Det er fuldt forståeligt, at “Øjnenes hemmelighed” blev tildelt en gylden statuette i L.A. Filmen har et langt mere tilgængeligt og klassisk kanonisk narrativ end de mere kunstfærdige europæiske favoritter. Samtidig er cocktailen med mord og forbudt kærlighed en sikker vinder, der dog aldrig bliver udfoldet fuldstændigt for os i dette flotte argentinske sammenkog, der er fyldt med vitalitet i sine billeder og fortællestil. En mere tematisk afpillet fortælling havde gjort filmen til en latinamerikansk klassiker. I stedet fremstår den som en bombastisk dessertbombe, der fuld af for mange tomme kalorier kun holder den filmiske sult stangen kortvarigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 McPeter 14 år siden

Det var dog en mærkelig anmeldelse. Virker mere som en kritik af at den har vundet en Oscar over de to europæiske film end kritik af selve filmen.

Forstår ikke helt modsætningerne mellem kritikken over de mange handlingstråde for derefter at sige at den er tilgængelig og klassisk fortalt.

Jeg synes personligt at den netop fungerede rigtigt godt på trods af de mange parallelle handlingstråde. Synes aldrig jeg var i tvivl om hvor i fortællingen jeg befandt mig.

Synes det var en rigtig god film der formåede at blande genrer (bl.a. spænding, kærlighed, humor) og handlingstråde på en meget effektiv måde - noget som andre film ofte snubler i.

En af de bedste spansktalende film jeg har set - vil klart anbefale den.

5 / 6
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Øjnenes Sekreter er så absolut en film, som ikke ligger under for Europas bedste film i år. Film som Un Prophet, Weisse Band og Fish Tank var tegn på et forenet stærkt Europa som i den grad satte USA på plads i år. Denne argentinske sag, blander sig ubesværet i samme superliga.

Modsat anmelderen havde jeg intet problem med at blive engageret i historien og dens trådnet. På intet tidspunkt følte jeg, at instruktøren hverken trådte vande eller forcererede fortællingen.

Tilgængeligt, klassisk og kanonisk, er umådeligt pæne "pakket ind" og "ikke krænkende" udtryk for støvet og gammeldags filmkunst. Heroverfor kan man så introducere de "kunstfærdige" europæiske alternativer for året. Retorisk genialt :) Kunstfærdig er et herligt begreb, for det kan næsten ikke undgås at give associationer til ordet sandfærdig. Der er dog ikke en iboende sandhed i dette. Der kommer pr. definition ikke bedre film ud af at bruge tidstypiske trends, fremfor at ty til det nogle vil karakterisere som et konservativt eller reaktionært håndværk.

Denne argentinske perle var formentlig ikke blevet en bedre film af at have gjort brug af en anden visuel narrativ, som kunne have afstedkommet en kategorisering af mere kunstfærdig slags. Eksekveringen er ikke en rød tråd med sidehistorier, som det er en gennemført udstilling af passionen som tema, set fra flere vinkler.

Filmen er en argentinsk tango, som får adrenalinen til at pumpe filmen igennem af vidt forskellige årsager. En uhyre skarp og intellektuel dialog, en fejlfri timing omkring humor og en åndeløs smuk fortalt uforløst kærlighedshistorie, som gør hvervet som tilskuer ligeså ubehageligt, som da Paul Giamatti misbrugte verdens mest oplagte score mulighed i Sideways.

Jeg skriver gerne under på at være mere den empatisk end den analysende anlagte type, når jeg sætter mig til rette i filmsædet og jeg må erklære mig bevæget. Slutningen var ikke så meget en overraskelse, eller et twist, som det var en forløsning. Og derfor er det helheden og ikke afslutningen, som står klarest i erindringen til sidst. Fejlfri, omend støvet og så absolut fortjenende den gule statuette.

6/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 filmkorn.dk 13 år siden

Helt enig med anmelderen. Jeg blev heller ikke engageret i historien, som trods sine komplicerede metalag, mange tråde og fine fortællestil overhovedet ikke fangede mig. Jeg kunne se at det hele var der, men jeg manglede et eller andet, der fik mig til at interessere mig for personerne.

3/6
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#4 filmz-Bruce 13 år siden

Fik set den igen igår. Foruden at være en fejlfri BD udgivelse, med et knivskarpt billede, er cinematografien gennemgående i topklasse. Jeg havde hans hellige højhed udi at fange små symbolske udtryk undervejs til screening, Per aka Navarre3, og han satte dele af filmens farvepalette i relief til temaerne undervejs.

I en sekvens på advokatkontoret mellem Irene og Benjamin fangede han, at der stod to roser på bordet i hver deres vase og fotograferingen fra hver side af bordet placerede hver rose ud for hjertet på de to, henover bordet. Slutningen foregår i samme lokale og den opmærksomme seer og lytter vil bemærke, at de to roser nu står i samme vase.


På ingen måde unødigt fremhævet, men blot en lille detalje i en film, hvor fotografering og billedkompositioner uden afbrydelse, er outstanding.

Fremragende kemi mellem de medvirkende og en delikat brug af musik undervejs.

6/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 The Insider 13 år siden

Uha, hvor kan man få Blu-rayen?
War. War never changes.
Gravatar

#6 filmz-Bruce 13 år siden

#5 Her. Men kan anbefale dig at kende én i Spanien, som kan videresende udgaven, eftersom DVDGO tager uhyrlige fragt priser.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 McPeter 13 år siden

#4 - lyder lækkert. Bestemt en film jeg godt kunne finde på at anskaffe mig på blu-ray på et tidspunkt. Havde ikke set den nævnte symbolik, men vil lægge mærke til det næste gang jeg ser den. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#8 The Insider 13 år siden

#6, cool!
War. War never changes.
Gravatar

#9 filmz-jonasgr 13 år siden

The Secret in their Eyes

I Argentina i 1974 bliver en kvinde brutalt voldtaget og myrdet. Denne sag kommer til at plage inspektør Esposito i de næste 25 år. I flashbacks skriver han en historie om begivenhederne dengang – for at trøst sin sjæl. Vi ved med andre ord ikke hvor nøjagtig hans historie er eller om den sågar er sand. Måske er det den historie som han ønsker den skal være. Desværre er kriminalsagen ganske banal. Uden at røbe for meget er der ikke så mange overraskelser i sagen. Der bliver heller ikke givet noget motiv til selve den kriminelle handling, det bliver ikke engang forsøgt. Den er der blot for at instruktøren i stedet for kan skrive en kærlighedshistorien, som så er pakket ind i en kriminalsag. Esposito har hele tiden været forelsket i Irene hans overordnede, men har aldrig haft modet til at gøre noget ved det. Det er hans passion. Ligesom det er morderens passion at dræbe og voldtage unge kvinder og at Espositos makker drikker sig fuld hver aften.

Eksekveringen af historien fejler dog ingenting. Cinematografien har en evne til at føle sig hjemme og er meget imødekommende og varm. Den formår på den måde at fremhæve passionen, som er temaet i filmen – det der binder leddene sammen. Den mest fantastiske scene, og som jeg ikke har nogen ide om hvordan de kan have filmet, er taget inde på et fodboldstadion midt under en kamp i den argentinske liga (må det formodes). Den fanger spillet på banen, sammen med den kaotiske stemning på stadion. Og så hjælper det også at der kommer noget dejligt musik hen over de flotte billeder.

En tynd historie, i en flot indpakning.

6/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#10 filmz-Bruce 13 år siden

#9 Jeg ser personligt ikke kriminalsagen som en essentiel del af den historie der ønskes fortalt. Det er passion på forskellige niveauer, om det så er morderen, ofrets kæreste, makkeren eller Espositos. Kontrolleret passion er sundt, men når det tager overhånd, bliver det til besættelse og i såfald behøves der ikke så meget yderligere motiv for at forklare morderens tilstand. Ja, kriminalsagen er således banal, men så meget desto mere er indsatsen fokuseret på de involveredes interaktion og høj kvalitet i dialog, skuespil og atmosfære.

I alle fire tilfælde er passion blevet til besættelse og de filtres ind i hinanden med kriminalsagen som centrum og der er betydelige personlige omkostninger at betale for alle. Det er ingen overraskelse, at det er forholdet mellem Esposito og Irene som stjæler filmens opmærksomhed, eftersom det er det gennemgående tema (passion) fra filmens første strofe.

I mine øjne er det netop de forskellige passioners beskrivelser og hvad der frivilligt/ufrivilligt mistes i kølvandet herpå, som er det interessante i filmen. Så interessant, at jeg absolut ser filmen, som en af 2009's bedste film.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: