Steven Soderbergh har proklameret sin pension fra filmen. Op til flere gange faktisk. Men denne gang mener flere fans, at Hollywoods multitalent oprigtigt trækker sig fra instruktørstolen. “Side Effects” bliver hans sidste biograffilm. Men hallo! Hvis det er sandt (om ikke andet for en periode), så har han dæleme leveret et brag af en farvelfest, og det ville ikke være nogen skam – selv ikke for Soderbergh – at lade “Side Effects” stå og vibrere som karrierens sidste værk. Filmen er nemlig en klar kandidat til en kommende klassiker. Et visuelt stærkt håndværk – samfundskommenterende, nytænkende og knaldhamrende overraskende.

Filmen indeholder ligesom lidt af det hele – du får et skarpt observeret samfundskommentarspor på psykofarmakaindustrien, en mørk og dragende noir-stemning og en god gang fupfilms-suspense rig på komplicerede dobbeltplots, du aldrig havde forudset i filmens begyndelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

Jeg fik også set Side Effects, som var en ganske underholdende sag. Måske lige rigeligt fortænkt med diverse twist and turns, men Soderberghs sans for gode billeder er stadig godt. Havde måske foretrukket en mere troværdig behandling af emnet, men Ikke desto mindre er det lykkes ham at lave en vellykket og dramatisk thriller bygget over en velkendt skabelon - så intet "nytænkende" her må jeg konstatere. Der spilles faktisk ganske fint af alle medvirkende.

4/6
Gravatar

#12 RasmusFL 11 år siden

#11 - Rooney Mara spiller godt, Jude Law er fantastisk og Channing Tatum gør det også godt, så ja, det er skam en velspillet film - også af små (underordnede) roller som negeren der udspørger Law og Tatums mor. Den er grundigt castet...

Med undtagelse af Catherine Zeta-Jones. Gud hvor hun dog overspillede sin femma fatale-rolle i en grad, der truede med at vælte filmen fuldstændig. Hendes hæse, smidige stemme var totalt forceret og hendes spil uden finesse. Synes jeg.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#13 Ispep 11 år siden

#12
Helt enig omkring skuespillet. Synes faktisk også Zeta Jones virkede mest påtaget i rollen.
Gravatar

#14 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

RasmusFL (12) skrev:
negeren der udspørger


Negere skal ikke spørge. Og slet ikke udspørge. Ingen spørgenegere her, tak. Men de skal svare, når de bliver spurgt. Resten af tiden skal de tie.
Doctor Last Warning
Gravatar

#15 RasmusFL 11 år siden

sætningen lød ganske vist forkert da jeg skrev den, men en omformulering var mig ikke mulig

...
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#16 Outbound Sith 10 år siden

Dejlig besk og "ond" film. :)

#2 Jeg er helt enig i, at der sgu ikke er meget action at få øje på. Enkelte suspense-scener, måske (som den nede i metroen), men det er jo ikke det samme. Og så er det lidt pudsigt, at Politikens anmelder har nævnt den overdrevne action både i overskriften og i mellemrubrikken, men det bliver slet ikke uddybet - endsige omtalt - i brødteksten. :-/
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#17 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

#16: Det er jo decideret en hjernedød beskrivelse i Pol.
Doctor Last Warning

Skriv ny kommentar: