Uanset om man anser instruktøren Michael Moore for at være en helgen eller et fjols, bør man tage et grundigt kig på “Sicko”, der er helt på højde med dokumentaristens bedste bedrifter. Filmen er gennemsyret af Moores ironiske humor, men mandens velkendte, ætsende sarkasme holdes for det meste på lavt blus. Så selv skeptikere vil formentlig nyde dette både bevægende og chokerende kig på USA’s forkvaklet sundhedssystem og de mennesker, det har ødelagt. Og eftersom dvd’ens AV-præsentation er forbavsende god, og ekstramaterialet tillige både er informativt og interessant, er det svært ikke at betegne udgivelsen som et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 icetea 16 år siden

Er det bare mig, eller lyder den ældre mand i starten som Moe fra Simpsons :D, jeg mener ham der arbejde i det der supermarked, hvor man ser ham tørre noget op og gå ud med skraldet. Synes virkelig han minder om Moe :)

Men ja ellers en ret god film, der viser hvor elendigt det amerikanske sunhedssystem er. Nu er der jo sikkert noget i filmen der er overdrevet osv. Men fatter ikke de kan køre med sådan et sunhedssystem.

4/6
Gravatar

#2 filmz-Bruce 16 år siden

Kunne godt tænke mig en kommentar herom også fra Crystalstar1200, som kender en del til systemet. Personligt synes jeg også det danske stinker. Bisbebjerg ligner lort og rodder rundt i skidt. En dokumentar for et par år siden viste et totalt overlegent fransk hospitalssystem ifht. det danske, færre udgifter og praktisk taget ingen ventelister. Jeg mener det var den største fadæse at fjerne den direkte betaling til Sygesikringen og lægge det ind under skatten. Det åbnede området for politisk spekulation og udhulede med årene kvaliteten.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 rauhe 16 år siden

Spændende film. Moore er genial til at få folk til at gidde at se en dokumentar.
Men der er simpelthen for meget i filmen, som jeg tror er løgn. Gratis behandling af amerikanere på Cuba er en af dem.
Gravatar

#4 filmz-sanjo 16 år siden

#2
Præcis, så kan man spørge sig selv om hvad det egentlig er vi betaler for. Selv det engelske er overlegne det danske.
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#5 Highland Park 16 år siden

Det er kort sagt blevet in for gud og hvermand at bombardere amerikaneren med fæle adjektiver.

Det synes jeg nu ikke, at det er (kommer vel an på hvem man taler med), selv om jeg selv er en af dem, der forholder sig meget skeptisk til hans værker.
Problemet opstår jo også først for alvor, når folk der ikke er i stand til at forholde sig kritisk til et stykke faktion ser en Moore-film.
Men ellers meget fin anmeldelse - og jeg giver dig helt ret: han er en dygtig håndværker. Det må man give ham. Hans problem, udover det allerede berørte omkring manipulationer, fup & fakta, er blot, at han næppe konverterer nogen med sine film. De højreorienterede tager afstand. De venstreorienterede deler på forhånd hans holdninger. Groft sagt. Men som almen underholdning er hans film da altid værd at se.
Har endnu ikke set filmen men vil bestemt gøre det ved lejlighed.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#2 - Det franske har nu også sine problemer. Min kærestes franske familie tæller en sygeplejerske og en hjertekirurg, og da vi besøgte dem sidste sommer, fortalte de begge, at systemet er ved at køre sig selv i sænk. De skulle bl.a. have store problemer med de angiveligt flere hundredtusinde illegale indvandrere i Frankrig, som udnytter systemet ved at låne sygesikringskort fra folk med opholdstilladelse. Der er ikke noget egentligt identitetstjek og registrene kan tilsyneladende heller ikke bare sådan lige sammenkøres, så den samme persons kort kan sagtens gå til behandling af 10 andre. Dermed er der en masse, der får betalt behandling uden at bidrage til systemet gennem skatten.

Ifølge familien dernede, så var svindlen nu ved at nå en kritisk masse. De var rimeligt forbløffede, da jeg nævnte, at Moore fremhævede det franske system i sin film. Men sådan har vi det jo nok også?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 Kram 16 år siden

Det er jo heller ikke fordi det Danske er tip top, folk har bare en eller anden illusion om vores sundhedssystem er "åh så godt" - bare fordi det er gratis.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#8 filmz-Phelodivia 16 år siden

Jeg gav den 4 stjerner. Den er god og dybdegående. Lidt for langtrukken ellers havde den fået 5.

Skriv ny kommentar: