“Stardust” er en finurlig og underholdende pastiche over det klassiske eventyr, men den fortaber sig beklageligvis i de små episoder. De er på en gang med til at gøre fortællingen charmerende, men også skyld i dens uklare fokus. Filmen er langtfra kedelig, men de mange sidespor tynger snarere end fremmer historiens fremdrift. “Stardust” er med andre ord fortryllende, men også rodet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dolphinfriendly 16 år siden

Stardust er IKKE en tegneserie, men en roman. :)

Gravatar

#2 chandler75 16 år siden

Den blev da vist først udgivet i (i hvert fald delvis) tegneserieform. Ifølge Wikipedia:

Stardust was originally conceived by Gaiman and Vess as a "story book with pictures", created by both, and to be published by DC Comics. Initially it was released in 1997 in what is known in the medium of comics as a "prestige" format four-issue mini-series. This means it came out once a month in a square-bound high-gloss "comics pamphlet" of sorts with high grade paper, high quality color and no advertisements.

Senere: Gaiman retains the copyright to the text and in 1999 decided, encouraged by publisher Avon, to publish Stardust as a conventional novel in hardback without illustrations.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stardust_(book)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 dolphinfriendly 16 år siden

#2 Hmmm okki, jeg anede ikke at den også var udkommet i den form. My bad. :)

Gravatar

#4 jesperhp 16 år siden

Skal ind og se den i aften. Det bliver nice:)
Gravatar

#5 filmz-Flaming Homer 16 år siden

#1 I første omgang var der skam tale om en tegneserie. Senere lavede Gaiman den også som roman.
Gravatar

#6 Lady-Knight 16 år siden

Jeg glæder mig vildt til at se denne film :D, tro at den kommer til at stå benne væk under mig. Der virker til at være nogle meget fede speciel effekt scener i :P
Gravatar

#7 jesperhp 16 år siden

Så er jeg netop hjemvendt fra mørket, og i bund og grund er "Stardust" en rigtig fin fantasy-film. Den lyder meget traditionel i historien, og det er den på sin vis også, men oveni i den gamle trædemølle kommer et par rigtig gode og originale idéer til fantasy-genren, og det gav virkelig filmen et løft + rigtig gode birolle-præstationer, ikke mindst Pfeiffer!!!

Helt klart anbefalelsesværdig, og er ret enig med anmelderen så 4/6 herfra også:)
Gravatar

#8 filmz-gofferoffer 16 år siden

Personligt synes jeg ikke, filmen har for mange sidehistorier til at gøre den rodet, mest fordi vi nu om dage er vant til, at en films historie skal gøres lidt mere kompliceret, også selvom filmen er ret simpel i sin tilgang, og netop de mange sidehistorier forvandler plottet fra at være simpel til at være lidt mere kompliceret (men filmen er jo langt fra svær at følge med i). Til gengæld synes jeg, hovedfejlen ligger i manglen på information om selve universet, Stardust finder sted i, men det kan man hurtigt se bort fra.

Alt i alt er filmen ganske fin. Gode præstationer fra hele castet, og humoren faldt sjældent til jorden. Matthew Vaughn er også ganske habil her og holder sit centrum på personerne i stedet for kampe og effekter, som har en tendens til at blive hovedfokus i nogle film, og det skal han have ros for.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#9 filmz-omega2005 16 år siden

Kedede mig lidt her til eftermiddag, så bestemte mig for at gå i biografen. Og jeg fortryder næppe at jeg valgte at se Stardust denne kolde efterårsaften.

Utrolig charmerende fantasy film, som vel at mærke ikke er noget mesterværk, men helt enkelt er et godt eventyr. Jeg var enormt underholdt igennem hele filmen og de små sidespring gjorde skam kun filmen mere underholdende. Fint cast til de forskellige roller, som spillede udemærket overbevisende.

Über alles synes jeg at 4/6 er en passende bedømmelse, helt sikkert en hyggelig film til en efterårs aften.
Gravatar

#10 filmz-Kragmose 16 år siden

Lidt forvirrende, og ikke helt grænsebrydende, men fin og underholdende alligevel. 4½/6

Skriv ny kommentar: