Det er ikke let at yde en så intelligent film retfærdighed, ved at forsøge at beskrive dens mange facetter. Man kommer let til at føle, at man enten afslører for meget og derved ødelægger oplevelsen for publikum, eller ikke formår at udtrykke, hvad det præcis er, der gør “Oldboy – Hævnen” så unik. Men lad mig prøve sådan her: Den er alt, man kan ønske sig af en film… og lidt til. Chan-wook Park har begået en virtuos genistreg, på én gang skrækindjagende og frydefuld. Den har både hjerte og hjerne med i foretagendet – en uafrystelig, tankevækkende totaloplevelse, med noget nær den bedste dissekering af hævn-temaet til dato. Se den, for guds skyld, se den!
Skriv ny kommentar:
#61 filmz-JON 17 år siden
http://ekstrabladet.dk/112/article291205.ece
#62 filmz-Bruce 17 år siden
#63 jessup 17 år siden
Jeg har skrevet det andetsteds og jeg stopper ikke før jeg får et LOL.
#64 pulse83 17 år siden
#65 filmz-Bruce 17 år siden
#66 jessup 17 år siden
Jeg har lige et spørgsmål på falderebet - hvad er det nu for en stor sportsbegevinhed der skal afholdes i Kina i 2008?
#67 filmz-Bruce 17 år siden
#68 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#69 RasmusFL 17 år siden
"Oldboy" er, for mig, en visuel og stemningsmæssig stor oplevelse, skuespillet (særligt fra hovedrolleindehaveren) er glimrende og musikken virkelig fed. Men et mesterværk - nej. Dertil har jeg for svært ved at sætte mig ind i de følelser der kulminerer for vores hovedperson i filmens afslutning.
Incest er én ting, kærlighed er en anden og at de to ting kommer på tværs af hinanden på den måde der her afsløres rammer mig simpelthen hen ikke hårdt nok.
[spoilertags indsat af red.]