/10
The New World, 9/10
Badlands ... har ikke set den siden 1980. Days of Heaven, står på hylden.
#46 Babo Rises 13 år siden
Nej. Men de er der? Burde de så ikke nævnes, ligesom man nævner andre ting?
#47 Muldgraver 13 år siden
Der er vi uenige. Jeg ser det bestemt som en styrke når en instruktør er i stand til at udtrykke en stemning ved at lade natur- som kulturlag passere sig selv, ikke bare i enkeltscener, men også i scenerækker som beskriver en slags mental tilstand. Filmpoesi, netop. Nødvendigt...? Hvad er overhovedet nødvendigt foruden at filme tændstikæskens tekst? Poesi er sin egen væren og har ikke nødvendigvis noget med nødvendighed at gøre.
Eksempelvis: I Thin Red Line blev jeg ganske begejstret over hans måde at føre os ind i krigen på. Først anspændtheden på skibet, så den bragløse landgang, så fremrykning mod kamppladsen, så de sårede og så videre, indtil det pludselig gik løs og larmen for mig kom til at virke uforventet chokkerende.
I Days of Heaven er det også trekantsdramaet som underspillet sidehistorie til naturens omgang med kultur i agerbruget.
Jeg kan vist bare godt lide lange drag :)
#48 Takfornu 13 år siden
#49 Bruce 13 år siden
#50 Antlion 13 år siden
2. The Thin Red Line - 9/10
3. Badlands - 8/10
4. The New World - 7/10
Jamen dog, jeg er enig med JannikAnd. :)