Fiktionen forvandler sig til virkelighed i Seidls første akt i Paradis-trilogien. Eller det er måske rettere virkeligheden, der har forvandlet sig til fiktion til at begynde med? Det er svært at afgøre, for Seidls stramme billedunivers fortæller med en autentisk stemme.

Ved at kaste en dokumentarisk og upoleret fortællestil ned over de smukke tableauer og asketiske billedkompositioner skaber Seidl en spændende og anderledes fortællestil. Med en imponerende stram billedside stikker skuespillet, der er er baseret på et løst manus uden forudbestemt dialog, frem med strittende øjne mod publikum, og deres fortælling kravler helt ind under huden på en. Og det fungerer knaldhamrende godt. Det er svært at udpege Margarethe Tiesel som skuespiller frem for kenyanerne, der alle er amatører. Som publikum er de alle virkelige mennesker spærret inde i et absurd konstrueret billedunivers. Yderst seværdigt.

Se også: Filmz TV: “Paradis: Kærlighed”-interview med Ulrich Seidl

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 loki 11 år siden

Det lyder som en af de film man bør se, men som bare aldrig får set. Måske dette skulle være undtagelsen. Takker for anmeldelsen.
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 Muldgraver 11 år siden

Kan klart anbefales. Filmen forholder sig ganske vist på mange måder til en traditionel samfundsstruktur, men påpeger dermed også en sådans problemer. Jeg ser frem til den næste film i trilogien.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#3 Sweetiebellefan 11 år siden

Det ser jeg frem til.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: