Ganske vist indeholder denne disk blot fire afsnit af “Star Trek: The Next Generation”, men skivens vejledende udsalgspris er lav (mange steder sælges den for godt 130 kroner), og to af episoderne er blandt seriens allerbedste. Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg har set alle afsnittene adskillige gange tidligere, men takket være den sublime restaurering af billed- og lydsiden føltes det, som om jeg så dem for allerførste gang. Her er desværre ikke meget ekstramateriale, men hvis man er fan (eller blot en nysgerrig sjæl) er skiven simpelthen et must.
#81 Hr. Nielsen 13 år siden
Jeg havde f.eks. aldrig hørt Kirk, Spock og Bones (Pille;) stemmer før jeg blev voksen. Jeg så den originale Star Trek serie som barn i tysk TV og elskede den!
#82 BN 13 år siden
Selvfølgelig er det bedre på originalsproget. Men nu skal du tænke på, at jeg og andre voksede op med tysk-synkroniserede film som en helt naturlig ting. Dengang var der kun én dansk kanaler og tre tyske, og den klare vinder var altså de tyske, set med denne filmfans øjne.
Jeg forelskede mig i mange, mange film vha. tyske tv, og det var først da jeg nogle år senere blev vant til KUN at se disse film med original tale eller på det originale sprog, at jeg pludselig opfattede den tyske synkronisering som et irritationsmoment. Selve filmene blev ikke indholdsmæssigt bedre af det - men min OPLEVELSE blev naturligvis mere "ren". Det er lidt ligesom da jeg engang så mine daværende yndlingsfilm i en dårlig eller ihvertfald halvdårlig billedkvalitet - filmene var ubetinget vindere hos mig, men det tekniske eller oplevelsen blev selvfølgelig lettere negativ.
#83 BN 13 år siden
Lige præcis.
Ja, det er nok dér hunden ligger begravet, som man siger. :-)
#84 Hr. Nielsen 13 år siden
#85 The Insider 13 år siden
Start med 3. sæson. "The Ensigns of Command", "Who Watches the Watchers?", "The Defector", "Yesterday's Enterprise", "Sins of the Father", "The Most Toys" og "The Best of Both Worlds Part 1" er alle glimrende afsnit. Fortsæt dernæst til og med 7. sæson.
Men, som sagt, vent til de udkommer på Blu-ray. Det var især overraskende for mig, hvor direkte cinematic serien virkede i HD. Brugen af skygger og lys er adskillige år forud for sin tid, men på dvd og TV bemærker man det slet ikke nær så meget. Det virker langt mere poleret, gråt og plastikagtigt på TV.
Jeg kan komme med konkrete bud på episoder, når sæsonerne udkommer på Blu. Alternativt kunne du begynde med spillefilmen "Star Trek: First Contact" allerede nu. Ganske vist tager filmen udgangspunkt i et af seriens afsnit (og den foregår også EFTER serien), men det bliver også opremset undervejs, så filmen er så at sige bygget til, at uindviede sjæle også sagtens kan se med. Det er den første Trek-film, der blev et stort hit herhjemme, den fik glimrende anmeldelser både i DK og i udlandet (two thumbs up af Roger Ebert og hele 92% på Rotten) og så har du fået karaktererne introduceret ordentligt. Som Tom Hardy-fan kunne du måske også være fristet til at tjekke hans gennembrudsrolle som skurk i "Star Trek: Nemesis" ;-) Men lad endelig være. Forfærdelig film, 2 stjerner. Det eneste større plus er en 2-sekunders cameo af über-trekkie Bryan Singer :-)
#86 BN 13 år siden
Det er bare det man kort og godt kalder ubevidst, socialt betinget, trauma-relateret, auto-telepatisk synkron-tastning.
#87 Babo84 13 år siden
Dankeschön :) Og jeg vil bestemt se dem på blå, hvis det er. Og så selvfølgelig på deutsch :)
#88 The Insider 13 år siden
#89 Kruse 13 år siden
#90 The Insider 13 år siden