“A Scanner Darkly” er en flot og nedtonet sci-fi film, der ikke har teknologien, men mennesker som hovedpersoner. Som tilskuer forsøger vi filmen igennem sammen med hovedpersonen at finde frem til hans identitet, hvis den altså eksisterer i et samfund, hvor det er så let at forsvinde på trods af den massive overvågning. På dvd har vi en hæderlig præsentation af filmen, med en begrænset men meget informativ omgang ekstramateriale.
#1 filmz-cluas 17 år siden
Men
... Skal den ikke ses som en kritik af den nuværende regering ?
#2 filmz-Kadann 17 år siden
#1 -
Nope, der tales om bogen i det afsnit, ikke filmen. :)
#3 filmz-vassago 17 år siden
#4 filmz-Bulldog 17 år siden
Jo selvfølgelig. Der er jo en grund til at man vælger t lave filmen i 2005, og ikke i 1995. Jeg så tydelige paraleller til den nuværende regering, og de ændringer fra Dicks bog der forekommer, er ganske tydeligt en "opdatering" til nutidens paranoia omkring regeringen, og Watergate-lignende tilstande..
Filmens stil er som anmelderen siger: "mere stabil, men derfor også mere konventionel, hvorfor den helt klart får et større publikum end "Waking Life". Men var du vild med "Waking Life" så skru forventningerne til filmens æstetik lidt ned, for filmen her rykker ikke halvt så meget ved det visuelle som det tidligere værk.
Super film 5/6, fra mig..
#5 duuk74 17 år siden
#6 filmz-gofferoffer 17 år siden
Og ja, jeg er enig i, at rotoscoping-teknikken er blevet mere stabil, i hvert fald i forhold til Waking Life, hvis stil var lidt mere kaotisk, og jeg kan lide forbedringen, fordi den er blevet en tand mere realistisk, og det gjorde den mere skræmmende for mit vedkommende.
5 / 6
#7 HonoDelLoce 17 år siden
Aner ikke hvordan det er gået til.. Men nu skal den i hvert fald ses..
I øvrigt en super anmeldelse..
#8 blahblah 17 år siden
#9 moulder666 17 år siden
5/6 herfra - tæt på en sekser! :-)
#10 fatcat 17 år siden
Synes at Keanu Reeves slet ikke får den kredit der tilkommer ham (altså denne anmeldelse undtaget). Synes han er lige i øjet i den her slags film - så som i Matrix og den i mine øjne undervurderede Johnny Mnemonic.
Og så er Robert Downey Jr. også rigtig god i hans lidt ubehagelige rolle som James Barris, ikke mindst hvor man ser han som