I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.

Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 doom WAD 11 år siden

NightHawk (59) skrev:
Tja, det kunne måske tænkes at Silva (igen set ud fra en klassisk Bond skurk skabelon) begår den velkendte fejl at overvurdere sin egne evner og midt i sin selvglade overlegenhed undervurder sine modstandere og derfor ikke forventer, at MI6 har et supergeni som Q i baghånden. Q der jo i dette tilfælde, grundet sin alder, først er blevet en del af MI6 længe efter Silva's detronisering som deres bedste superagent.


Forkert. Q er jo netop ikke et supergeni i forhold til Silva. Det fremgår, at Silva bevidst snyder dem til at åbne kortet over metroen, hvilket så udløser den virus, der åbner buret. Men hvorfor skulle han overhovedet vise et kort, der kunne få Bond til at følge ham? Vanvid!

Mht. dine øvrige kommentarer, så responderer du på alle de småting, som jeg som nævnt bemærkede, da jeg først var gået bagover pga. den hoved-fejl, som du helt undlader at kommentere, selvom jeg synes jeg ret tydeligt skriver, at de øvrige ting netop blot var noget jeg hæftede mig ved udover hoved-plotfejlen (og hvilke småting ikke i sig selv ville kunne ødekægge filmen på nogen måde):

Hvorfor fanden skulle Silva lægge hele den idiotiske begivenhedskæde ud, som jeg beskriver, i stedet for blot at møde op ved ministeriet på den dag der var møde? Komplet latterligt, og komplet meningsløst.

Jeg er godt klar over, hvorfor ingen herinde har svaret mig omkring dette inadækvate crap af et forløb: Der er intet svar. Det er bare et mega skod-streng i manus'et, og en alvorlig en. Og med fare for at fornærme nogen, hvis man ikke vil se det, så har man skyklapper på. Kan man ikke se det, så er man mere blind end Judy Dench.
Gravatar

#62 Slettet Bruger [1180564217] 11 år siden

Det kunne tyde på, udfra de mange gode ord filmen får med på vejen af diverse kritikere, at Bond endelig er blevet værd at beskæftige sig med.

Må nok hellere få den at se ved en eller anden lejlighed.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#63 Ispep 11 år siden

Doc Doom (61) skrev:
Hvorfor fanden skulle Silva lægge hele den idiotiske begivenhedskæde ud, som jeg beskriver, i stedet for blot at møde op ved ministeriet på den dag der var møde


Du forsøger at pådutte en terrorist en rationel tankegang, og så endda i et action-handlingsforløb, der slet ikke giver nogen mening. Film er en konstruktion. Hvis der ikke er noget "mellemstykke", så har du altså heller ikke en film. Silva kunne, og burde dit og dat, men han er altså nu engang en terrorist og dybt forstyrret og skal ikke påføres nogen rationel tankegang - dermed ikke sagt at hans handlinger er tåbelige og ulogiske, for det mener jeg bestemt ikke. Måske kunne der have været lettere måder at få M dræbt på, men det er nu engang uvæsentligt, i den forstand at afstumpede mennekser sjældent kan forstås, og måske elsker Silva mere legen som for ham udgør en spændingsværdi, fremfor blot at gøre det mest oplagte. Hvordan kan det være, at man planlægger at styrte to fly ind i world trade center, når man sikert kunne have gjort det nemmere og budskabet stadig havde været det samme.

Jeg skal ikke kunne sige, at filmen har nogle ting man bliver nødt til at sluge for at være med på legen. Men ikke en eneste gang sad jeg og irriterede mig over noget, eller fandt tingene ufrivilligt komiske eller ringe. Det var en godt underbygget film, der ikke efterlader dårlig smag i munden over en lang række pinligheder, som de mindre vellykkede film. Og heri ligger for mig forskellen.
Gravatar

#64 BN 11 år siden

Jeg skal se den imorgen. Glæder mig enormt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#65 Ispep 11 år siden

BN (64) skrev:
Jeg skal se den imorgen. Glæder mig enormt.


Glæd dig. Skal også få den genset og se om den er bedre eller ligeså god som CR. Lige nu er den mig ligeså god :D

Men årets bedste blockbuster, helt klart. Og film, for mit vedkommende.
Gravatar

#66 Ericmase 11 år siden

Ispep (65) skrev:
Men årets bedste blockbuster, helt klart. Og film, for mit vedkommende.


Der vil jeg hellere bevæge mig mod TDKR.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#67 MMB 11 år siden

Ericmase (66) skrev:
Der vil jeg hellere bevæge mig mod TDKR.


No shit...
Gravatar

#68 Zombi 11 år siden

På nær "Skyfall" har jeg været ret skuffet over de fleste blockbustere i år:

"Skyfall" - 5/6
.
.
.
.
.
.
.
.
"TDKR" - 3/6
"Spider-Man" - 2/6
"The Avengers" - 2(måske 3)/6
"Prometheus" - 2/6 (hvis den da overhovedet tæller som en bb)
Gravatar

#69 Batsy 11 år siden

TDKR 6/6
The Avengers 6/6
Spiderman 5/6
Promtheus 5/6

Jeg har ikke været skuffet i år 8)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#70 Richard Burton 11 år siden

Ericmase (66) skrev:
Der vil jeg hellere bevæge mig mod TDKR.


Enig, og så vil jeg foretage et skarpt venstresving og tage afkørsel 4 i en stik sydgående retning.

Skyfall 5/6
Avengers 5/6
Brave 4/6
Bourne Legacy 4/6
TDKR 4/6
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: