“Open Water” er en lille og effektiv film, som arbejder med de midler den nu engang har. Selvom den ikke fungerer optimalt, svømmer den virkningsfuldt uden om forskrifterne for, hvordan en spændingsfilm normalt skal serveres, og er derfor en interessant oplevelse. Og så er hajernes cirklen omkring hovedpersonerne så skræmmende, at de burde få folk op af vandet og ind i biograferne.
#11 Spanner 20 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#12 filmz-sixpencen 19 år siden
Lonni
#13 darkwizat 19 år siden
#14 wiseguy 19 år siden
”Open Water” er en lille og i bund og grund stille film. Chokeffekterne kan tælles på få fingre, men alligevel er det bagefter en film, man vil karakterisere som uhyggelig. Har du nogensinde været på en arrangeret dykke- eller snorkeltur på åbent vand, er jeg sikker på, at du vil finde filmen tankevækkende. Det ord der bedst karakteriserer ”Open Water” er klaustrofobisk!!! I sig selv tankevækkende for vi snakker jo ikke om en film, der udspiller sig i et lille mørkt kælderrum. Vi snakker et enormt åbent hav!!! Så enormt at det virker klaustrofobisk og så er der selvfølgelig hajerne. Det ene øjeblik kan de to hovedpersoner se dem, og det næste øjeblik kan de ikke. Men man ved, at de er dernede i dybet et eller andet sted…. og så kommer det første bid!!!! Total creepy!!!!
En time inde i filmen sagde min kone: ”det er en god film, men den er også lidt kedelig”. Mange vil nok indvende at den er kedelig. Jeg synes ikke at den er kedelig, handlingen er til tider ” lidt stille”, de driver jo hjælpeløst rundt uden den vilde action. Men ”stilheden” er med til, at man bedre kan leve sig ind i tomheden og frygten på det åbne hav. Stilheden forsvinder brat med hajernes ankomst, og slutningen er efter min mening helt fantastisk!! Jeg sad tilbage med åben mund og polypper!!!
”Open Water” skulle eftersigende være autentisk og DV-optagelserne er med til at forstærke det indtryk. Jeg synes, at det er paradoksalt, at man på den ene side kan fyrer $ 150.000.000 af på en film som ”Alexander” og ende ud med det argeste lort, trods A-list skuespillere og hele Hollywood apparatet. På den anden side kan man snuppe et DV-kamera, smide 2 ukendte skuespillere i baljen med rigtige hajer, og fyre et par hundrede tusinde $ af og ende ud med en anderledes og på sine egne præmisser rigtig god film.
I aften skal jeg hjem og se ekstra materialet, jeg er sku’ nysgerrig efter at se, hvordan scenerne med hajerne er blevet til. Og så varer det vist en rum tid, inden jeg få konen med ud at dykke eller snorkle igen :)
5/6
#15 davenport 18 år siden
Jeg kunne godt se ideen med en smal film osv. men den var for mig dybest set kedelig... Eller det er måske også et forkert ord.. Uinteressant nærmere.
Og er det ikke agorafobisk, når man befinder sig på åbne vidder og føler det ubehageligt og knuende?? - Klaus er relateret til små steder, og det er havet ikke.
#16 filmz-Liou 16 år siden