En genre, der længe har været anset som værende død, har resulteret i endnu et velskruet hjul på den stadigt voksende australske filmvogn. Og som i alle de bedste westerns, handler det i “The Proposition” om mere end bare udforskningen af en ny verden og at slå sig ned i denne, men om store begreber som familie, ære, kærlighed, liv og død. Og når det endelige blodbad er overstået og rulleteksterne trænger sig på, sidder man tilbage, ikke blot med erkendelsen af, at man har set et fantastisk drama, men en formidabel allegori om hele den australske nations blodige fødsel.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-steadi 17 år siden

Så ca. en time af den på festivalen, der dog føltes som 2½-3 timer.. Den startede udemærket, men svandt ligeså stille ind..

Måske er det bare mig der ikke tændes af Nick Cave, men jeg regner ikke med at spenderer penge på den film. Eller måske skulle jeg netop se den igen, bare for at tjekke om den har ændret sig i mellemtiden?:)
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 17 år siden

Fraværet af goodguys fjerner behovet for den sædvanlige moralprædiken og slutresultatet er en aldeles fascinerende dyster stemning i et isoleret helvedes landskab, hvor skuespil og cast nærmest fungerer fejlfrit. Fantastiske karakterer over hele linien, fra John Hurts bountyhunter til Danny Hustons maniske person.

Bedste western meget længe. Altså i biografen!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 zamm- 17 år siden

Tror jeg overvejer at se denne film :)
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#4 filmz-kaotmus 17 år siden

#2: "Bedste western meget længe. Altså i biografen!"

Der er så heller ikke så meget konkurrence :-)
Gravatar

#5 filmz-Nínjafnat 17 år siden

Jeg er ganske enig med anmelderen.
Det var virkelig en smuk og frastøndende film som brændt sig på nethinden og jeg er sikker på det er en af årets største filmoplevelser, som de fleste bare må få set.
*Doll-dagga buzz-buzz ziggety-zag*
Gravatar

#6 filmz-bullettooth 17 år siden

skal da helt klart ses.... dejligt med noget nyt, som ikke umiddelbart ligner hollywwod-standard vare, og som ikke er et remake.....
--------- for rent ---------
Gravatar

#7 Outbound Sith 17 år siden

Jeg er normalt ikke meget for westerns, og det hænger muligvis sammen med, at jeg har en unfair opfattelse af, at de allesammen handler om de goody-goody hvide nybyggere, der kæmper mod de blodtørstige og barbariske indianere - en udlægning, der jo mildest talt blegner, når man kigger på, hvilken at de to civilisationer, der stadig er tilbage.

Umiddelbart er indianerne her bare skiftet ud med aboriginals, men som bruce så ganske rigtigt skriver, så er der faktisk ingen gennemførte goodguys i den her film, så det er slet ikke så åbenlyst, hvem man pinedød bare skal holde med.

Og hvad de tekniske og skuespiller-relaterede kvaliteter angår, så er jeg helt enig med anmelderen.

#1 Vil det sige at du helt gik glip af den dramatiske scene, hvor
de skød knoppen af en aborginal, så der ikke var noget at tage fejl af? :)
Det er ellers et klip, man ikke glemmer lige med det samme...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#8 filmz-Kaffekongen 17 år siden

Super fed film! Smuk og rå. Super flotte billeder og læker musik. Et dejligt frisk pust.
----------------------------------------
Hail to the King, baby! -Ash
billed af dvd-samling: http://www.absolute.cc/_borders/23_20a.jpg
Gravatar

#9 filmz-steadi 17 år siden

#7 - Den scene fik jeg dog med, men smuttede ti minutter efter den tror jeg.. Min tidsfornemmelse var rimeligt dårlig under den film, syntes alt gik så langsomt:/
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#10 chuck 17 år siden

#4 Bruce refererer nok til sin sygelige besættelse af Deadwood :)

#7 BANG!!!

Filmen er castet helt perfekt. Den kompromisløse stil hele vejen igennem fortjener også stor ros.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)

Skriv ny kommentar: