Ganske vist indeholder denne disk blot fire afsnit af “Star Trek: The Next Generation”, men skivens vejledende udsalgspris er lav (mange steder sælges den for godt 130 kroner), og to af episoderne er blandt seriens allerbedste. Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg har set alle afsnittene adskillige gange tidligere, men takket være den sublime restaurering af billed- og lydsiden føltes det, som om jeg så dem for allerførste gang. Her er desværre ikke meget ekstramateriale, men hvis man er fan (eller blot en nysgerrig sjæl) er skiven simpelthen et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 The Insider 13 år siden

#70, hehe! Når jeg har gjort det over for tilpas mange kendisser, kan jeg måske udgive en "Greatest Hits". Det kunne blive den ultimative hadegave! ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#72 Babo84 13 år siden

Insider

Men du har jo også en funktion som anmelder her på siden, og derfor er det vel forventeligt at du helst skal se det hele før du anmelder. Det er selvfølgelig altid rart at alle har sat sig ind i noget, anmelder såvel som bruger, men der forventes ikke det samme, og for mit vedkommende var det blot en lille kommentar, hvor jeg erkender, at have begrænset viden/kendskab til serien, da jeg ikke har set mere - og får ikke just lysten, selvom du godt nok siger det bliver bedre, men universet siger mig på den anden side ikke det store. Jeg har heller ikke set alle Beverly Hills afsnit (men ret mange egentlig når man stener til det), men det ændrer ikke ved at jeg finder det håbløst og tvivler da meget på det vil ændre sig, hvis jeg så det hele. Jeg ved godt, at serier kan have svingende kvalitet i sæson, meeen.
Gravatar

#73 MMB 13 år siden

The Insider (68) skrev:
for yo, jeg er også vokset op på Fyn med de tyske kanaler
så jeg ved, at Trek ikke er blevet vist dér siden Cæsar gik i sandaler

Haha! :P Hvor er det awesome. :D 2-0 til Insider over BN.
Gravatar

#74 The Insider 13 år siden

#72, jamen, indrømmet, nogle ting er da også langt lettere at bedømme hurtigere end andre. Selve konceptet i "Big Brother" er amoralsk og lægger op til kedelig repetition. "Beverly Hills 90210" følger den samme skabelon hele vejen igennem (og det kan jeg endda sige med rimelig sikkerhed, da min nostalgiske kæreste ofte har det kørende i baggrunden, mens jeg arbejder).

Men med netop en serie som "Star Trek: The Next Generation", der trods alt har markant højere budgetter og ambitioner, langt mere variation i dens look og historiefortælling samt et utal af respekterede filmmagere, skuespillere og priser i ryggen, synes jeg, at man bør give den en chance som konstituerer mere end de blot få minutter, som du tidligere har nævnt, at du har givet den. Vi lever simpelthen i en kultur og en nation, hvor Star Trek pr. automatik er set ned på (i hvert fald indtil Abrams' reboot, som pudsigt nok har byttet om på Star Wars' og Star Treks placeringer på den popkulturelle "coolness-skala"), og hvor word-of-mouth omkring franchisen er negativ, fordi den bare aldrig rigtig er kommet til orde. Jeg har vitterligt en tro på, at hvis jeg kunne vise 5 eller 10 udvalgte afsnit af TNG for enhver science fiction-entusiast, ville de blive bidt. Den må vi tage op, når serierne udkommer på Blu-ray, så skal jeg nok overføre penge til dig via Netbank så du kan leje dem på min regning :-)
War. War never changes.
Gravatar

#75 BN 13 år siden

The Insider (68) skrev:
så du siger så a' du bedømmer Star Trek på baggrund af tysk T-V
det synes jeg ikke er helt fair, men hey! Maybe it's just me
man får ikke den samme fornemmelse af skuespillet, når det er dubbed
for både skuespil og intonation hæmmes, det' bare ikke godt nok!

Til den rappe rapper:

Er "det bare ikke godt nok"? Årh, det ved jeg nu ikke, for jeg forelskede mig da i Hitchcocks film, James Stewarts westerns og romantiske komedier, Cary Grants komedier ... ja, selv franske og italienske filmklassikere via tysk tv. Dengang var DR's udbud af film alt for lidt for den sultne filmfan, men tyskerne var fantastiske til at sende alverdens film på deres daværende tre kanaler, som kunne tages i Jylland.

The Insider (68) skrev:
min gisning var at du ikke havde set Trek meget eller i årtier

Nu er "meget" jo et relativt begreb. Jeg så så mange af dem i sin tid, at det var nok til, at jeg kunne danne mig en mening om dem. Og sidst jeg så et afsnit af TNG, var omkring årtusindskiftet. Så det er lidt over ét årti siden, ikke "årtier" (flertal) siden. ;-)

The Insider (68) skrev:
jeg er også vokset op på Fyn med de tyske kanaler
så jeg ved, at Trek ikke er blevet vist dér siden Cæsar gik i sandaler
indtil slut-90'erne viste TV2 endda kun otte Star Trek-afsnit
før kanalens bagmænd desværre valgte at give den det hvide snit

Jeg tror ikke, jeg så nogen afsnit, da TV2 sendte serien (eller nogle få afsnit). Nej, mit primære kiggeri går tilbage til starten af 1990'erne.

"Am 07.09.1990 läuft 'Star Trek - The Next Generation' unter dem etwas umständlichen Titel 'Raumschiff Enterprise - Das nächste Jahrhundert' im ZDF an. Gesendet werden zunächst die Folgen 1 - 34, wobei 33 entfällt. Vom 07.02.1992 an wird die Ausstrahlung von 'Raumschiff Enterprise - Das nächste Jahrhundert' wieder aufgenommen. Gesendet werden die Folgen 33, sowie 35 - 67. Vom 01.03.1993 an beginnt das ZDF, alle 67 Episoden von 'Star Trek - The Next Generation' zu wiederholen, im Anschluss werden die Folgen 68 - 83 erstausgestrahlt."

fra http://www.startrek-galaxie.de/frame.php?style=Org...

The Insider (68) skrev:
når folk disser Star Trek viser det sig praktisk talt altid
at de afskriver den på forhånd uden at have skænket den nogen tid

"Altid"??? Så der findes kun to kategorier: (1) dem, der elsker og kender Star Trek, og (2) folk, der IKKE kender Star Trek, men automatisk og med 100 procents sikkerhed ville elske den, hvis bare de havde set samtlige afsnit af både tresser-serien, TNG og Deep Space Nine?

Der findes ingen mennesker, der disser Star Trek, ud fra et tilstrækkeligt kendskab til serien??

:-D

The Insider (68) skrev:
kald mig gammeldags, men blot et bitte kendskab bør man vel forvente
jeg ser da ikke bare ét afsnit når der' en tv-sæson jeg skal anmelde
hva' nu hvis jeg udtale mig om en Star Wars-prequel på baggrund af én trailer?
jeg ville nok personligt mene, at min personlige mening så failer

Bare lige så andre, der læser med her, er klar over det:

Jeg HAR skam set en masse afsnit fra 1980'erne og -90'erne.

The Insider (68) skrev:
fair nok, du HAR altså set Trek, dog for flere årtier siden
så det ville være forkert af mig at påstå at du har ingen viden

Nemlig. ;-)

The Insider (68) skrev:
men jeg synes måske personligt at et gensyn er på sin plads
før du bare ruller ærmerne op og disser Star Trek en mas'

Nej tak. Et gensyn er ikke nødvendigt, for mit indtryk af serien står lysende klart, hver gang jeg ser billeder eller klip fra serien. Og jeg havde dette indtryk som sammenligningsgrundlag, da jeg så J.J. Abrams' filmversion/reboot, som først lignede noget nyt, men som til sidst faldt tilbage i de gamle, velkendte folder.

Star Trek er afgjort ikke den værste sci-fi-eventyr-serie, der er lavet (selvom enkelte afsnit trækker kraftigt i den retning). Den er da som helhed betragtet bedre end så meget andet. Men den har slet, slet ikke den samme tiltrækningskraft ifht min person som Star Wars. ... Nu kan mindre også gøre det. Men dette "mindre" har Star Trek ikke engang. Dertil er dens univers, persongalleri, stil og fortællinger mig for ligegyldigt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#76 Babo84 13 år siden

Insider:

The Insider (74) skrev:
Den må vi tage op, når serierne udkommer på Blu-ray, så skal jeg nok overføre penge til dig via Netbank så du kan leje dem på min regning :-)

I like :)

Men altså.. hvis jeg støder på de gode afsnit, så skal jeg nok give det tid. Kan jo godt lide sci-fi.
Gravatar

#77 The Insider 13 år siden

#76, niiiiiiiice. Jeg kunne også sende nogle afsnit-anbefalinger din vej, men efter at have set de fire episoder i HD tøver jeg. Det kunne være fedt, hvis du lagde ud med at se dem på Blu-ray, for de gør et markant stærkere indtryk, når lyd og billede er i High Definition. Desværre udkommer den tredje sæson nok først i 2013, og du skal helst droppe de første par sæsoner ;-) Jeg vender frygteligt tilbage til den tid!
War. War never changes.
Gravatar

#78 Babo84 13 år siden

BN (75) skrev:
Er "det bare ikke godt nok"? Årh, det ved jeg nu ikke, for jeg forelskede mig da i Hitchcocks film

Det er vist kun Knight Rider serien der er ligesågod på tysk, som på engelsk :)
Gravatar

#79 The Insider 13 år siden

Hvis ikke bedre!
War. War never changes.
Gravatar

#80 Babo84 13 år siden

Insider

Altså... skær det i pap. Hvor skal jeg starte og slutte? Så jeg kan have det i baghovedet?

Skriv ny kommentar: