Star Trek kan virke som et fuldstændig uoverskueligt univers for uindviede sjæle, og med 11 spillefilm og 6 tv-serier i lasten (som tilsammen råder over omtrent 800 enkeltstående tv-episoder) er det let at støde på ét fordærvet æble i frugtkurven og afskrive hele sortimentet som råddent. Men hvis man har mod på at give sig i kast med franchisen, hvorfor så ikke starte fra begyndelsen? Paramount har udgivet en lækker boks til en overkommelig pris, der huser alle tre sæsoner af den allerførste “Star Trek”-serie samt talløse timers spændende ekstramateriale. Både billed- og lydkvaliteten er også i top, så uanset om man er en nysgerrig, nybagt trekkie eller en hardcore fan, der endnu ikke har købt serien på Blu-ray, er der god grund til at investere i denne attraktive æske.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 elwood 12 år siden

Jeg er skuffet, ikke et eneste værdig pun i anmeldelsen!?

Må lige nærlæse den ved lejlighed, og se om der kan bidrages.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#12 Business Monkey 12 år siden

Med så mange kritikpunkter, og så mange "på trods af", overrasker det mig meget at den ender med at få 5 stjerner.

Desuden virker nogle bedømmelser til at arbejde i en form for anakronistik logik, som f.eks. benævnelsen af romulanerne i et afsnit. (Værdsætter selv personligt kronologi.)

Hvis man konkluderer et så omfattende produkt med så mange kritikpunkter til at skulle få 5/6 stjerner, så bør man i det mindste understrege og argumentere bedre for de positive, og tilsyneladende mere tænkte aspekter ved serien.

Nu lyder det hele meget negativt, og kritik af kritik, og det skal nævnes at jeg selv er tilhænger af Star Trek, men at kritikken gerne må være konsekvent. At give lydsiden 5/6 og så nævne at originalafnsittene har en del baggrundstøj virker lidt utroværdigt, især i lyset af hvor meget din passion (og den er der absolut intet galt med) skinner igennem.

Men hvem ved? Anmeldelsen er jo heller ikke så lang, så måske er der simpelthen ikke plads til at kunne forklare nærmere hvorfor den lige fortjener 5/6.
Gravatar

#13 Mr.E 12 år siden

Hvordan kan det være at de har lagt et afsnit af Deep Space 9 på udgivelsen? Har det en speciel sammenhæng med den originale serie?
Gravatar

#14 The Insider 12 år siden

#13, yes, det er det fremregande afsnit "Trials and Tribble-ations", hvori DS9-besæntningen bliver sendt tilbage i tiden og møder de kære helte og heltinder fra den allerførste serie :-) Desværre er der blot tale om opskaleret 1080i-video.
War. War never changes.
Gravatar

#15 Slettet Bruger [334849074] 12 år siden

Er der i øvrigt planer om at udgive de andre serier i HD?

Jeg tænker, at det vel dårligt er muligt, taget i betragtning af, at de er optaget til tv.
Gravatar

#16 maniac 12 år siden

utyske (15) skrev:
Jeg tænker, at det vel dårligt er muligt, taget i betragtning af, at de er optaget til tv.


The Next Generation was shot on 35 mm film - Det burde være muligt med en HD-udgave :)

Har ikke lige kigget om resten af serierne er. Men er f.eks. Enterprise ikke så ny, den burde være skudt i HD?
Gravatar

#17 The Insider 12 år siden

#15, der har huseret rygter i årevis om TNG på Blu-ray, og der kommer løbende nye rygter og officielle (og ofte tvetydige) udmeldinger fra Paramount.

Jeg har skrevet om det i nogle andre tråde, men for at tage problematikken op igen, så er problemet netop, at The Next Generation (87-94), Deep Space Nine (93-99) og Voyager (95-01) alle blev skudt på 35mm, men dernæst blev overført til video og klippet på video - i opløsningen 480i. Alle CGI-effekter blev ligeledes produceret i samme opløsning.

Det var "let nok" at restaurere den gamle serie fra 60'erne, fordi man havde 35mm-kopier af de komplette afsnit. Men med netop TNG, DS9 og Voyager er processen laaaaangt mere besværlig, fordi en restauration til HD ville kræve:

1) At man støver ALLE de gamle kameranegativer op.
2) Disse negativer er knap nok blevet brugt i 17 (op til 24) år, så det bliver formentlig en lang og besværlig proces at rense dem.
3) Så skal ALLE afsnit (de tre serier består hver især af omtrent 178 afsnit) klippes igen fra scratch. Man skal altså nærstudere de færdige videoudgaver af afsnittene og klippe dem igen frame-by-frame for at matche de færdige videoeksemplarer fra 80'erne og 90'erne.
4) Lyden skal selvfølgelig også findes og restaureres.
5) Og så skal SAMTLIGE visuelle effekter - både de 100% CGI-sekvenser i det ydre rum og effekterne i live action-scenerne - genskabes i HD. Det er temmelig mange effekter i 178 x 45 minutters tv-underholdning. Eller 178 x 45 x 3, hvis vi tæller alle tre serier, hvilket altså vil sige over 24.000 minutters video, der skal bearbejdes møjsommeligt og præcist. Puha, begynder næsten at svede blot ved tanken.

Enterprise (som Tommy også nævner ovenfor) blev skudt i HD, så dens fire sæsoner kan snildt overføres til Blu-ray, selvom efterspørgslen nok ikke er så enorm.

Men, men, men... Der er håb! I årevis har især TheDigitalBits været i kontakt med Paramount for at fremhæve efterspørgslen blandt fans for mere Star Trek på Blu-ray - især The Next Generation. Paramount har åbenbart taget det til sig, for der har længe huseret rygter om, at Paramount har eksperimenteret med at lave TNG om til HD. Jeg vil skyde på (på baggrund af alle TDB's gode kilder mm.), at Paramount har seriøst arbejdet på projektet længe. Samtidigt har Paramount sagt, at "Star Trek: The Next Generation" er den eneste tv-serie OVERHOVEDET, som man overvejer at give denne HD-behandling. Der er næppe nogen anden tv-serie, der i sin tid blev skudt på 35mm, men redigeret i video, som har et så stort potentielt "marked" (altså, antal fans, som er interesserede i udgivelsen), at man overvejer at opdatere dem til HD. Så, desværre, der kommer formentlig aldrig Twin Peaks eller X-Files i HD... Ak.

Anyhow, for ganske få uger siden lancerede TheDigitalBits en ny nyhed om den potentielle udgivelse af TNG på Blu-ray. Der huserer kraftige rygter om, at Paramount senere på året vil lancere en slags "test-disk", som indeholder fire udvalgte afsnit af TNG, som er blevet restaureret og konverteret til HD - ordentligt. Hvilke afsnit, der er tale om, melder historien intet om, og den bliver formentlig ikke tilgængelig på det åbne marked, men til conventions og udvalgte pressefolk. Forvent at give et par tusinde dollars for den på eBay nær slutningen af året :-)

Tv-rettighederne til TNG er åbenbart også blevet solgt videre for nylig, og de begynder at blive vist engang næste år på HD-kanaler, fra hvad jeg har hørt. Dette er endnu en indikation på, at TNG på Blu-ray er på tegnebrættet. Næste år fejrer serien også 25 års jubilæum, så tidspunktet kunne jo ikke være mere perfekt :-)

Kort sagt: Der er håb i forhold til TNG på Blu-ray, og jeg kan næsten ikke vente!! Men de andre serier? Jeg tror simpelthen ikke, at efterspørgslen er stor nok til at retfærdiggøre de usandsynligt mange arbejdstimer, der skal lægges i sådan en tjans. Puha da da!
War. War never changes.
Gravatar

#18 maniac 12 år siden

#17

Med det arbejde der ligger i den konvertering, kan jeg godt se fornuften i at de sætter prisen i vejret på en "Star Trek" udgivelse.
Gravatar

#19 The Insider 12 år siden

Yeah :-) Personligt har jeg næsten overvejet at sende en ansøgning og tilbyde at arbejde for halvdelen af den løn, de giver deres amerikanske klippere, for at sortere gennem klippene og strikke det hele møjsommeligt sammen ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#20 elwood 12 år siden

[url=
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: