“A Scanner Darkly” er en flot og nedtonet sci-fi film, der ikke har teknologien, men mennesker som hovedpersoner. Som tilskuer forsøger vi filmen igennem sammen med hovedpersonen at finde frem til hans identitet, hvis den altså eksisterer i et samfund, hvor det er så let at forsvinde på trods af den massive overvågning. På dvd har vi en hæderlig præsentation af filmen, med en begrænset men meget informativ omgang ekstramateriale.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-cluas 17 år siden

Nu har jeg ikke lige set den endnu...
Men
..Således kan den til dels selvbiografiske "A Scanner Darkly" ses som en kritik af Nixon-regeringen og tilhørende efterretningstjenesters overvågning af det amerikanske samfund...

... Skal den ikke ses som en kritik af den nuværende regering ?
/Cluas
Gravatar

#2 filmz-Kadann 17 år siden

Jeg fik set den i går, virkelig stemningsfuld film og god historie, dog en kende syret til tider. :)

#1 -

Nope, der tales om bogen i det afsnit, ikke filmen. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#3 filmz-vassago 17 år siden

Bogen er fra 1977, så Dicks intention var nok nærmere at tegne et billede af den daværende regering, men i featuretten "One Summer in Austin: The Story of Filming A Scanner Darkly", bliver der draget paralleller til både den nuværende og daværende, men det må jo så nok stå for filmmagernes regning - og ikke Dicks.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#4 filmz-Bulldog 17 år siden

Jo selvfølgelig. Der er jo en grund til at man vælger t lave filmen i 2005, og ikke i 1995. Jeg så tydelige paraleller til den nuværende regering, og de ændringer fra Dicks bog der forekommer, er ganske tydeligt en "opdatering" til nutidens paranoia omkring regeringen, og Watergate-lignende tilstande..

Filmens stil er som anmelderen siger: "mere stabil, men derfor også mere konventionel, hvorfor den helt klart får et større publikum end "Waking Life". Men var du vild med "Waking Life" så skru forventningerne til filmens æstetik lidt ned, for filmen her rykker ikke halvt så meget ved det visuelle som det tidligere værk.

Super film 5/6, fra mig..
Gravatar

#5 duuk74 17 år siden

Den film var godtnok (desværre) slet ikke mig.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#6 filmz-gofferoffer 17 år siden

Jeg havde set frem til denne film ret længe, så jeg havde selvfølgelig forventninger til filmen. Synes sgu, det var en imponerende film, der alt for hurtigt blev forbigået - som de fleste af Linklaters film.

Og ja, jeg er enig i, at rotoscoping-teknikken er blevet mere stabil, i hvert fald i forhold til Waking Life, hvis stil var lidt mere kaotisk, og jeg kan lide forbedringen, fordi den er blevet en tand mere realistisk, og det gjorde den mere skræmmende for mit vedkommende.

5 / 6
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#7 HonoDelLoce 17 år siden

Jeg husker tydeligt de store forventninger jeg havde til denne film.. Og så glemte jeg den igen, inden jeg fik den set..

Aner ikke hvordan det er gået til.. Men nu skal den i hvert fald ses..

I øvrigt en super anmeldelse..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#8 blahblah 17 år siden

Nu er verden jo en anden i dag, så man hele forudsætningen for kritikken er ændret.
Gravatar

#9 moulder666 17 år siden

Rigtigt, rigtigt fed film! Havde ikke set Waking Life, så den her teknik var helt ny for mig - og jeg var vild med hans stigende paranoia, personernes ticks og den syge, syge verden!

5/6 herfra - tæt på en sekser! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#10 fatcat 17 år siden

Så den i sidste uge - fantastisk film. Syret på en fed måde - uden at det går ud over filmen.

Synes at Keanu Reeves slet ikke får den kredit der tilkommer ham (altså denne anmeldelse undtaget). Synes han er lige i øjet i den her slags film - så som i Matrix og den i mine øjne undervurderede Johnny Mnemonic.

Og så er Robert Downey Jr. også rigtig god i hans lidt ubehagelige rolle som James Barris, ikke mindst hvor man ser han som
et stort insekt - mega griner
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."

Skriv ny kommentar: